Sidebar

13
Śr, Sie

Technologie a rozwój zawodowy nauczycieli

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyPrzeciętny nauczyciel zaczyna coraz mocniej „odstawać” technologicznie od młodzieży, którą ma zadanie uczyć. Aby zmienić tę sytuację, trzeba nie tylko przekonać nauczyciela, że musi się uczyć cyfrowego świata. Należy również zmienić sposób szkoleń zawodowych nauczycieli, kończąc z modelem mało efektywnych jednodniowych czy kilkudniowych zjazdów.
 
Amerykanie od pewnego czasu myślą nad nowymi rozwiązaniami w zakresie rozwoju zawodowego nauczycieli, bardziej dopasowanymi do nowej zdigitalizowanej rzeczywistości, w której funkcjonuje młodzież i coraz większa część społeczeństwa. SETDA, amerykańskie Stowarzyszenie Dyrektorów Stanowych ds. Technologii Edukacyjnych zaproponowało wprowadzenie nowego systemu kształcenia nauczycieli, w którym będą oni musieli pogłębiać swoją wiedzę w sposób ciągły. Zmiana podejścia do kształcenia nauczycieli i nowy system wsparcia, zwłaszcza młodych nauczycieli, ma zatrzymać odpływ młodych pedagogów z amerykańskiego systemu edukacji (szacunki wskazują, że 40-50% początkujących nauczycieli porzuca swój zawód w pierwszych pięciu latach). To właśnie brak wsparcia lub nieefektywne wsparcie w rozwoju zawodowym jest najważniejszą przyczyną (obok złych warunków pracy), z powodu której rezygnują oni z pracy.
 
badania i analizyPrzygotowany przez SETDA raport „Empowering Teachers. A Professional and Collaborative Approach” (PDF) stanowi próbę odpowiedzi na problemy zgłaszane przez młodych nauczycieli. Skupia się on na tym, w jaki sposób technologie mogą być wykorzystane do wsparcia i ułatwienia rozwoju zawodowego nauczycieli i zawiera rekomendacje konkretnych działań.

„Tylko ciągły proces dokształcania przez całe życie zawodowe pomoże rozwinąć potencjał każdego nauczyciela i w efekcie również każdego ucznia tego nauczyciela. System ten sprawdził się jako metoda zatrzymania w zawodzie wysoko wykwalifikowanych nauczycieli” – przekonują autorzy raportu.

Wśród rekomendacji SETDA znalazły się następujące działania:
1.

System doskonalenia zawodowego powinien być dostępny dla każdego nauczyciela, a ponadto należy:

- utworzyć specjalną grupę ekspertów, mentorów, którzy będą znali się świetnie na nowych technologiach i służyć będą pomocą innym nauczycielom w każdym dystrykcie szkolnym,

- zwiększyć dostęp do edukacji online i zasobów edukacyjnych w sieci (e-learning), jak również budować społeczności nauczycieli w sieci, dzięki czemu będą oni mogli się uczyć w każdym czasie i miejscu od siebie nawzajem,

- przeznaczyć dodatkowe środki na stworzenie portali edukacyjnych dla nauczycieli zawierających również informacje o najlepszych praktykach w różnych obszarach nauczania;

2.
Nowym nauczycielom powinno być zapewniona możliwość edukacji już z włączeniem nowoczesnych technologii w proces nauczania i z nastawieniem na umacnianie w nich potrzeby edukacji przez całe życie. Ważna przy tym jest współpraca pomiędzy instytucjami kształcenia nauczycieli a ich docelowymi miejscami pracy, tak, aby młody nauczyciel był jak najlepiej przygotowany do prowadzenia zajęć w klasie XXI wieku.
3.
Szkoleniami trzeba również objąć kierownictwo szkół, ponieważ muszą oni zrozumieć, na czym polega zmiana w kształceniu w XXI wieku, a także rozwijać swoje umiejętności, aby jak najlepiej rozumieć nowe technologie i służyć swoim szkołom, doceniając potencjał technologii w podnoszeniu jakości kształcenia. W zakresie posługiwania się nowymi technologiami dyrektorom szkół powinno stawiać się takie same wymagania jak nauczycielom.
4.
Należy prowadzić stale badania efektywności działania systemu rozwoju zawodowego poprzez ewaluacje nauczycieli i upowszechniać wyniki badań, aby wszystkie szkoły i nauczyciele mogli z nich wyciągać wnioski.

„Musimy zmienić podejście i politykę kształcenia nauczycieli, odejść od jednorazowych spotkań i warsztatów, rozpocząć ciągły proces pogłębiania kompetencji zawodowych.” – mówi Mary Ann Wolf, dyrektor zarządzający SETDA. „Tylko niektóre szkoły idą naprzód, wprowadzając własne systemy kształcenia ustawicznego nauczycieli – niestety nie jest to zjawisko powszechne. W zmianach pomóc nam mogą technologie, dzięki którym sprawdzone i skuteczne metody [rozwoju zawodowego] będą mogły zostać powielone na terenie całego kraju. Kluczem do rozwoju zawodowego nauczycieli [w XXI wieku] są społeczności uczących się nauczycieli w sieci, portale edukacyjne dla nauczycieli, coaching i mentoring.” – podkreśla Wolf.

(Na podstawie T.H.E Journal )


Komentarze (0)
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie