Współpraca czy rywalizacja w klasie?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Współczesny świat stawia wysokie wymagania przed młodymi ludźmi. Z jednej strony wymaga, aby dzięki nabytej wiedzy i umiejętnościom potrafili rywalizować skutecznie na rynku pracy z innymi, a z drugiej – wymaga umiejętności współpracy w zespole i rozwiązywania problemów i wyzwań wspólnie z innymi. Na co zatem powinniśmy kłaść silniejszy akcent w edukacji szkolnej?© Edunews.pl

Warto zauważyć, że największe ostatnimi laty osiągnięcia naukowe ludzkości – osób uhonorowanych nagrodami Nobla – to przede wszystkim rezultat ciężkiej, wieloletniej pracy zespołowej, w którą zaangażowanych było nieraz wiele osób z kilku kontynentów. Czy w dzisiejszym świecie można jeszcze osiągać znaczące sukcesy wyłącznie dzięki pracy własnej? Jak uczyć uczniów jednocześnie dbać o swój rozwój i zdolność konkurowania z innymi, ale uczyć ich też współpracy? O tym rozmawialiśmy podczas konferencji „INSPIRACJE 2014 – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą?“. Swoje przemyślenia zaprezentowali: Marcin Paks, nauczyciel z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 5 i członek grupy Superbelfrzy RP oraz Alicja Pacewicz, wiceprezeska Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Zapraszamy na ich wystąpienia oraz dyskusję, która wywiązała się po nich na sali:

Organizatorami konferencji INSPIRACJE 2014 (Warszawa 3-4 lipca 2014) były: Edunews.pl, Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! oraz grupa Superbelfrzy RP jako partner merytoryczny. Partnerzy wydarzenia: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz firmy RCS, VULCAN, Young Digital Planet, Learnetic. Patronat nad wydarzeniem objęły Gazeta Wyborcza, radio TOK FM i Głos Nauczycielski.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie