Na świecie brakuje armii nauczycieli

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyW Polsce pojawiają się raporty, które wskazują, że w naszych szkołach jest zbyt dużo nauczycieli w stosunku do liczby uczniów, a tymczasem na świecie mamy do czynienia z trendem odwrotnym. Okazuje się, że w skali globalnej jest olbrzymi deficyt w tym zawodzie – ONZ szacuje, że do 2015 zabraknie w szkołach ponad 10 milionów nauczycieli.
 
W październiku odbyło się w Paryżu spotkanie dyrektorów aż czterech agend ONZ – UNESCO, UNICEF, Agencji ONZ ds. Rozwoju (UNDP) i Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO) – podczas którego wydano wspólne oświadczenie. Zostało ono skierowane do władz krajowych, aby państwa członkowskie podjęły zdecydowane działania mające na celu przyciągnięcie nowych osób do zawodu i zwiększenie zatrudnienia w systemach edukacji.
 
„Bez odpowiedniej kadry dobrze przygotowanych i zmotywowanych nauczycieli, trudno będzie zrealizować deklarację wyrażoną podczas Światowego Forum Ekonomicznego 10 lat temu, że do 2015 r. na świecie każde dziecko będzie miało dostęp do edukacji. Nauczyciele są oczywiście kluczem do realizacji tej idei.“ – napisali szefowie czterech agencji ONZ. 
 
Głównymi problemami, z jakimi boryka się wiele krajów świata, są niski status, niska płaca i nienajlepsze warunki pracy w zawodzie nauczyciela. Powstrzymuje to wielu młodych ludzi przed karierą w szkołach. Problem dotyczy zwłaszcza tych krajów, w których wystąpiły konflikty zbrojne, społeczne, czy dotknęły je klęski ekonomiczne. „Odbudowa krajów zaczyna się od pracy nauczycieli“ – zauważono w oświadczeniu. „Apelujemy do rządów, społeczności, krajowych i międzynarodowych instytucji o pomoc nauczycielom, zwłaszcza w biedniejszych krajach oraz tych dotkniętych klęskami żywiołowymi i konfliktami zbrojnymi.
 
Edukacja już dawno przestała mieć wymiar wyłącznie krajowy. Wraz ze wzrostem mobilności uczniów, studentów i kadry akademickiej, coraz częściej korzystamy z edukacji poza krajami ojczystymi. Umożliwia nam to również Internet – już dziś osoby, które posługują się angielskim na poziomie średnim lub wyższym, bez żadnych przeszkód korzystają z anglojęzycznych zasobów edukacyjnych rozproszonych na całym świecie. Wraz ze wzrostem znaczenia tzw. edukacji dla rozwoju, rozwijaniem współpracy międzynarodowej i wymiany pomiędzy różnymi krajami, także przed polskimi nauczycielami – zwłaszcza młodymi – staje nowa szansa i wyzwanie. Otworzyły się już rynki pracy dla naszych lekarzy, pielęgniarek, informatyków, itp – czemu z tej szansy nie mieliby skorzystać i nauczyciele, planując swoją karierę zawodową poza Polską. 
 
(Źródło: www.un.org)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie