W stronę wysokiej rangi nauczyciela

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

2 tysiące lat temu uczniowie o swoim Mistrzu mówili - Nauczycielu. Brzmi dumnie. Uczniowie lubiących swoich nauczycieli mówią pewnie podobnie. Konieczność przywrócenia odpowiedniej rangi nauczycielom oraz zasadniczej zmiany struktury i organizacji szkoły wraz z egzaminowaniem - jest oczywista. To ważna obywatelska potrzeba - ale jak ją zrealizować?PHOTO: ISTOCKPHOTO

Kto kogo ignoruje?

Ignorancję widać dziś na każdym niemal kroku. Profesor Łukasz Turski w wywiadzie dla „Dyrektora Szkoły” twierdzi, że w naszym szkolnym systemie widać ignorowanie rewolucji technologicznej. Wykorzystywanie TIK - nowoczesnych technologii informacyjno-technicznych może uatrakcyjnić edukację, ale dobrego (bardzo dobrego) nauczyciela - mistrza nie zastąpi.

Jeśli coś naprawdę się w Polsce ignoruje od lat, to jest to właściwa ranga zawodowa nauczyciela i niedocenianie jego ogromnego wpływu na edukację oraz rozwój młodych ludzi. Oczywiście, w rankingach społecznego zaufania - lekarze, profesorowie i nauczyciele prawie niezmiennie zajmują bardzo wysoką ocenę, ale to zasługa przede wszystkim wysokiego morale, wytężonej pracy i dużej bezinteresowności tych grup społecznych, a nie prawdziwego prestiżu.

Jaki zawód jest najważniejszy?

Niektórzy twierdzą, że nie ma zawodów pierwszych i ostatnich. Wszystkie są ważne i nie ma pierwszego. Profesor Ł. Turski uważa, że w Sejmie powinien wisieć duży napis: Nauczyciel to najważniejszy zawód w kraju! Ciekawy pomysł, ale co by na to powiedzieli sami nauczyciele i ludzie innych zawodów? Można by to skomentować, ale może tu przywołać interesującą myśl Wilhelma Reicha: „Jeśli chcemy naprawdę zmienić świat na lepsze za życia jednego pokolenia, to prowadzi do tego prosta droga – płacić nauczycielom tyle, ile płacimy politykom i wojskowym.” (W. Reich za: Lubczyński 2011).

Wielu nauczycieli by się ucieszyło z realizacji ww. postulatu. Nie miejsce tu, aby napisać, co myślą ludzie o politykach i wojskowych, ale nad ww. sentencją mógłby się nowy premier zastanowić. Podstawowym warunkiem myślenia o podwyższeniu rangi naszego zawodu jest ustalenie trafnej odpowiedzi na pytanie o obecne potrzeby szkolnego kształcenia i szkoły, realizowanych w duchu przyszłościowej orientacji edukacji, oraz pożądane cechy i zawodową sylwetkę nauczyciela. Niektórzy twierdzą, że o społecznej randze danego zawodu decyduje wysokość pensji - być może?

Warto te problemy badać i poszukiwać trafnych odpowiedzi, ale oczywiście najpierw trzeba się zastanowić: Jakiego nauczyciela potrzebuje szkoła XXI wieku? (Sawiński 2008).

Jakie innowacje są dziś potrzebuje szkole?

Podstawowym warunkiem realizacji ww. innowacji są fundusze, a warunkiem dotarcia dziś do młodzieży (cyfrowych tubylców) jest zasadnicza zmiana treści kształcenia i stylu prowadzenia szkolnych zajęć. Potrzebne jest też przebudowanie mentalności oświatowych decydentów i nauczycieli. Szkole dziś potrzebni są nowocześnie wykształceni i silni nauczyciele, bo: edukacja potrzebuje mocnych osobowości. Jej także potrzebne są nowoczesne innowacje edukacyjne, które przede wszystkim:

  1. Wprowadzą nowe treści kształcenia >>> Chodzi o nową podstawę programową!
  2. Promują nowoczesny styl pracy szkoły >>> Potrzebny jest nowy styl pracy nauczycieli!
  3. Zmienią (poprawią) styl myślenia ludzi >>> Ważna jest szkoła ucząca myślenia!
  4. Zmienią strukturę i organizację szkoły >>> Potrzebna jest elastyczna organizacja pracy!
  5. Zmienią system egzaminowania >>> Warto sprawdzać i oceniać przyrost myślenia!
  6. Preferują >>> cechy i zawodową sylwetki nowoczesnego nauczyciela XXI wieku!
  7. Zasadniczo zmienią system kształcenia nauczycieli i postawią na wysokie wymagania oraz ich samodzielność, kreatywność i odpowiedzialność!
  8. Przyczynią się do autonomii szkoły i podniesienia rangi zawodu nauczyciela!
  9. Zlikwidują radykalnie szkolną biurokrację!
  10. ................................................................. (miejsce na inną propozycję).

Gdzie jest klucz do sukcesu szkoły?

Prof. Turski w ww. wywiadzie twierdzi także, że ponosimy i będziemy ponosić konsekwencje nieprzeprowadzenia reformy edukacji całościowo – od przedszkola do doktoratu. Wskazuje też na konieczność przywrócenia odpowiedniej rangi zawodowi nauczyciela oraz zasadniczej przebudowy struktury i organizacji szkoły wraz z systemem egzaminów. To jest ważna potrzeba obecnych czasów. Warto przeczytać i przemyśleć oraz podsunąć decydentom!

Myśląc o jakościowej reformie edukacji, warto mieć świadomość, że, najsilniejszym motywatorem do uczenia się był, jest i pozostanie sam nauczyciel - ciekawy, kulturalny i skuteczny. Wielu z nas przecież dobrze rozumie, że: „Kluczem do sukcesu w oświacie są ludzie. Jest wielu wspaniałych nauczycieli i to z nimi trzeba zmieniać polską oświatę.” (Katarzyna Hall - b. minister edukacji narodowej).

Niedawno ujawniono wizję rządowych strategów - Strategię Rozwoju Kapitału Ludzkiego (SRKL). Zapowiada się cyfrowa rewolucja i „optymalizacja” kadr w oświacie. Strategia dotyczy przede wszystkim uczenia się przez całe życie, kadr i edukacji szkolnej oraz pozaszkolnej. Mamy dziesięcioletnią perspektywę (Kosztulanis, Strategia bez tajemnic. GN 2011/49). Warto poznać te plany!

Jak wdrożyć najważniejszą innowację edukacji XXI wieku?

Podstawowymi warunkami wdrożenia tej innowacji, skierowanej w stronę wysokiej rangi nauczyciela są przede wszystkim:

  1. Zmiana myślenia o znaczeniu podwyższania rangi naszego zawodu;
  2. Zrozumienie jego misji nie tyle przez nauczycieli, ale przez decydentów, polityków;
  3. Wskazanie pożądanych cech oraz osobistej i zawodowej sylwetki nauczyciela XXI wieku, który potrafi nie gonić uczniów przed sobą, ale za sobą ich pociągnąć (motywować);
  4. Zasadnicza zmiana systemu kształcenia nauczycieli;
  5. Zmiana ustawy budżetowej (oczywiste);
  6. Postawienie na mądrość, samodzielność i odpowiedzialność nauczycieli;
  7. Znalezienie oszczędności - od Sejmu zaczynając, w którym nie 460, ale 112 posłów najzupełniej wystarczy (7 x 16 woj. = 112), przez administrację, którą można zredukować co najmniej o 30%; - itp. Nauczyciele wskazują, że w szkołach też marnują się finanse. Tylko trzymać kciuki za powodzenie innowacji, która podniesie rangę naszego zawodu!

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie