Oczekiwania uczniów oraz wymagania społeczności osób uczących się wobec procesu edukacji zmieniają się radykalnie w dwudziestym pierwszym wieku. Zmienia się w związku z tym również rola nauczyciela. Ale jaka ona ma być? Międzynarodowe Stowarzyszenie Technologii w Edukacji (ISTE) podjęło próbę odpowiedzi na to pytanie w swoim raporcie.
Nauczyciel Ery Cyrfowej
Uczenie się i kreatywność: Nauczyciele są specjalistami w danej tematyce, żeby ułatwiać i inspirować kreatywność u uczniów, łącznie z wspieraniem pomysłowości, rozwiązywania problemów i wyciągania wniosków, poprzez użycie narzędzi cyfrowych, narzędzi ułatwiających współpracę i doświadczenie „współuczenia się”( np. uczenie się nauczyciela razem z uczniami).
Ocena: Nauczyciele łączą „autentyczne doświadczenia nauczania” z ocenianiem dla ewaluacji postępów, tak, żeby uczniowie sami wyznaczali sobie swoje naukowe cele, włączali się w naukę dostosowaną do osobistych potrzeb i byli oceniani na podstawie „wielu i zróżnicowanych formatywnych i summatywnych ocen, dostosowanych do standardów technologicznych oraz dotyczących nauczanego materiału.
Umiejętności ery cyfrowej: Nauczyciele wykazują swobodę w używaniu narzędzi cyfrowych, angażują się regularnie we współpracę i komunikację opartą na technologii, oraz „używają zasobów informacji żeby wspierać proces uczenia się oraz poszukiwania danych”.
Cyfrowe obywatelstwo: Nauczyciele promują „bezpieczne, legalne i etyczne używanie informacji cyfrowych i technologii”, netykietę i pracują nad tym, żeby wzmacniać w uczniach globalną perspektywę.
Rozwój zawodowy: Edukatorzy przyjmują model nauki przez całe życie oraz demonstrują zawodowe przywództwo poprzez uczestnictwo we wspólnotach naukowych, ewaluacji badań nad cyfrowymi narzędziami dla edukacji, wkład do „efektywności, żywotności oraz samo – odnawiania się profesji nauczycielskiej” i demonstrowanie przywództwa w technologii edukacyjnej.
Wszystkie te punkty biorą od uwagę, że nauczyciele „modelują i wprowadzają w życie” koncepcje z najnowszej edycji Narodowych Standardów Technologii Edukacyjnej dla Nauczycieli (NETS –S 2007). NETS –T 2008 zawiera również ekspansywną listę zaleceń dla tych wskaźników oraz scenariusze dla różnych wskaźników podzielonych według poziomu zaawansowania cyfrowego nauczycieli: początkujący, rozwijający się, zaawansowany oraz transformatywny.
(Opracowanie na podstawie: Dave Nagel, "The Future of Instruction: Teacher as 'Co-Learner'," T.H.E. Journal, 6/30/2008)
Ostatnie komentarze