Sidebar

24
Wt, Cze

Nasz Elementarz pod lupą

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nasz Elementarz od chwili ujawnienia pomysłu i rozpoczęcia prac wywoływał wiele emocji, nie tylko wśród wydawców, ale także i samych nauczycieli. Jak się okazuje, zdecydowana większość nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej nie jest zadowolona z podręcznika przygotowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej - tak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę SW Research we współpracy z dziennikiem Rzeczpospolita.fot. Edunews.pl

Wśród badanych nauczycieli, którzy deklarują korzystanie z kilku podręczników (stanowią oni łącznie 8,3% badanych) w klasach pierwszych szkół podstawowych aż 75,9% z nich opiera prowadzenie zajęć o podręczniki inne niż rządowy Nasz Elementarz. Mamy zatem do czynienia z tzw. elementarzowym drugim obiegiem...

Zatem - mimo obligatoryjności ministerialnego podręcznika, w niektórych szkołach nadal wykorzystywane są podręczniki wydane w poprzednich latach. Nauczyciele najczęściej sięgają po Elementarz XXI wieku wydany przez Nową Erę. Nasz Elementarz jako główny podręcznik wybierają głównie nauczyciele pracujący w zawodzie ponad 20 lat.

Zdecydowana większość badanych nauczycieli (68,4% wszystkich odpowiedzi), którzy korzystają z podręcznika Ministerstwa Edukacji Narodowej ocenia go raczej i bardzo źle.

Co piąty respondent ocenił go bardzo źle, a niemal połowa wszystkich badanych (45,7%) raczej źle. Zaledwie 13,6% badanych ocenia podręcznik Nasz Elementarz lepiej niż podręczniki stosowane w poprzednim cyklu edukacyjnym. 66,5% nauczycieli o najkrótszym stażu pracy (do 10 lat) oceniło bezpłatny podręcznik Nasz Elementarz źle. Najlepiej rządowy podręcznik ocenili nauczyciele ze stażem pracy nie przekraczającym 10 lat. Wśród nauczycieli o dłuższym stażu pracy (od 10 do 20 lat) zauważyć można częstsze oceny raczej i bardzo złe podręcznika MEN w porównaniu do wcześniej używanych podręczników.

Liczba wskazań na słabości podręcznika MEN czterokrotnie przewyższa liczbę wskazań o jego zalety. Badani nauczyciele zwracali uwagę przede wszystkim na słabości związane z edukacją matematyczną i brakiem indywidualizacji nauczania - zbyt małe zróżnicowanie poziomu trudności w edukacji matematycznej i za mało treści dla uczniów zdolnych wskazało 72,6% nauczycieli. 68,1% badanych wskazało, że w podręczniku MEN jest za mało materiałów do rozwijania umiejętności rachunkowych a 59,7% z nich zwróciło uwagę na nieprzemyślaną kolejność wprowadzania liter. 74,3% wskazało także na niską trwałość rządowego podręcznika. Ponad połowa respondentów wskazała na niewłaściwe stopniowanie trudności tekstów do czytania oraz zbyt małą liczbę „czytanek”. Nauczyciele zwracają także uwagę na za małą ilość treści przyrodniczych (48,7%) oraz nieciekawą szatę graficzną (15,8%). Badani zauważyli również szereg błędów merytorycznych i metodycznych zawartych w Naszym Elementarzu, materiał niedostosowany do poziomu uczniów pierwszych klas oraz pomijanie treści religijnych, politycznych i patriotycznych.

Badani pracujący w zawodzie nauczyciela krócej niż 10 lat częściej zwracali uwagę na zbyt małe zróżnicowanie poziomu edukacji matematycznej (70,4% nauczycieli z tej grupy stażu pracy) oraz słabą jakość wykonania podręcznika MEN (70%). Wygląd graficzny, ilustracje i wizualizacja poszczególnych działów podręcznika MEN miały dla nich najmniejsze znaczenie (16,5% wskazań). Z kolei nauczyciele z ponad dwudziestoletnim stażem pracy uważają, że podręcznik MEN zbyt szybko ulega zniszczeniu – deklaruje to ponad 75% wszystkich badanych pracujących z dziećmi w pierwszej klasie.

Dla zdecydowanej większości badanych nauczycieli (74,6%) główną zaletą podręcznika wydanego przez MEN jest to, że jest on bezpłatny. Mniej niż co trzeci badany nauczyciel deklaruje, że Nasz Elementarz ma atrakcyjną szatę graficzną, a jedynie co dziesiąta badana osoba prowadząca zajęcia z Edukacji Wczesnoszkolnej stwierdziła, że tempo wprowadzania liter rekomendowanych przez podręcznik MEN jest odpowiednie.

Większość badanych nauczycieli źle ocenia podręcznik MEN w kwestii dostosowania do pracy z uczniem sześcioletnim. 78% wszystkich respondentów ocenia negatywnie Nasz Elementarz względem dostosowania do pracy z uczniem sześcioletnim. Wśród nich ponad połowa (51,9%) ocenia go słabo a 26% - jako w ogóle niedostosowany.

Ponad połowa badanych nauczycieli (63,2%) deklaruje, że w pierwszym semestrze pracy z Naszym Elementarzem zniszczeniu uległo do 40% podręczników. Częściej niż co trzeci badany nauczyciel (35,4%) deklaruje, że od września 2014 zniszczonych zostało do 20% podręczników a 27,8% - że zniszczyło się od 21 do 40% podręczników MEN używanych w klasie. Mniej niż co dziesiąty badany nauczyciel (9,4%) stwierdził, że podręcznik Nasz Elementarz w nienaruszonym stanie będzie można przekazać kolejnym rocznikom.

Niemal 75% ankietowanych nauczycieli (70,9%) odpowiedziała, że ograniczenie możliwości wyboru podręcznika do Edukacji Wczesnoszkolnej wpłynie negatywnie na jakość kształcenia, z czego 43,4% badanych wskazało, że efekty te będą raczej negatywne a 27,5% - bardzo negatywne. Zdecydowanie staż pracy wpływa na decyzję o wyborze wiodącego podręcznika dla uczniów klas pierwszych: im dłuższy staż badanych osób w prowadzeniu zajęć z nauczania początkowego, tym większy jest odsetek odpowiedzi deklarujących przywrócenie możliwości wyboru podręcznika do nauki Edukacji Wczesnoszkolnej.

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród 18 016 nauczycieli w terminie 22.01.-08.02.2015 r. Analizą objęto grupę 1697 nauczycieli, którzy w pełni wypełnili ankietę. Próba została dobrana w sposób celowy. 

Link do raportu.

(Źródło: SW Research)

Komentarze (6)
This comment was minimized by the moderator on the site
Pytanie nasuwa się jedno: teraz zostanie zmieniony podręcznik, czy nauczyciele z największym stażem?
Iwona
This comment was minimized by the moderator on the site
Jeśli jedną z pierwszych czytanej jest czytanka o kotku "Mlekotku", to trudno się dziwić, że ludzie mają zastrzeżenia do podręcznika. Poza tym, co to za "nowy" podręcznik "ministerialny", jeśli każą w nim korzystać z nagrań dołączonych do...
Jeśli jedną z pierwszych czytanej jest czytanka o kotku "Mlekotku", to trudno się dziwić, że ludzie mają zastrzeżenia do podręcznika. Poza tym, co to za "nowy" podręcznik "ministerialny", jeśli każą w nim korzystać z nagrań dołączonych do istniejącego na rynku podręcznika Nowej Ery "Elementarz XXI wieku"?
More
Anna
This comment was minimized by the moderator on the site
Jaka grupa nauczycieli została przebadana i czy zadbano o reprezentatywną grupę - bo to jest chyba istotą badania - wiedzieć na jakiej próbie. Czy większość reprezentatywnie wybrana, czy grupa frustratów - kto się wypowiedział.
Chyba, że...
Jaka grupa nauczycieli została przebadana i czy zadbano o reprezentatywną grupę - bo to jest chyba istotą badania - wiedzieć na jakiej próbie. Czy większość reprezentatywnie wybrana, czy grupa frustratów - kto się wypowiedział.
Chyba, że nieuważnie czytam
More
Agnieszka
This comment was minimized by the moderator on the site
W ostatnim fragmencie artykułu jest krótka informacja o badaniu, natomiast więcej znaleźć można w raporcie - są tam podane dane na temat grupy respondentów.
Administrator
This comment was minimized by the moderator on the site
Szanowny Administratorze jaja sobie robisz?
Na początku jest info, że ponad 3/4 respondentów nie używa tego rządowego podręcznika! Zatem faktycznie dobór próby był "celowy" jak jest mowa na końcu tekstu. Tylko teraz jest pytanie o prawdziwy cel...
Szanowny Administratorze jaja sobie robisz?
Na początku jest info, że ponad 3/4 respondentów nie używa tego rządowego podręcznika! Zatem faktycznie dobór próby był "celowy" jak jest mowa na końcu tekstu. Tylko teraz jest pytanie o prawdziwy cel badania?
Żebym przejął się tym wynikiem to próba powinna być REPREZENTATYWNA, a to wyklucza manipulację (a może jednak?) typu "Analizą objęto grupę 1697 nauczycieli, którzy w pełni wypełnili ankietę".
Toż to jaja są, a nie badanie!!!
Tak zupełnie "przypadkiem" wypowiadali się n-le przede wszystkim nie pracujący z tym rządowym podręcznikiem, a z danych MEN wynika, że jest ten podręcznik wykorzystywany w ok. 96% szkół.
Ja rozumiem, że "jeszcze się taki nie narodził...", ale bez przesady z tą krytyką, bo się smutno robi :(
I jeszcze jedno, żeby nie było, że ignorant się odezwał. Mam też dyplom magistra socjologii z porządnej uczelni i nie z ostatnich lat, gdzie taki dyplom może faktycznie niewiele znaczyć.
Pozdrawiam mimo wszystko serdecznie :)
More
Krzysztof
This comment was minimized by the moderator on the site
To tak jak się szybko czyta. Te 3/4 dot. 8,3% respondentów.
Przepraszam za poprzedni komentarz w części sugerującej, że wypowiadali się przede wszystkim nie korzystający z rządowego podręcznika.
Reszta mojego komentarza w zasadzie zachowuje swoją...
To tak jak się szybko czyta. Te 3/4 dot. 8,3% respondentów.
Przepraszam za poprzedni komentarz w części sugerującej, że wypowiadali się przede wszystkim nie korzystający z rządowego podręcznika.
Reszta mojego komentarza w zasadzie zachowuje swoją ważność :)
More
Krzysztof
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie