Mniej młodych piratów w Internecie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

badania edukacyjneMicrosoft opublikował wyniki, przeprowadzonej w styczniu 2008 r. ankiety wśród internautów, z której wynika, że amerykańska młodzież szkolna w wieku 13-17 lat (7-10 rok nauczania szkolnego) coraz rzadziej uprawia piractwo internetowe, w miarę jak wzrasta poziom ich wiedzy odnośnie praw autorskich i zasad korzystania z zasobów Internetu.

 

Dzisiaj wypada Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, warto więc zastanowić się nad kwestią praw autorskich w Internecie. Wyniki badania Microsoft pokazują, że 49% respondentów nie zna przepisów związanych ze ściąganiem obrazów, treści, utworów muzycznych, filmów i oprogramowania z Internetu. Tylko 11% twierdzi, że bardzo dobrze zna regulacje, a spośród nich 82% uważa, że piractwo w sieci powinno być karane. Również z grona osób, które nie znają dobrze przepisów, 57% twierdzi, że osoby korzystające w nielegalny sposób z zasobów Internetu, powinny być karane.

 

Z drugiej strony młodzi respondenci uważają, że piractwo internetowe jest mniej odrażające niż inna kradzież. Mniej niż połowa badanych wskazywała, że należy karać piratów internetowych, podczas gdy 90% chciało kar dla złodziei rowerów.

 

Nastolatki, które twierdzą, że znają regulacje prawne w zakresie ochrony praw autorskich wskazywały rodziców, telewizję lub materiały z magazynów, gazet i stron internetowych – ale także szkołę – jako źródło informacji o nielegalnych działaniach w Internecie. Badanie wykazało również, że wyzwanie dla przestrzegania prawa przez młodzież stanowią zachowania rówieśników oraz zasobność portfeli - koszty nabycia pożądanych utworów chronionych prawem autorskim mają znaczący wpływ  na stosunek do zachowań związanych z piractwem internetowym.

 

Wśród nastolatków, którzy ściągają lub nielegalnie rozpowszechniają treści w Internecie, chłopcy częściej niż dziewczynki przyznają, że nie będą tego kontynuować, jeśli poznają stosowne przepisy.

 

W związku z zaprezentowanym badaniem Microsoft wskazał kilka tematów, które powinny być omawiane w szkołach, jak również zaproponował uruchomienie pilotażowego projektu edukacyjnego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych „Edukacja w zakresie ochrony własności praw intelektualnych”. Program powinien skupić się na przygotowaniu studentów do życia w epoce cyfrowej, pomóc im zrozumieć, jakie znaczenie ma własność intelektualna w ich życiu i spowodować szerszą dyskusję w celu wykrycia „białych plam” w temacie kopiowania utworów chronionych prawem autorskim. W celu uzupełnienia programu i dzielenia się doświadczeniami, Microsoft uruchamia także interaktywną stronę internetową www.mybytes.com, na której młodzi ludzie mogą rozwijać swoją własną twórczość intelektualną  i określać prawa do jej użytkowania przez innych użytkowników. Dzieci będą na przykład tworzyć niestandardowe motywy muzyczne mieszając rożne style muzyki w sieci. Te motywy będzie można następnie ściągnąć na przykład jako dzwonek do telefonu komórkowego.

 

“Rozwój szerokopasmowego dostępu do Internetu powoduje, że temat własności intelektualnej nabiera większego znaczenia dla dzieci i młodzieży”, mówi Sherry Ericsson, dyrektor ds. relacji globalnych  The Genuine Software Initiative Microsoftu. “Badanie rzuca więcej światła na różnicę między świadomością istnienia praw autorskich u młodych ludzi a możliwościami szkół, które powinny pomóc w przygotowaniu studentów do bycia dobrymi obywatelami, także w sieci www”.

 

W badaniu internetowym przeprowadzonym przez KRC Research na zlecenie Microsoftu udział wzięło 501 nastolatków (7-10 klasy). Badanie przeprowadzono w dn. 14-17 stycznia 2008 r.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie