Poczucie szczęścia i znajomość własnych praw wśród dzieci w Polsce

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Co czwarte dziecko, które wzięło udział w badaniu UNICEF Polska, twierdzi, że jego prawa nie są przestrzegane przez nauczycieli. 40% deklaruje, że nie czuje się szczęśliwe. To dane z nowego raportu pt. „Prawa dziecka w Polsce 2024”. Badanie przeprowadzono wśród dzieci i młodzieży, rodziców oraz nauczycieli.

Raport Prawa dziecka w Polsce 2024 zawiera wyniki badania o prawach dziecka w Polsce przeprowadzonego na zlecenie UNICEF Polska przez IBRiS w październiku i listopadzie 2024 roku. Badanie zostało przeprowadzone wśród trzech grup respondentów: dzieci i młodzieży w wieku od 12 do 17 lat, rodziców, a także nauczycieli. Prezentuje obraz przestrzegania praw dziecka m.in. w rodzinie czy szkole, stan wiedzy i kwestie edukacji o prawach dziecka, a także najważniejsze wyzwania. Znacząca część ustaleń została porównana do wyników wcześniejszego badania przeprowadzonego w 2019 roku.

Prowadzenie stałego monitorowania wdrażania Konwencji o prawach dziecka, w tym regularnych badań dotyczących problematyki realizowania praw dziecka, a także szerzej – sytuacji dzieci w Polsce, to kluczowe działania podejmowane przez UNICEF Polska. W badaniu, które mamy przyjemność Państwu zaprezentować, znalazły się nowe zagadnienia, które pozwoliły szerzej zbadać m.in. tematykę partycypacji dzieci i młodzieży, czy też trafniej zidentyfikować wyzwania na przyszłość. Mam nadzieję, że zebrane przez nas dane przyczynią się do rozpoczęcia szerszej debaty na temat skuteczniejszego przestrzegania praw dziecka w Polsce – mówi Renata Bem, Dyrektor Generalna UNICEF Polska.

Spadek poczucia szczęścia u młodych

Jednym z kluczowych wniosków płynących z badania jest pogarszająca się kondycja psychospołeczna dzieci i młodzieży. 40% badanych deklaruje, że nie odczuwa szczęścia, co jest wynikiem o 16 p.p. gorszym od uzyskanego w 2019 roku. Dzieci jako źródła szczęścia wymieniają czas wolny, spotkania z przyjaciółmi oraz relacje z rodziną. Niestety szkoła w opinii badanych często jest powodem negatywnych doświadczeń. 7 na 10 dzieci wskazuje na stres związany ze szkołą jako najpoważniejszy problem. Tymczasem tylko 9% nauczycieli uznaje go za kluczowy. Z kolei 80% rodziców uważa swoje dzieci za szczęśliwe. Często dostrzegają występowanie u dzieci problemów emocjonalnych, ale jednocześnie nie zdają sobie sprawy z braku odczuwania przez nie szczęścia. 

Przeprowadzone badania wskazują, że kondycja psychospołeczna dzieci i młodzieży pogarsza się. Spora i rosnąca część z nich nie odczuwa szczęścia, które jest istotnym komponentem pomyślnego rozwoju. Wśród problemów obniżających kondycję psychospołeczną dzieci i młodzieży dominuje stres doświadczany w szkole, ale także samotność i problemy z rówieśnikami, w tym z powodu przemocy z ich strony – mówi prof. Ewa Jarosz, ekspertka współpracująca z UNICEF Polska, z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Prawa dziecka w polskich szkołach

W 2024 roku młodzi przestrzeganie ich praw oceniają gorzej niż w 2019 roku. Bardzo poważny regres dotyczy przede wszystkim nauczycieli i szkoły. Tylko 38% badanych przyznaje, że nauczyciele przestrzegają praw dziecka. Jest to aż o 32 p.p. mniej niż w 2019 roku. Rodzice i ich podopieczni często nie znają praw dziecka mimo deklaracji nauczycieli na temat realizacji edukacji na ten temat. W porównaniu do 2019 roku wzrosły odsetki badanych, którzy nie wiedzą, czy tematyka ta była poruszana. O prawach dziecka słyszało 89% dzieci i młodzieży - o 6 p.p. mniej niż w 2019 roku. 

7 na 10 rodziców rozmawia z dziećmi na temat ich praw. Ich dobrą znajomość deklaruje co drugi rodzic, a brak tej wiedzy – co dziesiąty. Z perspektywy nauczycieli sytuacja wygląda zdecydowanie lepiej, bo aż 91% deklaruje, że szkoła informuje o prawach dziecka, i jest to wynik o 12 p.p. lepszy niż w poprzednim pomiarze. Jednak te dane ponownie ukazują dysonans między opiniami badanych dzieci i dorosłych.

Przestrzeganie praw dziecka w Polsce nadal nie jest na satysfakcjonującym poziomie. W opinii dzieci i młodzieży zaznacza się wręcz spadek poziomu respektowania ich praw głównie przez nauczycieli, ale także przez rodziców. W zakresie promowanego w Europie przestrzegania prawa dzieci do partycypacji społecznej istniejące pod tym względem możliwości są dla polskich dzieci nadal niepełne. W rodzinie udział w decydowaniu rzadko wykracza poza indywidualne sprawy dziecka. W szkole wpływ młodych na życie szkoły i edukację także nie jest dla nich satysfakcjonujący. Edukacja o prawach dziecka realizowana w szkole jest mało efektywna i mało atrakcyjna dla dzieci – podsumowuje prof. Ewa Jarosz.

Partycypacja dzieci i młodzieży

Dane zgromadzone w raporcie wskazują także na ograniczoną decyzyjność dzieci i młodzieży. Widać wyraźny brak wpływu na sprawy dotyczące ich codziennego funkcjonowania w szkole, a także małe zainteresowanie działalnością społeczną. Tylko 20-28% młodzieży interesują aktywności takie jak prace samorządu uczniowskiego, młodzieżowe rady miast czy protesty. Najbardziej atrakcyjne z ich perspektywy są inicjatywy związane z ochroną środowiska i wsparciem potrzebujących (36%).

Rekomendacje

  • Głębsza współpraca między szkołą a rodzicami

Szkoła to znaczące środowisko dla dobrostanu dzieci, w którym wiele zależy od odpowiedniej komunikacji między rodzicami i nauczycielami i współdziałania obu stron.

  • Wzmacnianie relacji uczniów z nauczycielami

Tworzenie pozytywnych więzi poprzez wspólne inicjatywy i projekty sprzyja lepszemu funkcjonowaniu szkoły.

  • Edukacja o prawach dziecka jako stały element programu

Szkoła powinna systematycznie prowadzić rzetelną edukację na temat praw dziecka i ich praktycznego zastosowania.

  • Rozwój kompetencji nauczycieli w zakresie praw dziecka

W kształceniu pedagogów należy podkreślać znaczenie poszanowania godności i podmiotowości uczniów.

  • Zwiększanie przestrzeni dla głosu uczniów

Ważne jest poszerzanie możliwości realnej partycypacji dzieci w życiu szkoły i podejmowanie decyzji wspólnie z nimi.

  • Wspieranie inicjatyw młodzieżowych

Szkoła powinna sprzyjać powstawaniu oddolnych projektów społecznych, zgodnych z zainteresowaniami i wartościami młodych ludzi.

Zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa i odpowiedniej przestrzeni do rozwoju to priorytet. Prawa dzieci i edukacja na ich temat są kluczowe w osiąganiu tego celu. Najmłodsi powinni je znać, rozumieć i świadomie z nich korzystać. To my, dorośli, jesteśmy odpowiedzialni za to, by były one promowane i wdrażane, ale do tego niezbędna jest nam również gruntowna znajomość i rozumienie praw dziecka. Ponadto prawo młodych osób do uczestniczenia w procesach decyzyjnych musi być dostrzegane i respektowane. Powinniśmy umożliwić dzieciom partycypowanie w życiu społecznym, tworzyć przestrzeń do realizacji ich inicjatyw i uwzględniać ich głos - szczególnie w sprawach, które ich dotyczą – podkreśla Renata Bem, Dyrektor Generalna UNICEF Polska.

Pełen raport Prawa dziecka w Polsce 2024 dostępny jest na stronie www.unicef.pl/prawadziecka2024

 

(Źródło; UNICEF Polska)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie