Edu-2008-news: podsumowujemy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneKoniec roku to zazwyczaj czas podsumowań. Dla Edunews.pl był to bardzo ważny rok, ponieważ pierwszy - serwis pojawił się w sieci w połowie lutego 2008 r. Dlatego przede wszystkim chcielibyśmy podziękować dziś czytelnikom i sympatykom Edunews.pl za bycie z nami i przyczynianie się do rozwoju tego oryginalnego, edukacyjnego portalu społecznościowego. Ale nie tylko.
 
Na koniec roku w Edunews.pl znajduje się już ponad 470 artykułów i opracowań dotyczących nowoczesnej edukacji i projektów realizowanych przez różne organizacje i instytucje. Powstaje w ten sposób jeden z największych w sieci zasobów edukacyjnych poświęconych współczesnym metodom nauczania i uczenia się, światowym trendom edukacyjnym, najnowszym badaniom i analizom systemu edukacji, edukacyjnym innowacjom, nowoczesnym narzędziom edukacji zdalnej i cyfrowej, społeczeństwu wiedzy.
 
Wiadomość z ostatniej chwili: w ramach trwających prac nad modernizacją Internetowego Centrum Zasobów Edukacyjnych MEN, czyli popularnego Scholarisa, Edunews.pl został wskazany jako jeden z trzech benchmarków wśród polskich portali edukacyjnych. Dziękujemy za dobrą ocenę!
 
Celem Edunews.pl jest pogłębianie świadomości edukacyjnej społeczeństwa – aby coraz więcej osób młodych i starszych dostrzegało potrzebę edukacji przez całe życie, ale w nowoczesnym duchu - w oparciu o Internet, wykorzystanie różnych narzędzi epoki cyfrowej, udział w społecznościach osób uczących się. Obecnie możemy uczyć się tak naprawdę wszędzie, gdziekolwiek jesteśmy i o każdej porze dnia i nocy.

Uważamy, że to pogłębianie świadomości na temat edukacji w XXI wieku jest szczególnie istotne po stronie osób odpowiedzialnych za edukację na różnych szczeblach kształcenia i to w dużej mierze z myślą o nich powstają i będą powstawać kolejne opracowania. Przyzwyczailiśmy się mierzyć i myśleć o edukacji w kategoriach edukacji dwudziestowiecznej, w której większość z nas dorastała, uczyła się, a niektórzy także przez wiele lat nauczali (potwierdzeniem tego mogą być wyniki badania CBOS „Polacy o proponowanych zmianach w systemie edukacji“ (XI 2008) – tylko 21% Polaków niezadowolonych z poziomu nauczania). W międzyczasie nastąpiła jednak ogromna zmiana, której wielu z osób zajmujących się edukacją nie dostrzega lub bagatelizuje. Zwracał na to wielokrotnie uwagę australijski pedagog Mark Prensky – pojawiło się „społeczeństwo cyfrowe“ i pokolenie cyfrowych tubylców – młodzieży, której nowe technologie towarzyszą na każdym kroku. Nie dostrzeganie tego, że młodzi ludzie mają obecnie odmienne style życia i spędzania czasu, inne oczekiwania edukacyjne, inny sposób komunikowania się ze sobą i ze światem niż 20 lat temu – jest największym błędem instytucji edukacyjnych. To nie młodzież musi się dostosować do szkoły, to szkoła musi się dostosować do współczesnej młodzieży.

Sukces polskiej edukacji – czyli przede wszystkim tych młodych ludzi, którzy kończąc szkołę lub uczelnię trafiają na rynek pracy - zależy przede wszystkim od zmiany metod nauczania przez edukatorów – wykorzystania olbrzymiej szansy, jaką daje nam rozwój technologiczny i globalizacja. Dyskusja o polskiej oświacie jest trudna i często schodzi na manowce – dotyka spraw, które są mało istotne lub wręcz bez znaczenia dla młodzieży, która musi spędzać w szkole tak na oko ponad 1200 godzin w roku szkolnym (przy założeniu, że tygodniowo przebywa w szkole 35 godzin, przez 9 miesięcy, po odliczeniu wakacji, ferii i różnych dni wolnych). Polska edukacja powinna być „learner-centered“ (nastawiona na ucznia) – przejrzyjmy jednak katalog spraw, wokół których toczy się dyskusja o systemie oświaty w Polsce, a odpowiemy sobie na pytanie, czy taka jest.

Czas chyba wreszcie skończyć ze starym myśleniem i próbować tworzyć system edukacji, który będzie miał większą wartość dla osób kończących szkołę niż ma obecnie. W 2008 r. pojawiło się kilka świeżych propozycji na gruntowne zmiany w polskiej edukacji, ale to jeszcze zdecydowanie za mało, aby dostrzec „światełko w tunelu“. Dlatego na Nowy 2009 Rok osobom odpowiedzialnym za oświatę życzymy przede wszystkim: WIĘCEJ ODWAGI! Bez niej z każdej, nawet najbardziej śmiałej reformy, wyjdzie tylko, artystycznie ujmując, kicz reformy albo mniej artystycznie ujmując: XXX (tu proszę podstawić co, kto uważa za słuszne).
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym) 
 
  

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie