Czas na zmiany w nauczaniu informatyki w szkołach

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jestem bardzo zainteresowany tym, w jaki sposób nowe kierownictwo Ministerstwa Edukacji Narodowej podejdzie do kwestii nauczania informatyki w naszych szkołach. Nie ukrywajmy, że jako społeczeństwo mamy "pewne" zaległości w umiejętnościach korzystania z cyfrowych narzędzi, plasując się ciągle w ogonie Europy. Dlatego uważam, że teraz nadszedł czas na zmiany.

Rozstanie się z izolacją lekcji informatyki od innych przedmiotów jest kluczowe. Mam nadzieję na połączenie i skorelowanie programów nauczania z fizyką, matematyką, nauczaniem języków, i innymi dziedzinami. Jeżeli nauczyciele przedmiotów nieinformatycznych nie posiadają wystarczających umiejętności, niech wspólnie prowadzą lekcje z nauczycielami informatyki. Choć może to być kosztowne, czy nas stać na oszczędzanie, gdy przyszłość wymaga od nas inwestycji?

Zapomnijmy o męczeniu uczniów niezainteresowanych programowaniem tekstowym. Nie zrobimy na siłę z każdego programisty. Nie bójcie się. Big-techy poradzą sobie. Zastanówmy się czy bloczkowe sposoby na naukę "programowania" nie są wystarczające? Może przypomnieć sobie o platformach typu No-Code czy Low-Code, które rozwijają się w zawrotnym tempie? Zostawmy "czyste" języki programowania na rzecz tylko rozszerzonej informatyki - dla chętnych. Zwróćmy większą uwagę na samodzielną pracę ucznia, na zrozumienie, doświadczenie, wykrywanie błędów i ich naprawę. Dajmy im na to czas.

Potrzebujemy mądrego planu na Edukację Cyfrową i to szybko, by nie pozostawać w tyle za zmieniającym się światem.

PS Dla niezorientowanych. Na dzień dzisiejszy informatyki nauczamy w wymiarze jednej godziny tygodniowo. 45 minut w ciągu 5 dni szkolnego tygodnia. Przy komputerze.
Ludzi, którzy komputerów już praktycznie nie używają.

A może to zły pomysł? Może warto skręcić w inną stronę?

 

Notka o autorze: Sławek Baturo jest nauczycielem informatyki w Liceum Ogólnokształcącym w Tucholi. Trener edukacji cyfrowej, laureat Listy 100, koordynator projektów, autor map edukacyjnych i trener Minecraft Education, Microsoft Innovative Educator Expert, Microsoft Innovative Educator Fellow.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie