Sidebar

13
Wt, Maj

Budujmy społeczne środowisko oświatowe

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyJeśli chcemy wskazać człowieka z kompetencjami do samodzielnego kierowania oświatą, to trzeba stwierdzić: nie ma takiej osoby. Procesy edukacyjne są zbyt złożone, aby w tej dziedzinie ktoś mógł dysponować kompetencjami totalnymi. Jest tak, że wiele osób angażuje się w edukację z różnych pozycji społecznych i z różnych perspektyw tworzy różne typy edukacyjnej „eksperckości”.
 
Każdy z tych typów widzi sprawę edukacji trochę inaczej, każdy reprezentuje inne interesy edukacyjne, powołuje się na inne argumenty w kwestiach oświatowych, zwraca uwagę na ich inne wymiary. Jeśli tak, to trzeba uznać, że jedynie spotkanie ze sobą owych zróżnicowanych typów edukacyjnej eksperckości i zetknięcie perspektyw, interesów, stanowisk i argumentów jakie one reprezentują, daje szansę na nieuproszczoną wizję edukacji.

Wychodząc od takiego założenia zorganizowany został pierwszy cykl Publicznych Debat Edukacyjnych Uniwersytetu Gdańskiego, który dotyczył kwestii stanu i rozwoju edukacji matematyczno – przyrodniczej w Polsce. Wspólne debatowanie ludzi w różny sposób zaangażowanych w sprawę edukacji było finansowane ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Unii Europejskiej (UDA – POKL.04.01.01. – 00 – 180/08 – 00). Doprowadziło ono do powstania społecznego raportu o edukacji w Polsce, który oprócz diagnozy naszego oświatowego status quo, zawiera wspólnie wynegocjowaną wizję odmiany polskiej szkoły (wraz ze wskazaniem mechanizmów blokujących jej realizację).

Ów Raport należy zatem potraktować jako początek, otwarcie drogi do tworzenia się społecznego środowiska oświatowego w Polsce i społecznej wizji polskiej edukacji, a nie jako skończoną i całościową propozycję gotową do wdrożenia (czyli narzucenia wszystkim).

Myślę, że nadzieją wszystkich uczestników gdańskich debat jest to, aby ów Raport stał się inspiracją do organizowania kolejnych debat edukacyjnych w całym kraju, czyli do dalszego wspólnego namysłu nad naszą szkołą, a z tym także do tworzenia wewnętrznie zróżnicowanego, ale silnego, społecznego lobby edukacyjnego, którego głos w sferze publicznej nie mógłby być lekceważony. Właśnie dzięki portalowi Edunews.pl mają Państwo szansę zapoznać się całością tego interesującego i ważnego dokumentu. Wystarczy kliknąć tutaj (PDF).

Notka o autorze: dr Piotr Zamojski jest Przewodniczącym Rady Programowej Publicznych Debat Edukacyjnych Uniwersytetu Gdańskiego i pracownikiem naukowym Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego.

 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie