Dlaczego uczeń miałby chcieć uczęszczać do naszej szkoły?

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pytanie tytułowe może pobudzić do refleksji dyrektora szkoły i zespół nauczycieli. Poszukanie odpowiedzi na to pytanie, pomaga nauczycielom zastanowić się – jaka jest ich szkoła i jaka powinna być?

Ćwiczenie z nauczycielami można wykonać w czasie spotkania rady pedagogicznej. Nie powinno zająć więcej niż 10 minut. Można rozdać nauczycielom koperty z ich nazwiskami i poprosić, aby włożyli kartkę z odpowiedzią na pytanie tytułowe. Na jednym z następnych spotkań, można znowu rozdać te same koperty i poprosić, aby nauczyciele przepisali, zmodyfikowali lub zmienili swoja odpowiedź. Warto podejść do pytania kilka razy, aby odpowiedzi nie były powierzchowne.

Kilka przykładów zapisów zaczerpniętych z artykułu Myron Dueck:

Nasza szkoła pomaga budować umiejętności uczniów i ich pewność siebie tak, aby mogli odnosić sukcesy w przyszłości.

Stwarzamy niesamowite możliwości naszym uczniom i pracownikom, które odzwierciedlają współczesne realia i cenione tradycje. Przygotowujemy naszych uczniów na pokonanie znanych i nieznanych wyzwań przyszłości.

Nasza szkoła jest mała, wspierająca uczniów, innowacyjna, kreatywna i elastyczna. Wszyscy znają się z imienia.

Wzmacniamy i angażujemy uczniów. Oferujemy im możliwość wyrażenia opinii, wyboru i samooceny.

Następnym krokiem może być zebranie odpowiedzi i wspólne zastanowienie się, co te zapisy naprawdę oznaczają. Warto rozważania poprzeć konkretnymi przykładami z życia szkoły.

Dzięki takiej praktyce wiele powierzchownych i obiegowych stwierdzeń może zostać zweryfikowanych, a inne mogą nabrać większego znaczenia.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. Pomysł zaczerpnięty z artykułu Myron Dueck w Middleweb.com.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie