Pozytywne nastawienie do matematyki zanika w kolejnych latach nauki szkolnej

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zainteresowanie matematyką i postrzeganie swojej kompetencji w tej dziedzinie są na ogół dość pozytywne wśród dzieci, które zaczynają naukę w szkole podstawowej, ale stopniowo stają się mniej pozytywne w trakcie pierwszych trzech lat nauki. To wniosek fińskich badaczy, na postawie badań prowadzonych w fińskich szkołach. Zmiany w zainteresowaniu matematyką i samoocenie własnej kompetencji są ze sobą powiązane. Innymi słowy, jeśli zainteresowanie dziecka matematyką gaśnie, to samo dzieje się z postrzeganiem własnej kompetencji matematycznej i odwrotnie.

Wykazuje to niedawne badanie z Finlandii, w którym zbadano rozwój motywacji dzieci do matematyki we wczesnych latach nauki i w jaki sposób ten rozwój wiąże się z ich kompetencjami matematycznymi. Naukowcy obserwowali prawie trzysta dzieci przez trzy lata.

Istotną obserwacją było to, że zarówno wyższa początkowa motywacja uczniów rozpoczynających naukę w szkole podstawowej, jak i mniejszy spadek motywacji w trakcie badania, skłaniały nas do przewidywania lepszych kompetencji na koniec trzeciej klasy, po uwzględnieniu początkowych różnic między uczniami - opowiada profesor Markku Niemivirta z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii.

Początkowo naukowcy nie obserwowali różnic w motywacji i kompetencjach uczniów rozpoczynających naukę w szkole, ale pod koniec obserwacji motywacja dziewcząt spadła średnio bardziej niż chłopców. Spadek ten może być związany z rozwojem płciowym dziewcząt – przypuszczają fińscy naukowcy.

Badanie pokazuje, że dzieci są w stanie ocenić swoją motywację do matematyki dość dokładnie już na początku szkoły. Ponadto oceny dzieci dotyczące ich zainteresowań i kompetencji są już zróżnicowane, pomimo że są ściśle powiązane.

To naturalne, że dzieci są bardziej zainteresowane rzeczami, w których czują się dobre. I odwrotnie, mogą lepiej radzić sobie z czymś, co je interesuje – podkreśla prof. Niemivirta.

Chociaż negatywna zmiana zaobserwowana w badaniu może częściowo odzwierciedlać bardziej realistyczną samoocenę dzieci w kolejnych latach nauki, fińscy badacze podejrzewają, że istotny wpływ na nią ma również stopniowe wprowadzanie trudniejszych zagadnień matematycznych i nacisk kładziony na wyniki w nauce.

Zaobserwowany związek między zmianą motywacji i kompetencji pokazuje jednak wartość dodaną pozytywnego zainteresowania i samooceny. Ważne byłoby opracowanie i zastosowanie praktyk nauczania w szkołach, które wspierają i podtrzymują zainteresowanie dzieci matematyką i wzmacniają ich doświadczenia matematycznego sukcesu - podkreśla prof. Niemivirta.

***

[Przyp. red.] Warto przypomnieć, że również w Polsce zauważono problemy ze spadkiem zainteresowania matematyką już na etapie wczesnoszkolnym i kolejnych etapach kształcenia. Zjawisko to szeroko omawiała prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska w opracowaniu (2018) Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze. Zauważyła m.in., że (…) połowa dzieci polskich – przed rozpoczęciem szkolnej edukacji - wykazuje się uzdolnieniami do nauki matematyki, a co czwarte wysokim stopniem zadatków takich uzdolnień. Po kilku miesiącach nauki w szkole większość tych dzieci przestaje manifestować swoje znakomite możliwości umysłowe (przeczytaj więcej tutaj).

 

(Źródło: EurekAlert, British Journal of Educational Technology)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie