Raport o e-Środowiskach Edukacyjnych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageWłaściwe wykorzystanie komputerów i nowych technologii w procesie edukacji jest niezbędne dla prawidłowego rozwoju społeczno-ekonomicznego krajów UE. Stowarzyszenie Miasta w Internecie opublikowało materiały z projektu SIRMA „Regionalne e-środowisko edukacyjne – rozwiązania ICT wspierające system edukacji szkolnej oraz zarządzanie oświatą.”

 

Jednym z głównych mechanizmów zwiększenia tempa rozwoju gospodarczego w Unii Europejskiej jest budowanie społeczeństwa opartego na wiedzy. Wymaga to z jednej strony kształtowania innowacyjnej i konkurencyjnej gospodarki, z drugiej, stałego podnoszenia kwalifikacji pracowników. W procesie kształcenia społeczeństwa kluczową rolę odgrywają i będą odgrywać nowoczesne technologie informacji i komunikacji (ICT).

Niestety, przeprowadzone w 2005 r. przez Eurostat badania ujawniają duże dysproporcje w krajach UE w opanowaniu podstawowych umiejętności informatycznych. Polska wypadła w tych badaniach słabo, osiągając wynik poniżej średniej unijnej (46% osób nie posiadających takich umiejętności, przy średniej unijnej 37%). Wprawdzie wśród młodych ludzi wskaźniki te lokują Polskę powyżej średniej unijnej, ale w grupie osób aktywnych zawodowo oznacza to potrzebę podjęcia w Polsce na szeroką skalę działań edukacyjnych dotyczących ICT.

Raport zawiera analizę strategicznych dokumentów programowych w Polsce i na Mazowszu dotyczących powiązań edukacji szkolnej z wykorzystaniem ICT. Autorzy raportu dokonują również analizy przygotowania polskich szkół do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych na tle innych krajów UE.

Jak wynika z badań porównawczych w krajach UE, najsłabsze warunki do rozwijania edukacji szkolnej z zastosowaniem rozwiązań technologii informacyjno-komunikacyjnych występują w nowych krajach członkowskich, takich jak: Litwa, Łotwa, Słowacja i Polska, a także w Grecji i Portugalii, które pozostają wciąż znacznie w tyle za innymi państwami „starej” Unii.

Autorzy opracowania zwracają również uwagę na konieczności wykorzystania e-learningu jako narzędzi zwiększających wzrost zatrudnienia, podając również przykłady zastosowań e-learningu w polskich i europejskich programach edukacyjnych. Wskazują, że w Polsce warto byłoby podjąć wysiłek stworzenia ogólnopolskiego zasobu kursów e-learningowych, wraz z możliwością uzyskiwania dyplomów lub certyfikatów ich ukończenia.

Raport dostępny jest na stronie internetowej projektu SIRMA (.pdf).

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie