Tablica

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z cyklu "45 minut": piszący na tablicy nauczyciel jest nauczycielem nieprzygotowanym do lekcji. Nauczyciel pisząc na tablicy odwraca się do uczniów plecami i często jeszcze mówi w tym czasie – do tablicy. Zapisy nauczyciela powinny być przygotowane w formie prezentacji klasycznych i multimedialnych lub kart pracy i kserokopii, a dziś na ekranach komputerów lub tablic multimedialnych. Tych urządzeń też nie powinien obsługiwać nauczyciel.Cykl felietonów "45 minut" Aleksandra Lubiny

Tablica jest miejscem pracy ucznia. To uczeń powinien ćwiczyć pismo i wizualizację tematu lekcyjnego, aby tak wspomagać i rozwijać swoją pamięć (ciała). Nauczyciel w tym czasie korzysta z możliwości obserwowanie procesu lekcyjnego z dogodnego obserwacji całego zespołu uczniowskiego.

Po zakończeniu zapisu uczniowie muszą zrobić kilka kroków do tyłu i sprawdzić jego czytelność oraz poprawność. Widząc całą tablicę o wiele łatwiej wykonać im te czynności.

W mojej klasie dysponuję trzema tablicami (każda ma trzy skrzydła) równocześnie może przy nich pracować od 3 do 27 uczniów. Wykonują te same podobne lub całkowicie odmienne zadania. Podczas pracy obserwują proces uczenia się i jego wyniki na sąsiednich tablicach, poprawiają, zmieniają swoje produkty – ucząc się od siebie wzajemnie. Współpracują i pomagają sobie z wykluczeniem komunikatów „ty”, prześmiewania, drwienia i krytykanctwa. Nie dopuszczają do rozpowszechnienia się kultury błędu. Zapisy fotografują i przesyłają sobie wzajemnie. Czasem przesyłają je nauczycielowi, czasem swoją pocztę, a czasem na stronę pocztę Zdarza się, że sporządzają w domu notatkę komputerową, którą także się dzielą.

To rozwiązania podnoszą wskaźniki ergonomii i eficjencji lekcji na poziomie zarówno dydaktyki jak i wychowania. Po trzech latach gimnazjum uczniowie i uczennice piszą na tablicy czytelnie i tablicy się nie boją.

 Aleksander Lubina – nauczyciel języka niemieckiego w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach, 20 lat doradca i konsultant, 10 lat w komisjach ds. awansu zawodowego nauczycieli, pracował 9 lat w szkołach podstawowych, 10 lat w gimnazjach, 13 lat w liceach, 6 lat na uniwersytecie. Autor skryptów, poradników, śpiewnika – publicysta, pisarz, poeta. Przykłady z praktyki autora na stronie Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie