Sidebar

13
N, Lip

Szkołę trzeba dziś wymyślić od nowa!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szkoła – toksyczny związek od małego. Jak nie zabijać ciekawości? W środę 15 stycznia rozmawiałam w Klubie Trójki z panem Dariuszem Bugalskim o szkole, w której dzieci tracą motywację do nauki i o nauczaniu przyjaznym mózgowi. Oto moje refleksje po rozmowie w Klubie Trójki.fot. Fotolia.com

Dziś rozmowy o szkole są znacznie trudniejsze niż jeszcze przed kilkoma tygodniami, bo jak tu postulować zmiany, gdy nasi uczniowie odnieśli tak spektakularny sukces w teście PISA? Po co zmieniać coś, co doprowadziło do sukcesu. Warto jednak zadać sobie pytanie, czy uczniom i ich rodzicom na takim właśnie sukcesie zależy.

Po rozmowie w Klubie Trójki wielu słuchaczy postanowiło podzielić się swoimi przemyśleniami. Pięknie dziękuję za wszystkie maile, wiele z nich głęboko mnie wzruszyło. Wciąż przychodzą też nowe na mój służbowy adres. Wszystkie je czytam, ale niestety nie jestem w stanie każdemu odpowiedzieć. Jedna ze słuchaczek, mama dwóch synów, zadała kluczowe pytanie: „Czy moje dzieci po to żyją, żeby Wielkopolska była wyżej w jakimś absurdalnym rankingu?!".

Dla pani Aleksandry, jak i dla mnie, dobra szkoła to taka, do której uczniowie lubią chodzić, w której się nie nudzą, rozwijają swoje talenty i w której nie tracą motywacji do nauki. Jednak dla wielu osób, zadaniem szkoły jest przygotowanie do zdawania testów. A jeśli nauka jest przy tym dla uczniów niechcianym i uciążliwym obowiązkiem, jeśli tracą motywację do nauki, to trudno, boli i tak być musi, zawsze bolało. Tak różne pojmowanie szkolnego sukcesu, pokazuje, jak trudno będzie osiągnąć porozumienie. Bo albo szkoła jest po to, żeby uczniowie mogli się dobrze rozwijać i być szczęśliwi (rozwój daje radość, dlatego dobrze zorganizowana nauka jest przyjemna, bo prowadzi do uwalniania dopaminy), albo ktoś potrzebuje uczniów i ich pracy, żeby osiągać dobre wyniki w rankingach. Zasadne jest zatem pytanie, czy powinniśmy dostosowywać szkoły do potrzeb uczniów i sposobu funkcjonowania ich mózgów, czy też, jak dotychczas, to uczniowie powinni dostosować się do obowiązującego systemu. Zdaniem profesora neurobiologii Geralda Hüthera, to nie najzdolniejsi osiągają dziś w szkole sukces (Hüther pisze o niemieckiej szkole), ale ci, którzy najlepiej potrafią się dostosować. Nie pytają o sens, nie selekcjonują informacji (na teście może być wszystko), nie kierują się własnymi zainteresowaniami, nie są zainteresowani współpracą z innymi czy rozwijaniem kretywności, ale ślęczą nad podręcznikami i uczą się na pamięć wszelkich możliwych formułek i definicji. Takie osoby na dodatkowych lekcjach chcą rozwiązywać jeszcze więcej testów.

Szkołę trzeba dziś wymyślić na nowo, bo ta którą znamy powtała w XIX wieku na potrzeby świata, którego już nie ma. Od tamtego czasu zmienił się kontekst, w jakim funkcjonują szkoły. Drugi powód jest natury neurobiologicznej. Dziś wiemy już, że nasze mózgi pracują inaczej niż wymaga tego obecny sytem edukacyjny. Nie zostały stworzone do reprodukowania informacji, ale do ich przetwarzania i wyciągania z nich ogólnych reguł. Gdy mogą to robić pracują efektywnie i trwale zapisują nowe dane w strukturach pamięci. I w końcu po trzecie, w interesie jednostek i całego społeczeństwa leży, by młodzi Polacy wiedzieli, że współpraca przynosi lepsze efekty niż rywalizacja.

Wielu rodziców nie zgadza się z tą rankingową logiką i widząc, jak żywe i zainteresowane światem dzieci, cichną i zamykają się w sobie, chce dla nich innej szkoły! Opowiadał mi dziś o tym mój sąsiad, tata Mikołaja, który we wrześniu rozpoczął naukę i już zdążył stracić wszelki do niej zapał. O utracie chęci do nauki i o szkolnej nudzie napisało wielu rodziców. Reguł testocentrycznego sytemu nie akceptuje również wielu uczniów.

Chciałabym opublikować tu choćby parę maili i odpowiedzieć na skierowane do mnie pytania, ale najpierw muszę mieć zgody ich autorów.
Mam nadzieję, że niedługo będę mogła dopisać ciąg dalszy...

Zainteresowanym podaję link do rozmowy z Dariuszem Bugalskim (aby odsłuchać audycję, trzeba kliknąć w małą ikonkę głośnika).

Informacja dla osób zainteresowanych moją ostatnią książką „Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi”. Książkę można kupić również m. in. w księgarni Kopernikańska.pl.

Notka o autorce: Marzena Żylińska jest wykładowcą metodyki w Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych w Toruniu i w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu. Zajmuje się też wykorzystaniem nowych technologii w nauczaniu. Prowadzi seminaria dla nauczycieli, współorganizuje europejski projekt "Zmieniająca się szkoła". Autorka książki "Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych" i "Neurodydaktyka, czyli nauczanie przyjazne mózgowi". Prowadzi swój blog w partnerskiej dla Edunews.pl platformie blogowej Oś Świata pod adresem http://osswiata.pl/zylinska/. Artykuł jest przedrukiem wpisu zamieszczonego w Osi Świata.

Komentarze (9)
This comment was minimized by the moderator on the site
Cytowanie wypowiedzi rodziców w tej sprawie to nieporozumienie. Rodzice o szkole wiedzą nic lub prawie nic. Jak w dowcipie „Mój Jacuś pobił kolegę? Niemożliwe, to takie grzeczne dziecko”. Podobnie nowa pani minister jako sztandarowe zadanie...
Cytowanie wypowiedzi rodziców w tej sprawie to nieporozumienie. Rodzice o szkole wiedzą nic lub prawie nic. Jak w dowcipie „Mój Jacuś pobił kolegę? Niemożliwe, to takie grzeczne dziecko”. Podobnie nowa pani minister jako sztandarowe zadanie wymienia tańsze podręczniki. I już w mediach mamy potok słów w temacie. Zapytuję „Jaki związek z jakością szkoły mają tańsze podręczniki?”. Takie hasło to tylko kiełbasa wyborcza skierowana do rodziców. Jeśli rodzice to kupują, znaczy że nie rozumieją jednak tematu lepszej jakości nauczania ich dzieci.
More
Jarro
This comment was minimized by the moderator on the site
Szkoła zabija kreatywność i wychowuje przyszłych pracowników. Mówił o tym Ken Robinson, opisałem to kiedyś tutaj http://marcingizycki.blogspot.com/2013/02/czy-szkoa-zabija-kreatywnosc.html
Marcin
This comment was minimized by the moderator on the site
Temat poruszany na całym świecie od wielu lat, polecam wystąpienie Pana Kena Robinsona na TED: http://www.youtube.com/watch?v=msE-ktwSuR4
podręczniki
This comment was minimized by the moderator on the site
Tak, warto "szkołę wymyślić od nowa" bo teraz to [LINK=http://goo.gl/s3pPzN]"Szkoła jak fabryka"[/LINK]


Bardzo warto. Nim jednak to się stanie próbuję przynajmniej na spotkaniach z nauczycielami pokazywać, że można inaczej.
Trudne to, ale warto!
Z...
Tak, warto "szkołę wymyślić od nowa" bo teraz to [LINK=http://goo.gl/s3pPzN]"Szkoła jak fabryka"[/LINK]


Bardzo warto. Nim jednak to się stanie próbuję przynajmniej na spotkaniach z nauczycielami pokazywać, że można inaczej.
Trudne to, ale warto!
Zresztą bez ich zaangażowania nic się nie zmieni. Żadem pomysł "z góry" nie przejdzie.
More
Artur
This comment was minimized by the moderator on the site
Rodzice wiedzą o tym jak ich dziecko ma się w szkole.
Wiedzą jak jest a nie jak to chcą widzieć nauczyciele.

Dowcip ma też inną odmianę "Ja obraziłam ucznia? To nie możliwe. Jestem takim profesjonalnym nauczycielem".
Są świetni nauczyciele i są...
Rodzice wiedzą o tym jak ich dziecko ma się w szkole.
Wiedzą jak jest a nie jak to chcą widzieć nauczyciele.

Dowcip ma też inną odmianę "Ja obraziłam ucznia? To nie możliwe. Jestem takim profesjonalnym nauczycielem".
Są świetni nauczyciele i są też tacy.
More
Artur Brzeziński
This comment was minimized by the moderator on the site
Trzeba. Powinno się...?
Niekoniecznie zaraz "wymyślać na nowo". Parę rzeczy już wiadomo. O szkole też, np.
http://www.przywodztwo.edu.pl/pliki/Edukacja_i_przywodztwo_Modele_mentalne_jako_bariery_rozwoju.pdf
MK
This comment was minimized by the moderator on the site
Bardzo ciekawy artykuł :)
Kocurkowaty
This comment was minimized by the moderator on the site
A co to znaczy wymyślić szkołę od nowa? Trzeba to zrobić, ale gdy dochodzi do rozmowy o szczegółach jak to konkretnie zrobić, to wtedy zaczynają się problemy, bo każdy widzi to inaczej: minister mówi "nie" dla zwiększonych wydatków na ten cel i...
A co to znaczy wymyślić szkołę od nowa? Trzeba to zrobić, ale gdy dochodzi do rozmowy o szczegółach jak to konkretnie zrobić, to wtedy zaczynają się problemy, bo każdy widzi to inaczej: minister mówi "nie" dla zwiększonych wydatków na ten cel i przykręca kurek z pieniędzmi (niech sobie tam gaworzą o metodach aktywnych, natomiast pieniędzy na ten cel dostaną mniej bo mniej jest uczniów w wieku edukacyjnym - oto jest prawdziwa dewiza pani Joanny Kluzik Rostkowskiej). Rodzice piszą do mediów i pytają "czy ich dzieci żyją po to żeby Wielkopolska była wyżej w jakimś absurdalnym rankingu", ale tego samego pytania rodzice nie zadadzą swoim znajomym i gdyby doszło do dyskusji na ten temat w szkole ich dzieci, to będą siedzieć jak mysz pod miotłą (o czym MEN doskonale wie i spokojnie pomniejszył środki z budżetu proporcjonalnie do mniejszej liczby uczniów w wieku edukacyjnym, dlatego oddziały klasowe nie zostały zmniejszone i ciągle klasy liczące około 30 uczniów to normalna sytuacja w Polsce, a przecież wszyscy wiedzą że nie da się nowoczesnymi metodami prowadzić zajęć w 30-osobowej klasie). Uczniowie sami są oczywiście ślepi na te aspekty życia w erze postindustrialnej w której przyjdzie im żyć i ciągle słuchają tego co pokolenie ich rodziców i dziadków ma im w tej sprawie do powiedzenia. Tak więc koło się zamyka. System jest hermetycznie zamknięty, nie do ruszenia.
More
Jan
This comment was minimized by the moderator on the site
W proponowanej przez MK lekturze znalazłam ciekawy fragment:
"Niestety można odnieść wrażenie, że w polskich szkołach najbardziej palące potrzeby to: kontrola i dyscyplinowanie nauczycieli, wypełnianie dokumentacji oraz drobniejsze i poważniejsze...
W proponowanej przez MK lekturze znalazłam ciekawy fragment:
"Niestety można odnieść wrażenie, że w polskich szkołach najbardziej palące potrzeby to: kontrola i dyscyplinowanie nauczycieli, wypełnianie dokumentacji oraz drobniejsze i poważniejsze prace remontowe. W niewielkim stopniu widać refleksję na temat roli przywódców edukacyjnych w projektowaniu i zapewnianiu warunków nauczania i uczenia się, w budowaniu społeczności i organizacji uczących się czy też w promowaniu uczenia się przez całe życie. Jakiego rodzaju zmiany systemowe muszą zajść, aby dyrektorzy wzięli odpowiedzialność za proces uczenia się."
More
adela
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Niestety system edukacji w Polsce musi się zmienić żeby można mówić o jakimkolwiek budowaniu marki.....
Sytuacja wyrwie się spod kontroli w nauczycielstwie. Pielęgniarki i pielęgniarze, opiekunowie choryc...
Powstaje pytanie na jakich materiałach uczy się AI - bo jeśli na podręczniku to oznacza że nauczycie...
A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie