Czas na zmiany w nauczaniu informatyki w szkołach

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jestem bardzo zainteresowany tym, w jaki sposób nowe kierownictwo Ministerstwa Edukacji Narodowej podejdzie do kwestii nauczania informatyki w naszych szkołach. Nie ukrywajmy, że jako społeczeństwo mamy "pewne" zaległości w umiejętnościach korzystania z cyfrowych narzędzi, plasując się ciągle w ogonie Europy. Dlatego uważam, że teraz nadszedł czas na zmiany.

Rozstanie się z izolacją lekcji informatyki od innych przedmiotów jest kluczowe. Mam nadzieję na połączenie i skorelowanie programów nauczania z fizyką, matematyką, nauczaniem języków, i innymi dziedzinami. Jeżeli nauczyciele przedmiotów nieinformatycznych nie posiadają wystarczających umiejętności, niech wspólnie prowadzą lekcje z nauczycielami informatyki. Choć może to być kosztowne, czy nas stać na oszczędzanie, gdy przyszłość wymaga od nas inwestycji?

Zapomnijmy o męczeniu uczniów niezainteresowanych programowaniem tekstowym. Nie zrobimy na siłę z każdego programisty. Nie bójcie się. Big-techy poradzą sobie. Zastanówmy się czy bloczkowe sposoby na naukę "programowania" nie są wystarczające? Może przypomnieć sobie o platformach typu No-Code czy Low-Code, które rozwijają się w zawrotnym tempie? Zostawmy "czyste" języki programowania na rzecz tylko rozszerzonej informatyki - dla chętnych. Zwróćmy większą uwagę na samodzielną pracę ucznia, na zrozumienie, doświadczenie, wykrywanie błędów i ich naprawę. Dajmy im na to czas.

Potrzebujemy mądrego planu na Edukację Cyfrową i to szybko, by nie pozostawać w tyle za zmieniającym się światem.

PS Dla niezorientowanych. Na dzień dzisiejszy informatyki nauczamy w wymiarze jednej godziny tygodniowo. 45 minut w ciągu 5 dni szkolnego tygodnia. Przy komputerze.
Ludzi, którzy komputerów już praktycznie nie używają.

A może to zły pomysł? Może warto skręcić w inną stronę?

 

Notka o autorze: Sławek Baturo jest nauczycielem informatyki w Liceum Ogólnokształcącym w Tucholi. Trener edukacji cyfrowej, laureat Listy 100, koordynator projektów, autor map edukacyjnych i trener Minecraft Education, Microsoft Innovative Educator Expert, Microsoft Innovative Educator Fellow.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie