Ciekawostki naukowe z pogranicza chemii i fizyki

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dlaczego sklonowany kot nie wygląda jak oryginał? Jak, tak naprawdę, przebiega parowanie? Czy można zobaczyć gołym okiem wirujące cząsteczki chemiczne? Jaki jest związek między mrówkami a ogniwami paliwowymi przyszłości? Czy podczas ucierania proszki tylko się mieszają, czy reagują ze sobą? Na te pytania – i wiele innych – można znaleźć odpowiedzi w elektronicznej publikacji prezentującej badania Instytutu Chemii Fizycznej PAN.photo: sxc.hu

Instytut Chemii Fizycznej Polskiej Akademii Nauk w Warszawie przygotował i udostępnił w wersji elektronicznej publikację opisującą osiągnięcia swoich naukowców. Jest ona zbiorem kilkudziesięciu artykułów popularnonaukowych, opracowanych na podstawie informacji prasowych Instytutu z ostatnich kilku lat i w ciekawy sposób prezentuje liczne zagadnienia ze współczesnej chemii, fizyki i pogranicza tych nauk z biologią.

„Pomyśleliśmy, że to niezła propozycja na ostatni dzień przed końcem świata. W krytycznych sytuacjach warto dysponować rzetelną wiedzą”, śmieje się prof. dr hab. Robert Hołyst, dyrektor IChF PAN.

Od połowy 2010 roku Instytut Chemii Fizycznej PAN, jako jedna z pierwszych instytucji naukowych w kraju, publikuje doniesienia prasowe o wynikach swoich badań. W krajowych mediach informacje wzbudzały spore zainteresowanie, nierzadko trafiając na łamy największych gazet i czasopism oraz portali internetowych, były także podstawą dla wielu materiałów radiowych, a nawet telewizyjnych.

Artykuły zawarte w książce, udostępnionej w postaci elektronicznej, nie są tylko informacjami o sukcesach. Głównym celem każdego tekstu jest przedstawienie pewnego problemu naukowego, jego kontekstu, a także znaczenia dla społeczeństwa – i to bez uciekania do płytkiej dydaktyki. Przygotowana przez IChF PAN publikacja powinna zatem zainteresować zwłaszcza osoby o otwartym umyśle, ciekawe i chłonne świata. Jest również cennym źródłem wiedzy i inspiracji dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych.

Czytelnicy książki dowiedzą się, czy mikrokrople mogą zastąpić fabryki chemiczne? Czy protony w cząsteczkach tunelują? Jak wykryć pojedyncze cząsteczki chemiczne? Jaką lepkość odczuwają białka we wnętrzach komórek? Jak powstają kręgi kręgosłupa? Czy elektrody mogą pomóc w wykrywaniu choroby Parkinsona? Jak usuwać wszechobecne nanozanieczyszczenia? Czy słońce może oczyścić wodę? Jak tanio wytworzyć pokrycia grafenowe? Kiedy lampy będą emitowały białe światło przyjazne dla oczu? Czy nanorurki z węgla mogą świecić? Czy kilkanaście gramów związku chemicznego może chronić polskie lasy? Co się dzieje we wnętrzach międzygwiazdowych obłoków molekularnych?

„Chcemy pokazywać młodym ludziom, że są ciekawe obszary chemii i fizyki, obszary, które są fascynujące i które można badać tu, w Polsce – i to na najwyższym, światowym poziomie. Chcemy pokazywać politykom, że polska nauka ma swój wyraźny wkład w rozwój cywilizacyjny. Chcemy też pokazywać zwykłym ludziom, że nie marnujemy publicznych pieniędzy – że zdobywamy wiedzę nie dla siebie, a dla innych” - podkreśla prof. Hołyst.

Publikację w formacie PDF można pobrać z serwisu prasowego IChF PAN.

Link do wersji polskiej (6,86 MB)

Link do wersji angielskiej (3,98 MB)

(Źródło: IChF PAN)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie