O skutecznym nauczaniu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Robert J. Marzano jest jednym z najsłynniejszych amerykańskich ekspertów edukacyjnych. W swoich pracach próbuje ustalić, co o skutecznym nauczaniu mówią nam badania prowadzone w ostatnich kilkudziesięciu latach i przełożyć tę wiedzę na praktyczne wskazówki dla nauczycieli. Przeanalizował setki programów badawczych i kilkadziesiąt prac, syntetyzujących wyniki z wielu niezależnych, głównie amerykańskich badań. I o tym też jest „Sztuka i teoria skutecznego nauczania”.photo: istockphoto.com

Książka Marzano pisana jest niekiedy naukowym językiem, z wieloma uwarunkowaniami i zastrzeżeniami. Ale dzięki temu dostajemy uogólnienia oparte na mocnych wynikach, a nie - jak w wielu innych publikacjach o edukacji - zbiory obserwacji i intuicji autorów, ilustrowanych anegdotami - o synu znajomej, który nie chciał się uczyć, albo o nauczycielce, której niesamowite opowieści potrafią zaciekawić całą klasę...

Marzano na podstawie rygorystycznie porządkowanej empirii tworzy model skutecznego nauczania, uwzględniając te strategie i formy pracy z uczniami, które są kluczowe w planowaniu przez nauczyciela działań edukacyjnych. Model składa się z 10 elementów-pytań, szczegółowo opisanych i zilustrowanych konkretnymi przykładami „prosto z klasy". Takie pytania powinni sobie zadać, a właściwie stale zadawać dobrzy nauczyciele - na początku roku szkolnego, każdego działu nauczania i właściwie każdej lekcji. Jak przedstawiać cele edukacyjne, śledzić postępy uczniów, udzielać im informacji zwrotnych oraz świętować ich sukcesy? Jak pomóc uczniom wykorzystywać zdobytą wiedzę, utrwalać ją i pogłębiać? Jak pomóc uczniom w stawianiu i sprawdzaniu hipotez? Jak angażować uczniów w proces nauczania? Jak określić i kontrolować reguły i procedury rządzące zachowaniem w klasie? Jak budować dobre relacje z uczniami? Jak komunikować wysokie wymagania wobec wszystkich uczniów?

Sztuka i teoria skutecznego nauczaniaAle książka ta jest czymś więcej niż suchą analizą nauczania, obserwowanego „szkiełkiem i okiem badacza". Marzano wie, że nauczanie to także sztuka, a właściwie sztuka i rzemiosło zarazem. Sztuką jest bowiem wybór i kompozycja form pracy i aktywności dydaktycznych, dopasowanie ich do konkretnej klasy, fazy lekcji, słabych i mocnych stron konkretnych uczennic i uczniów. Sama intuicja nie wystarczy - przekonuje nas Marzano, ale bez skupienia uwagi i reagowania na to, co tu i teraz dzieje się w klasie, jak pracują i radzą sobie poszczególni uczniowie (co autor określa efektownym neologizmem withiness - dosłownie „bycie z [uczniami]") nawet najbardziej finezyjne metody nauczania na nic się zdadzą.

Termin withiness to tylko jeden z przykładów trudności, jakie napotkaliśmy przy tłumaczeniu książki. W języku polskim brakuje nam terminologii, trzeba ją było tworzyć. Critical input experience przełożyliśmy jako „doświadczenie kluczowe", Iow- expectancy student jako „uczeń, wobec którego nauczyciel ma niskie oczekiwania", academic notebook - jako „notatnik naukowy" (chodzi o zapis własnego myślenia ucznia i całego procesu uczenia się).

Problem mieliśmy też z kolejnym ważnym dla Marzano oraz reprezentowanego przez niego nurtu dydaktyki terminem learning goals, czyli celami, które dotyczą tego, co ma opanować uczeń/uczennica, ale są one mu/jej przedstawione przez nauczyciela. Wybraliśmy termin „cele nauczania", choć czasami - w zależności od kontekstu - używamy też pojęć „cele dydaktyczne" i „cele uczenia się". Bywało, że mieliśmy satysfakcję wprowadzając do języka edukacyjnego termin taki jak „świętowanie sukcesów" (celebrate success) przez nauczyciela razem z uczniami. Chodzi bowiem o to, by nie tylko oceniać uczniów, ale i wspólnie cieszyć się z tego, co im się udało.

Tłumacząc zazdrościliśmy Amerykanom, z jaką łatwością mogą omijać „genderowe rafy": teacher to zarówno „nauczycielka", jak i „nauczyciel", a student to przecież i „uczeń", i „uczennica"... Staraliśmy się pamiętać o obu płciach, ale tak by nie zamęczyć Czytelniczek (i Czytelników).

Marzano jest po amerykańsku pragmatykiem, momentami nawet behawiorystą. W polskiej kulturze kładziemy nacisk na przeżycia i postawy, może nas zatem razić, gdy Marzano namawia nauczycieli, by ćwiczyć budowanie pozytywnego emocjonalnego klimatu, a nawet wyrażanie entuzjazmu, co - jak wynika z badań - służy skutecznemu nauczaniu... Z drugiej strony wiadomo, że nasze zachowania nie tylko wpływają na innych, ale też kształtują nasze własne postawy. Nauczycielka okazująca entuzjazm, łatwiej zostanie prawdziwą entuzjastką pracy swojej i uczniów... Mimo tych różnic, do przeczytania „Sztuki i teorii skutecznego nauczania" zachęcamy nie tylko nauczycieli, ale także dyrektorów szkół, osoby zaangażowane w system nadzoru pedagogicznego, psychologów i pedagogów szkolnych, a wreszcie badaczy polskiej edukacji.

Jesteśmy przekonani, że lektura tego opartego na wiedzy przewodnika pomoże pogłębić profesjonalne kompetencje i czerpać radość z rozwiązywania problemów, jakie codziennie stawiają uczniowie i nasz system edukacyjny.

"Sztuka i teoria skutecznego nauczania" Robert J. Marzano, Biblioteka Akademii SUS, Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2012, ISBN 978-83-896236-2-1. Tytuł oryginału: The Art and Science of Teaching: A Comprehensive Framework for Effective Instruction. Tłumaczenie: Antonina Kasprzak, Jakub Czernik, Agnieszka Kurzemska. Redakcja merytoryczna:Alicja Pacewicz.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie