Jak studenci postrzegają chatboty AI?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Studenci uczelni wyższych nie pozostają bezkrytyczni wobec narzędzi sztucznej inteligencji - wynika z międzynarodowego badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu w Lublanie. Doceniają rolę ChatGPT jako angażującego narzędzia wspierającego naukę, ale jednocześnie zauważają także kwestie etyczne, które wymagają dalszej uwagi i pracy przy rozwijaniu tego typu botów.

Różne badania w ostatnich latach sugerowały, że takie narzędzia jak ChatGPT mogą usprawnić naukę, chociaż nie brakowało i obaw o jego rolę w integralności akademickiej, potencjalnym wpływie na myślenie krytyczne i upowszechnianie niedokładnych lub wręcz błędnych odpowiedzi. W ostatnim czasie - przy pojawieniu się chińskiego DeepSeek, doszły jeszcze obawy, że część treści upowszechnianych przez chatboty może być wręcz zmanipulowana przez algorytmy (a być może i państwa, które inwestowały w powstanie narzędzia). Te ostatnie wcale nie okazują się nieuzasadnione, jeśli zadamy "niewygodne" prompty, np. o masakrę na placu Tiananmen.

Międzynarodowy zespół badaczy współpracujących z Uniwersytetem w Lublanie (Słowenia), skupił się na jednym z najwcześniej upowszechnionych narzędzi, czyli ChatGPT. Wydaje się jednak, że wiele sformułowanych wniosków może odnosić się do wykorzystania różnych narzędzi tego typu, nie tylko tego konkretnie użytego w badaniu.

23 218 studentów reprezentujących 109 krajów i terytoriów wzięło udział w ankiecie (od października 2023 do lutego 2024), w której pytano o postrzeganie różnych aspektów ChatGPT, takich jak sposób korzystania z niego, obawy etyczne i poglądy na temat jego potencjalnego wpływu na rynek pracy. Wyniki badania naukowców pod. kier. prof. Dejana Ravšelj zaprezentowano w czasopiśmie naukowym PLOS One i są one dostępne na wolnej licencji[1]. 

Ravšelj i współpracownicy opracowali anonimowe badanie ankietowe online, którego celem było zapewnienie szerszego spojrzenia na ChatGPT, który zyskał dużą popularność w 2023 roku na świecie. Analiza wyników ankiety ujawniła kilka trendów. Respondenci - studenci uczelni wyższych - mieli ogólnie pozytywne nastawienie do ChatGPT, uważali go za wartościowe narzędzie do burzy mózgów, podsumowywania tekstów, pisania prac naukowych i upraszczania złożonych informacji. Jednocześnie zgłaszali jednak obawy dotyczące niezawodności ChatGPT, potencjalnego osłabienia umiejętności krytycznego myślenia i kwestii etycznych związanych z jego używaniem, takich jak oszukiwanie i naruszenie prywatności. 

Badanie analizowało perspektywy studentów dotyczące jego wykorzystania, możliwości, regulacji, satysfakcji, postaw, wyników nauki, rozwoju umiejętności, implikacji dla rynku pracy i reakcji emocjonalnych. 

Większość studentów (69%) stwierdziła, że ChatGPT może poprawić ich wiedzę ogólną, podczas gdy tylko około jedna trzecia wskazała, że może ułatwić im ukończenie staży. Jeśli chodzi o możliwości, większość studentów (68%) doceniła jego zdolność do uproszczenia złożonych informacji, podczas gdy 41% zauważyło, że wspiera on tradycyjną naukę w klasie. 61% badanych studentów uznało, że ChatGPT zwiększy zapotrzebowanie na pracowników z umiejętnościami związanymi z AI, podczas gdy mniej (36%) uznało jego potencjał w zakresie zmniejszania niedoborów umiejętności osób uczących się.

W zakresie rozwoju umiejętności około połowa studentów (53%) postrzegała ChatGPT jako skuteczne narzędzie do poprawy umiejętności czytania i pisania, natomiast 31% uważało, że jest on skuteczny w rozwijaniu ich umiejętności komunikacji interpersonalnej. Większość studentów (70%) uznała ChatGPT za narzędzie interesujące w użyciu, a jedna czwarta (25%) uznała, że łatwiej jest wchodzić w interakcje z ChatGPT niż z kolegami. Jeśli chodzi o możliwe zastosowania w procesie uczenia się, mniej niż jedna trzecia studentów (29%) potwierdziła wykorzystanie z ChatGPT do burzy mózgów, a tylko jeden na dziesięciu (11%) do twórczego pisania.

Dotknięto także sfery emocji - około połowa studentów czuła ciekawość podczas korzystania z ChatGPT, podczas gdy tylko 6% czuło smutek, że takie narzędzie powstało.

Jak zauważają autorzy, postrzeganie chatbota przez studentów różniło się w zależności od czynników społeczno-demograficznych i geograficznych. Na przykład osoby z regionów o niższych dochodach częściej postrzegały ChatGPT jako niezbędne wsparcie w kontekście ograniczonych zasobów edukacyjnych, podczas gdy studenci z regionów o wysokich dochodach przywiązywali większą wagę do innowacyjnych i zaawansowanych funkcji ChatGPT.

Zdaniem autorów badania, ustalenia mogą pomóc w opracowaniu programów nauczania i polityk szkolnictwa wyższego w celu sprawiedliwego wykorzystania wsparcia chatbotów w różnych populacjach studentów. 

Jak zauważają, w przypadku polityki szkolnictwa wyższego równy dostęp do sztucznej inteligencji w edukacji jest niezbędny, aby zapobiec pogłębianiu się tzw. luki cyfrowej (ang. digital divide). Ograniczenia wynikające z paywalla w najnowszych wersjach ChatGPT grożą pozostawieniem studentów z regionów o niskich dochodach i obszarów wiejskich z przestarzałymi narzędziami, co ograniczy jakość ich nauki i rozwój umiejętności cyfrowych. Może to również wpływać na równość płci. Rozwiązanie tych dysproporcji wymaga finansowania dotowanego dostępu, licencji instytucjonalnych i programów umiejętności cyfrowych we wszystkich uczelniach wyższych. Ich zdaniem konieczne są również dalsze badania, w miarę upowszechniania obecności tego typu narzędzi w kształceniu akademickim.


[1] Zob. Higher education students’ perceptions of ChatGPT, luty 2025. Dostęp: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0315011. W badaniu brały udział osoby, które ukończyły 18 lat i były w momencie badania studentami uczelni wyższej.

 

(Źródło: EurekAlert, opr. red.)

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie