Wspomaganie procesów uczenia się (test)

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyTradycyjne szkolne uczenie się bazuje na kumulowaniu olbrzymiej ilości informacji oraz tradycyjnej szkolnej "dynamice", którą najprościej ująć: "siedź spokojnie i słuchaj". Nowoczesna szkoła i nowoczesne podejście do uczenia się musi koniecnie przełamać tę tradycję – niestety bardzo niewłaściwą dla prawidłowego przebiegu procesów uczenia się!
 
Motto: Obecny system szkolny, jest sprzeczny z konstytucją (dr Gerhard Huhn)
 
Nowoczesna szkoła musi także zacząć promować hasło, iż uczenie się rozumiane jako zdobywanie jak największej liczby informacji nie może być ani celem, ani sensem uczenia się. W szczytnych hasłach reformy programowej dużo się mówi o wypracowaniu u uczniów gotowości do samodzielnego uczenia się i to przez całe życie. Prawdopodobnie ten aspekt jest najbardziej wartościowy, ponadto daje najbardziej odpowiednie podstawy do samodzielnego, dojrzałego funkcjonowania w poszkolnych czasach absolwentów szkół, także na rynku pracy.
 
Uczenie, jak się uczyć, to jedno z najbardziej istotnych – a może najbardziej istotne zadanie szkoły, zwłaszcza na początku procesu edukacji. Oczywiście w każdej chwili, na każdym poziomie edukacji można (i trzeba) uczyć uczniów, jak się mogą uczyć, ale wyposażenie dzieci w tę wiedzę oraz wyrabianie nawyków i umiejętności na progu szkolnej kariery jest najbardziej sensowne.

Warto poświęcić trochę czasu na myślenie, jak wprowadzić odpowiednie warunki środowiskowe i społeczne, właściwe stany emocjonalne i umiejętności dla optymalizacji procesów uczenia się w szkole – bowiem szkoła modeluje te rzeczy przez wiele lat i tysiące godzin, które uczniowie spędzają w szkole.

Spectrum zagadnień, które warto poznać stało się podstawą dla opracowania poniższego testu. Przeczytaj hasła wywoławcze w poniższej tabeli i zaznacz w odpowiedniej rubryce plusem (+) jeżeli: słyszałeś(aś) o tym... może kiedyś na uczelni, na kursie, czytałeś(aś) gdzieś? Stosujesz osobiście ... wykorzystujesz na co dzień, w ramach własnego samokształcenia, dla własnych potrzeb? Stosujesz w szkole ... uczysz tego swoich uczniów? 
 
test nowoczesnego nauczyciela

Ideałem byłoby, gdyby po podsumowaniu wyników w kolumnach 2 i 3 pojawiła się liczba 15! Tym, którzy osiągnęli taki wynik – gratuluję!

Tych, których wyniki są inne – zachęcam do studiowania tych problemów, próbowania referowanych „wynalazków” i wykonywania ćwiczeń.
 
Niektóre metody i ćwiczenia mają tysiącletnią tradycję, choć w naszej lewopółkulowej cywilizacji zaniechaną. Niektóre problemy ujawniły się ostatnio wraz z postępującymi badaniami naukowymi nad funkcjonowaniem ludzkiego mózgu i jego nieskończonej zdolności do uczenia się.

Tymczasem w wolnych chwilach lub na nudnych zebraniach zachęcam do:
- bazgrolenia lewą ręką (co uruchamia prawą półkulę mózgu odpowiedzialną za np. kreatywność);
- picia niegazowanej wody mineralnej (odżywia umysł i pomaga w uczeniu się);
- rysowania wzrokiem "leżących ósemek" na przeciwległej ścianie (co integruje obie półkule i relaksuje oczy na ogół "pracujące" w kilku tylko standardowych pozycjach: oko-karty książki, oko-ekran komputera, oko-ekran telewizora);
- trzymania palców złożonych w mudrę nauki (kciuk i palec wskazujący złączone opuszkami, pozostałe palce swobodnie rozłożone w wachlarz – jak w popularnym geście O.K.).

Już taki krótki trening powinien zaowocować ciekawymi skutkami. Dobrze w końcu być nauczycielem dobrych uczniów – pomóżmy więc nie tylko uczniom, ale także samym sobie!
 
(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie