Mózg dyslektyka

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Co myślisz, gdy słyszysz słowo dysleksja? Zbyt często pierwszą reakcją jest strumień negatywnych skojarzeń: "powolny czytelnik", "dodatkowy czas na egzaminach", "trudności w pisaniu". Chociaż prawdą jest, że są to typowe objawy u uczniów z dysleksją, można probować je przezwyciężyć - uważa Patrick Wilson, były nauczyciel, a obecnie tutor specjalizujący się w uczeniu osób z dysleksją.photo: sxc.hu

Dla każdego pedagoga kluczem do edukacyjnego sukcesu jego dyslektycznych uczniów jest zrozumienie, jak pracują ich mózgi. Byłoby dobrze, gdyby dodano neurobiologię do programu studiów nauczycielskich. Jeśli chodzi o przeciwdziałanie dysleksji w klasie, to zrozumienie byłoby niezwykle korzystne, gdyż pomaga nauczycielom wytłumaczyć uczniom, dlaczego mają problemy i co mogą zrobić, aby je przezwyciężyć.

Rozczarowanie i przygnębienie związane z edukacją są dużym problemem w społeczności dyslektyków i może to w pewnym stopniu tłumaczyć, dlaczego tak duży procent populacji więźniów ma jakąś formę dysleksji. Zdolność nauczyciela do udzielenia jasnych informacji na temat stanu ucznia i zaoferowanie strategii odniesienia sukcesu, może być doświadczeniem zmieniającym życie dla wielu z nich.

Patrick Wilson wskazuje na cztery podstawowe cechy mózgu osoby dyslektycznej, które są kluczowe dla zrozumienia jej kondycji i problemów szkolnych.

1. Pisanie to proces trzyetapowy

Przelanie myśli na papier jest dla mózgu bardziej skomplikowanym działaniem niż nam się wydaje, zwłaszcza dla osób z dysleksją. Stawia duże wymagania w stosunku do pamięci krótkotrwałej, która odpowiada za przejście z jednego etapu do następnego. W mózgu ten proces składa się z trzech kroków:

  1. Syntetyzowanie myśli, np. napiszę historię o tym, co robiłem w ostatni weekend - poszedłem do parku.
  2. Wymyślenie jak słowo po słowie ma się zamiar to napisać: "Biegłem... szybko ... przez... park".
  3. Fizyczny akt pisania: "złapanie" słów i napisanie ich na kartce.

Dyslektycy zazwyczaj mogą zrobić jedną z tych rzeczy, ale trudność sprawia im zrobienie ich w tej kolejności. Proces zebrania myśli, wybór słów, a potem zapisanie ich na papierze może skończyć się chaosem. Słabe sekwencjonowanie w mózgu sprawia, że bardzo trudno dyslektykom organizować swoje myśli i przelewać je na papier.

Aby pokonać te trudności i ułatwić syntezę myśli, które uczniowie chcą napisać, wymyśliłem metodę "Mów, aby napisać", która jest niezwykle pomocna. Polega na poleceniu uczniowi, żeby najpierw kilkukrotnie opowiedział to, co chce zawrzeć w wypracowaniu, powtarzając ten proces, aż struktura wypowiedzi stanie się klarowna w jego umyśle. Dopiero wtedy uczeń rozpoczyna proces pisania.

2. Zmagania dyslektyków z zautomatyzowanymi procesami

Aby poradzić sobie z natłokiem myśli i działań, które mózg koordynuje każdego dnia, ludzie wykonują proste czynności na poziomie podświadomości, automatycznie. Na przykład nie-dyslektyk może podnieść skarpetkę i wiedzieć od razu, że należy umieścić ją w szufladzie albo jechać samochodem bez myślenia o tym, jak kręcić kierownicą. Dla dyslektyków jednak te zautomatyzowane procesy mogą być trudne z powodu problemów z pamięcią. To może wyjaśniać, dlaczego sypialnie dyslektyków są często zabałaganione!

Dobrym sposobem, aby pomóc dyslektykowi poprawić jego zdolność do szybszego realizowania prostych procesów, jest zachęcenie ich do tworzenia modeli-skrótowców, takich jak “SLSZ BPSZ” (Skarpety Lewa Szuflada Bielizna Prawa Szuflada). Modele mogą być tworzone w odniesieniu do wszystkiego: od pisania rozprawki (AWO: Argument, Wyjaśnienie, Ocena), do zapamiętania, co należy spakować na wyjazd (DOMP: dezodorant, okulary, makijaż, piżama).

3. Pamięć? Jaka pamięć?

Problem z zapamiętywaniem jest podstawową cechą mózgu osób z dysleksją. Oznacza to, że nawet gdy uczniowie zrozumieją dobrze dane pojęcie, mają często problemy, by je sobie później odtworzyć. Pomyśl o swojej pamięci jako magazynie pełnym idei. Dyslektyk szuka w nim pojęć, słów z wyłączonym światłem. Czasami wychodzą z tego magazynu błędnie zakładając, że znaleźli odpowiednie słowo. Stąd typowym objawem dysleksji jest przekręcanie słów, trudności w różnicowaniu wyrazów podobnie brzmiących itp.

4. Dyslektycy są kreatywni

"Ponieważ dyslektycy nie mogą polegać na swojej pamięci, stają się bardzo dobrzy w tworzeniu abstrakcyjnych konstrukcji, rzadziej natomiast odnoszą się do wcześniejszych doświadczeń." - zauważa Wilson. "Często posiadają zdolności rozwiązywania złożonych problemów. Michał Anioł (włoski artysta i wynalazca), Albert Einstein (fizyk niemiecki) i James Dyson (brytyjski wynalazca współczesnego odkurzacza) byli dyslektykami. Ich niemożność polegania na pamięci paradoksalnie pomogła im rozwinąć wyobraźnię i zdolność do tworzenia sztuki, wynalazków i genialnych koncepcji, które zmieniły świat."

Kiedy nie-dyslektyk postrzega swoje porażki jako wskazówki, czego nie potrafi zrobić, osoba z dysleksją będzie widzieć je jako część ścieżki postępu. Wilson wskazuje na postać Stevena Redgrave, mistrza olimpijskiego w wioślarstwie, który przypisywał swój upór dysleksji. Próbował i nie udawało mu się. Ale wiedział, że to była część jego procesu uczenia się, nie dał za wygraną, aż zdobył pięć złotych medali!

Dlatego każdy nauczyciel może i powinien wykorzystać wiedzę o dysleksji, by pomagać sfrustrowanym uczniom przezwyciężać ich trudności i osiągać sukcesy - przekonuje Wilson.

Artykuł jest opracowaniem wpisu na blogu Patricka Wilsona Four Things All Educators Should Understand About the Dyslexic Brain. 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie