Sidebar

09
Pt, Maj

Wątpliwości w związku z nauczaniem w dobie koronawirusa

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zadziwiający to czas, gdy przychodzą do nas wątpliwości i pytania, których wcześniej sobie nie zadawaliśmy, a może powinniśmy. Mam cztery pytania, może ktoś mi odpowie?

  • Czy uczeń może się uczyć z wykładu lub z książki?
  • Co to znaczy zdalnie, a co online?
  • Czy ocenianie uczniów ma w zdalnym nauczaniu jakikolwiek sens?
  • Czy nauczanie zdalne dobrze idzie?

Pierwsze pytanie: Czy uczeń może się uczyć z wykładu lub z książki?

Na pewno może w ten sposób uczyć się dorosły człowiek, np. student, ale czy dziecko? Myślę, że niektórzy dorośli maja też kłopoty z uczeniem się bez osobistego kontaktu z nauczycielem. Ja podczas studiów chodziłam na wszystkie wykłady, bo z książki bardzo trudno było mi się czegoś nauczyć, a wolałam ćwiczenia niż wykłady, bo na nich mogłam o coś zapytać i uczyłam się wykonując zadania praktyczne (o ile tak można powiedzieć w matematyce abstrakcyjnej).

Teraz uważamy, że można zadać uczniom do przeczytania rozdział z podręcznika lub polecić im obejrzenie „lekcję” w TVP i oni się nauczą. Porównajmy to uczenie się z lekcją w klasie szkolnej, tam czytanie tekstu jest stosowane rzadko i w małych porcjach. Wykład też jest ograniczony do minimum, bo uczniowie nie wytrzymują siedzenia i długiego słuchania z uwagą.

Skąd taki pogląd, że teraz raptem to się zmieniło?

Bardzo jestem ciekawa efektów tej nauki. Może ktoś zrobi badania?

Drugie pytanie: Co to znaczy zdalnie, a co online?

Używamy tych pojęć wymiennie. Sama tak robię, a jest znakomita różnica. Można prowadzić lekcje w Internecie, z interakcją z uczniami, a można przesyłać uczniom materiały, filmy i zadania i nie kontaktować się z nimi. Można też stosować mieszane sposoby, czyli np. wygłaszać do uczniów wykład, ale nie polecać im w czasie „lekcji” wykonania zadań.

Nie mam zdania na temat tego, co jest lepsze. Patrząc na ułomności technologii i na stratę czasu związaną z naprawami trudności technicznych, to nie wiem, czy lekcja z interakcją jest lepsza, niż odsłuchanie wykładu.

Z kolei zadawanie uczniom pracy do samodzielnego wykonania też nie wydaje mi się efektywne.

Jedno jest pewne, każdy z tych sposobów jest zupełnie inny i nie można wrzucać ich do jednego worka pt. zdalne nauczanie.

Pytanie trzecie: Czy ocenianie uczniów ma w zdalnym nauczaniu jakikolwiek sens?

Przenosimy tradycyjne metody oceniania do nauczania w dobie koronawirusa. A wielu się po prostu NIE DA zastosować.

Ocenianie jest uczniowi potrzebne w jego procesie uczenia się, powinien wiedzieć, co zrobił dobrze, a co i jak powinien poprawić. Wygląda na to, że zdalne ocenianie powinno przejść tylko na ocenianie kształtujące.

Nie mamy żadnej kontroli nad samodzielnością wykonania zadnia przez ucznia. Jeśli uczniowi grozić będą stopnie, to mimo nawet wysokiego morale, zacznie szukać pomocy u innych. Znam przypadki serwowania uczniom testów na czas, aby nie mogli konsultować się z innymi w czasie ich wykonywania, ale przecież za ucznia, może test wykonywać inna osoba.

Chyba powinniśmy odejść od oceniania stopniami, bo to tylko rodzi nieetyczne zachowania.

Inna sprawa, to formułowanie przez nauczyciela informacji zwrotnej dla każdego ucznia i do wszystkich wykonanych przez niego zadań. To nie jest wykonalne!

Pytanie czwarte: Czy nauczanie zdalne dobrze idzie?

Niestety spotykamy się z zakotwiczonym w oświacie „malowaniem trawy”.

Wszędzie słyszę, jak dobrze sobie radzimy z technologiami, jak mamy wiele możliwości, jak uczniowie dobrze się uczą, że nawet może nie warto wracać do szkoły. Za to jak pytam nauczycieli, to płacz i zgrzytanie zębów: psująca i często wadliwa technologia, miganie się uczniów (granie w gry podczas lekcji zdalnej), pozorność kontaktów osobistych, zaburzenia w relacjach, braki w dostępie uczniów do technologii i wiele, wiele innych problemów.

Pozornie idzie świetnie, a naprawdę słabo. Dlaczego nie mówimy prawdy?

Nawet własne doświadczenie porażek np. przy słuchaniu webinariów, nie zmienia naszej opinii. A często mamy trudności, na przykład z podłączeniem się do webinarium, ze słyszalnością prezentera, z brakiem odpowiedzi na nurtujące pytania, strata czasu na różne techniczne trudności itp. Nawet się denerwujemy na marnotę narzędzi, ale zupełnie co innego, gdy sprawa dotyczy naszych lekcji, tam wszystko idzie wyśmienicie. Zupełnie jak w pokoju nauczycielskim: „Ja nie mam z tym żadnych kłopotów”.

Zdalne nauczanie jest bardzo trudne i wcale nie wiemy czy efektywne, nie pozorujmy zatem sukcesu. Nauczyciele są bohaterami - stanęli na wysokości zadania, starają się pokonać trudności nie do pokonania.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

>> Zobaczmy się... online

>> Nauczanie zdalne

>> Zdalnie - jak? czy gdzie?

 

Komentarze (6)
This comment was minimized by the moderator on the site
Mądry artykuł, wspaniała autorka, dlatego proszę, poprawcie Państwo 'na prawdę' na naprawdę. Dziękuję.
Sylwia
This comment was minimized by the moderator on the site
No cóż, chyba niewielu ludzi (nauczycieli)zadaje sobie te (i im podobne) pytania, a zwłaszcza głośno (nie mówiąc o szczerych odpowiedziach). I wbrew pozorom, nie jest to wynik braku koleżeńskiej współpracy, ale jej wypaczonego nadmiaru -...
No cóż, chyba niewielu ludzi (nauczycieli)zadaje sobie te (i im podobne) pytania, a zwłaszcza głośno (nie mówiąc o szczerych odpowiedziach). I wbrew pozorom, nie jest to wynik braku koleżeńskiej współpracy, ale jej wypaczonego nadmiaru - sytuacji, w której wszystko musi być wydialogowane, ustalone i zatwierdzone do realizacji. Jest to przykra konsekwencja obowiązkowego "wspólnego celu", podyktowanego podporządkowaniem się wymogom parakorporacji, od której, w jej ramach, nie ma ucieczki. Mogą jedynie zaistnieć wyjątki, potwierdzające regułę.
Na zadane pytania każdy musi sobie odpowiedzieć indywidualnie, bo, że pojadę truizmem, każdy proces edukacyjny jest inny.
"Czy uczeń może się uczyć z wykładu lub z książki?" - Pewnie, że może. Jeśli nie może, to dlatego, że z dużą skutecznością został tego oduczony, albo z premedytacją [LINK=https://eduopticum.wordpress.com/2018/11/29/paradygmat-pustej-taczki/]pozbawiony możliwości nabycia takiej umiejętności[/LINK]. Odpowiada za to nie żadne prawo natury, ale paradygmat "zaciekawiania na siłę" i edukacji uporczywej. Wiek uczącego jest tu kluczowy - małe dziecko nie ma (bo nie może jeszcze mieć) odpowiednich kompetencji, aby z takiej techniki móc (przynajmniej od czasu, do czasu) korzystać i jest to oczywiste. Gorzej, jeśli szanse na takie umiejętności zostaną zaprzepaszczone z powodu lenistwa intelektualnego i ideologii, gdy założenia metodyczne z klas 1-3 przenosi się na resztę etapów edukacyjnych (taka moda, utrzymywana przez "autorytety z youtubowych lekcji pokazowych) i wykładu, czy też czytania podręcznika w ogóle się unika, jak diabeł święconej wody. Inna sprawa, że umiejętności niewykorzystywane (jeśli w ogóle istniały) zanikają także u nauczycieli - wykład po prostu trzeba umieć poprowadzić i jest to sztuka, którą opanowali nieliczni - na wykłady jednych idzie się chętnie, na inne, tylko pod groźbą jedynki. Efektem tej "antytransmisyjnej" manii jest z jednej strony pogorszenie jakości nauczania, a z drugiej postępujący, społecznie groźny zanik umiejętności percepcji rzeczywistości i odbioru treści przekazywanych innym kanałem, niż niemal podprogowy.
More
Robert Raczyński
This comment was minimized by the moderator on the site
Pytanie trzecie. "Przenosimy tradycyjne metody oceniania do nauczania w dobie koronawirusa". Uczę 25 lat. Z roku na rok przenosimy sobie te tradycyjne metody. Moja wychowawczyni 1 -3 biła nas linijką, ustawiając uprzednio w kolejce. Tego sobie...
Pytanie trzecie. "Przenosimy tradycyjne metody oceniania do nauczania w dobie koronawirusa". Uczę 25 lat. Z roku na rok przenosimy sobie te tradycyjne metody. Moja wychowawczyni 1 -3 biła nas linijką, ustawiając uprzednio w kolejce. Tego sobie nie przenieśliśmy.
Niech pandemia nauczy nas, że szkoła powirusowa ma być inną szkołą. Najszerszym polem zmian niech właśnie będzie ocenianie.
"Nie mamy żadnej kontroli nad samodzielnością wykonania zadnia przez ucznia. Jeśli uczniowi grozić będą stopnie, to mimo nawet wysokiego morale, zacznie szukać pomocy u innych". Moje najmłodsze dziecko, czwartoklasista, nie zrobi niczego bez pomocy innych (norma intelektualna - jest). Opinia psychiatry nie robi na nauczycielach większego wrażenia. Czekają na opinię PPP (ona też nie zrobi; wiem, pracuję w szkole). Dlaczego 5% nauczycieli potrafi tak zorganizować uczniowi proces, że zdobywa on trójki, czwórki i piątki, a 95% nie potrafi?
Trzeba epidemii, by dziecko słabe - pracujące pod kierunkiem rodzica - nauczyciela - mogło zdobyć bardzo dobre oceny, odzwierciedlające w końcu ogrom jego pracy?
More
Ewa
This comment was minimized by the moderator on the site
Zapraszam na spotkanie za Zoomie, jutro (poniedziałek) o 16.

Wyobrażam sobie dialog (a nie formulę gadającej głowy) na temat edukacji cyfrowej i korzystania z Khan Academy.

Szczegółowe informacje na priv., lub w grupie https://www.facebook.com/group...
Zapraszam na spotkanie za Zoomie, jutro (poniedziałek) o 16.

Wyobrażam sobie dialog (a nie formulę gadającej głowy) na temat edukacji cyfrowej i korzystania z Khan Academy.

Szczegółowe informacje na priv., lub w grupie https://www.facebook.com/groups/202759430840346/
More
Lech Mankiewicz
This comment was minimized by the moderator on the site
Kompetencje kluczowe –podstawa pracy nauczycieli uczniów.
Nie możemy powiedzieć dzieciom lub nastolatkom - wczoraj siedziałeś w ławce szkolnej, a dzisiaj siedzisz w domu i poza tym nic się nie zmieniło - wymagania takie same, zadania takie same,...
Kompetencje kluczowe –podstawa pracy nauczycieli uczniów.
Nie możemy powiedzieć dzieciom lub nastolatkom - wczoraj siedziałeś w ławce szkolnej, a dzisiaj siedzisz w domu i poza tym nic się nie zmieniło - wymagania takie same, zadania takie same, terminy takie same, ocenianie wg takich samych zasad. W tej trudnej chwili należy w pierwszej kolejności pracować nad kształceniem postaw uczniów, dzięki którym poradzą sobie w trudnej rzeczywistości. Następnie rozwijajmy ich umiejętności w zakresie kształcenia się na odległość, na końcu zaś uczmy zdobywania wiedzy. Bazując na tych trzech filarach – rozwijajmy kompetencje kluczowe.
Przekazujmy wiedzę, zachęcajmy do rozwijania kompetencji podczas lekcji online, poprzez komunikatory, telefonicznie, korespondencyjnie, mailowo – mamy wiele możliwości. Pozwalamy też naszym uczniom samodzielnie zdobywać wiedzę pod naszym czujnym okiem. Inna kolejność może przynieść tylko krótkotrwałe sukcesy.
Nie popełniajmy błędu polegającego na założeniu, że skoro uczniowie umieją skorzystać z urządzenia mobilnego, komputera, przykładowej aplikacji, to umieją się zdalnie uczyć. To są jedynie narzędzia. Niezbędne są przede wszystkim podstawy metodyki kształcenia na odległość zarówno po stronie nauczyciela, jak i ucznia. Nie interesowaliśmy się nią dotychczas w jakiś szczególny sposób, dlatego właśnie teraz się na niej skupmy. Samodzielnie lub w zespole pogłębiajmy wiedzę na temat idei zdalnego nauczania, szukajmy informacji, poczytajmy, zastanówmy się, porozmawiajmy, przeanalizujmy, przemyślmy.
Nie obciążajmy też uczniów nadmiarem technologii. Poświęćmy więcej uwagi metodzie projektu. W kontaktach bezpośrednich większy nacisk kładźmy na wzmacnianie postaw, rozwiązywanie problemów, udzielanie wsparcia. Bądźmy mentorami.
Spokój, zaufanie, rozsądek, opanowanie i szacunek do pracy własnej, ucznia i jego rodzica – tego potrzebujemy. Nie przenośmy dosłownie zasad edukacji ze szkolnej klasy do zdalnego systemu nauczania. To się nie uda. W takim przypadku zdalne nauczanie zamieni się w zdalne zadawanie, przynosząc wstyd polskiej oświacie i nam jako grupie zawodowej w szczególności. Naprawdę od nas też dużo zależy.

Dorota Kałasz
More
Dorota
This comment was minimized by the moderator on the site
Bardzo dobry artykuł, w 100% się zgadzam z tym co zostało napisane. Mój syn chodzi do gimnazjum i widzę, że naucznie zdalne jest dużo mniej efektywne.
Rafał
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie