Bariery w rozwoju Web 2.0 w szkołach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania edukacyjneOstatnie raporty przynoszą ciekawe informacje na temat tego, które narzędzia są popularne w szkołach, a które nie i dlaczego. Uczniowie i nauczyciele często i chętnie sięgają po dostępne w sieci serwisy społecznościowe, ale z drugiej strony różnego rodzaju bariery – technologiczne i osobowe, przeszkadzają w szerszym wykorzystaniu ich w klasie szkolnej.
 
Przeprowadzone przez firmę Lightspeed Systems and Thinkronize Inc. badanie potwierdziło że w szkołach podstawowych i średnich narzędzia Web 2.0 już funkcjonują, ale niektóre z nich są szerzej i częściej wykorzystywane. Dla porównania – szybko popularność zdobywają programy usprawniające komunikację rodziców i uczniów ze szkołą, ale np. systemy kształcenia nauczycieli z wykorzystaniem sieci społecznościowych są już mniej wykorzystywane.

Badaniu poddano siedem kategorii narzędzi i działań odnoszących się do pracy nauczyciela i uczniów oraz środowiska edukacyjnego: kontent tworzony online przez uczniów;  kontekt tworzony online przez nauczycieli; sieci społecznościowe online jako narzędzia edukacji; gry i symulacje online; wykorzystanie przez uczniów środowiska wirtualnych światów; cyfrowe zasoby multimediów; dostępne w sieci narzędzia komunikowania się rodziców i uczniów (w czasie poza szkolnym).

Zdaniem zespołu badawczego, istnieje olbrzymia luka pomiędzy tym, jak cyfrowi uczniowie uczą się w szkołach oraz tym, w jaki sposób oni funkcjonują, pracują i wchodzą w interakcje poza szkołą. Trend ten uwypukla konieczność podejmowania działań, które pozwolą podążać za rozwojem technologicznym, a jednocześnie zaspokajać potrzeby edukacyjne uczniów nowej epoki.

„Liderzy edukacji stają dziś przed dużym wyzwaniem – z jednej strony muszą utrzymać wysoki stopień bezpieczeństwa w korzystaniu z sieci w szkołach, z drugiej muszą otworzyć sieci szkolne na kreatywną pracę społeczności szkolnej w klasie XXI wieku.“ – mówi Ileana Rowe, wiceprezes Lightspeed Systems.

Respondenci jako trzy najważniejsze powody korzystania z technologii Web 2.0 podali: dopasowanie się do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów (54%), zwiększenie zainteresowania i motywacji uczniów (41%), zwiększenie możliwości uczniów w dostępie do edukacji (33%).

Zdaniem respondentów najbardziej upowszechnionymi narzędziami Web 2.0 w szkołach w Stanach Zjednoczonych są narzędzia służące do komunikacji. Używa ich na co dzień już 75% nauczycieli. Równie wielu edukatorów korzysta z cyfrowych zasobów multimedialnych w nauczaniu, chętnie też próbują tworzyć własny kontent w sieci.

W badaniu zidentyfikowano dwa typy barier, które przeszkadzają w szerszym wykorzystaniu Web 2.0 w szkołach: zależne od osobistego podejścia i technologiczne. Do tych pierwszych zaliczono: obawy przed niewłaściwym wykorzystaniem sieci społecznościowych w szkole (tzn. wykorzystaniem nie do celów edukacyjnych) – 55% respondentów, niską wiedzę nauczyciela na temat nowych technologii (51%), wątpienie nauczyciela w skuteczność tych narzędzi w procesie edukacji (48%). Z kolei za bariery technologiczne uznano: dbałość o bezpieczeństwo uczniów w sieci (76%), obawa przed bezpieczeństwem danych (35%), niedostateczną liczbę specjalistów ds. IT w szkole (27%).

Z raportu wynika, że pomimo uświadomionej przez większość nauczycieli słabości w korzystaniu z nowych technologii, są oni najważniejszą grupą, która działa na rzecz wprowadzenia narzędzi społecznościowych w amerykańskich szkołach podstawowych i średnich. Nauczyciele najczęściej opowiadali się za: wykorzystaniem zasobów multimedialnych na lekcjach (78%), skorzystaniem z gier online i symulacji (65%), czy materiałów przygotowanych online przez siebie (60%). Grupa ta chętnie korzysta z materiałów przygotowanych przez uczniów (45%) i różnych środowisk wirtualnego nauczania (42%).

Uczniowie z kolei są grupą, która do tej pory najchętniej i najczęściej korzysta z sieci społecznościowych oraz kontentu stworzonego przez uczniów (dla uczniów).
Do podobnych wyników, co Lightspeed Systems doszli naukowcy w badaniu realizowanym przez amerykańskie Consortium for School Networking, będącego elementem programu Fundacji McArthura  „Web 2.0 w szkołach: polityka i kierownictwo“. W tym badaniu ujawniła się jednak niespójność przekonań i działań – choć większość respondentów (administratorzy sieci szkolnych z poziomu okręgu) przyznała, że „web 2.0 jest wartościowe dla nauczania i uczenia się“, nie wyraziła jednocześnie zgody na dopuszczenie społecznościowych sieci online (70%) i komunikatorów (72%) w klasie.

„Nauczyciele są jakby na froncie walki: widzą dramatyczny spadek zainteresowania uczniów tradycyjnymi metodami nauczania opartymi na książkach, w sytuacji gdy dostępne narzędzia online są bardziej efektywne, dające możliwość uzyskania natychmiastowej informacji zwrotnej i (co najważniejsze dla uczniów) możliwość uzyskania pochwał ze strony kolegów i nauczycieli. Od tego nie ma już odwrotu.“ – mówi Tim DiScipio, założyciel ePals, aplikacji web 2.0 przyjaznych i bezpiecznych dla uczniów nawet podczas pracy na lekcji.

Szkoły utożsamiają często web 2.0 z serwisami takimi jak Facebook czy MySpace i boją się utraty kontroli nad działaniami ucznia w sieci. „To wcale nie musi tak wyglądać.“ – zauważa Paul Kuhne, wiceprezydent eChalk, innego popularnego narzędzia społecznościowego wśród uczniów. „Możemy zachować monitoring, możemy dopasować systemy zabezpieczeń do wymagań szkoły, nauczycieli i uczniów. Możemy stworzyć osobne rozwiązania dla szkoły, dla jednej klasy czy nawet dla konkretnej grupy w szkole. Pozwolą one i zachować bezpieczeństwo i łatwość zarządzania siecią.“

(Źródło: eSchoolNews)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie