Inne podejście do edukacji w szkolnej klasie

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageUczące się dzieci jako partnerzy nauczyciela, same decydujące o programie nauczania i metodach? Futurelab - brytyjska organizacja zajmująca się nowoczesną edukacją przygotowała założenia nowego programu edukacyjnego Enquiring Minds, który umieszcza uczniów w centrum procesu nauczania i oddaje im prawo decydowania o jego zakresie.

 

Z myślą o nauczycielach, którzy chcieliby podjąć się realizacji tej inicjatywy Futurelab przygotowało praktyczny przewodnik, zawierający porady dotyczące wprowadzenia i realizacji programu w szkołach. Do publikacji dołączono również szczegółowe wyniki trwającego od 2005 r. programu badawczego. Zainteresowanie tym projektem wyraziło już ponad 100 szkół, a w marcu 2008 r. organizatorzy przeprowadzą serię seminariów promując program Enquiring Minds.

 

Image

 

Nad kształtem programu Futurelab współpracowało z grupą 10 nauczycieli i 120 uczniów z dwóch szkół średnich. Został on potraktowany jako ważny eksperyment badawczy. Głównym problemem badawczym stało się pytanie: „Czy dzieciom można przekazać więcej odpowiedzialności za proces uczenia się i czy ich chęć uczenia się zwiększy się, gdy będą miały możliwość decydowania, co i w jaki sposób mają studiować?”.

 

W projekcie dominowało podejście praktyczne – chciano przede wszystkim zbadać, jakie zmiany w sposobie nauczania w szkolnej klasie mają największe szanse na sukces. Model działania został podzielony na cztery etapy, każdy zawierający zestaw pytań i zadań dla nauczycieli, którzy mieli sprawdzić czy w ich szkole pozwoli on w dalszym ciągu realizować nałożone na szkołę zadania i jednocześnie czy zaspokaja on potrzeby wszystkich uczniów.

 

Warto podkreślić, że projekt Futurelab cieszy się również dużym zainteresowaniem najważniejszych publicznych instytucji edukacyjnych Wielkiej Brytanii, m.in. rządowych Agencji ds. Szkoleń i Rozwoju Szkół czy Komisji ds. Kwalifikacji i Programu Nauczania, gdyż jest zbieżny z obecnym od 1997 roku w brytyjskim systemie oświaty podejściem rozwijającym kreatywność i samodzielne myślenie uczniów.

 

„Realizujemy fascynujący projekt, który bierze pod uwagę wszystkie wyzwania, jakie niesie przekazanie uczniom większej swobody i wyboru. Tu nie ma miejsca na proste odpowiedzi.” – zauważa John Morgan z Futurelab. „Niektórzy nauczyciele doświadczyli trudności we wspólnym planowaniu programu nauczania razem z uczniami. Z drugiej strony także wielu uczniów miało kłopot z tą wolnością wyboru zagadnień, których chcieliby się uczyć. Wszystkie szkoły biorące udział w projekcie są jednak bardzo zainteresowane programem i często decydowały się włączyć do pilotażu nowe grupy uczniów”.

 

Raport i przewodnik programu Enquiring Minds (ang.) jest dostępny nieodpłatnie na stronie internetowej.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie