Jak zaprojektować szkołę?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przyjazna, dostępna szkoła bez barier, powiązana z otoczeniem i działająca na rzecz lokalnej społeczności. Taka powinna być każda placówka oświatowa. Warszawa wprowadza nowe standardy architektoniczne dla szkół, a z myślą o nowych inwestycjach opracowano też przewodnik, który ułatwi projektowanie, budowę lub modernizację placówek oświatowych.

Obowiązkowe standardy architektoniczne dla nowych i modernizowanych warszawskich szkół wprowadzono zarządzeniem Prezydenta M.St. Warszawy nr 645/2021 z dnia 4.05.2021. Jednym z załączników do zarządzenia jest przewodnik „Szkoła dobrze zaprojektowana”, stworzony wspólnie z architektami, pokazuje jak to najlepiej zrobić.

Warszawa ma jedną z największych sieci placówek oświatowych w kraju, a co roku powstają kolejne. Za kadencji prezydenta Rafała Trzaskowskiego oddano już 15 przedszkoli i 9 szkół (osiem podstawówek i jedną szkołę zawodową), trwa budowa kolejnych kilkunastu szkół i przedszkoli, a 14 placówek (głównie przedszkoli) jest w planach. Wprowadzone standardy dla szkół będą obowiązywały dla wszystkich nowych projektów, finansowanych lub współfinansowanych z budżetu miasta. Przewidziano także wytyczne dla zagospodarowania całego terenu działki, bo szkoła to nie tylko budynek szkolny i klasy, ale także i miejsce wokół szkoły, które musi być miejscem przeznaczonym na aktywny wypoczynek, sport oraz naukę na otwartym terenie.

Przewodnik ma wymiar praktyczny. Ułatwi pracę architektom, wydziałom inwestycyjnym w dzielnicach, kierownikom projektów i innych specjalistów, którzy są zaangażowani w projektowanie i planowanie obiektów szkolnych. Publikacja zawiera też szczegółowe zalecenia i wytyczne. Projektanci wybierają najwłaściwsze rozwiązania dla konkretnej lokalizacji. Lista kontrolna pozwala sprawdzić zgodność projektu z naszymi wytycznymi. A zdjęcia prezentują najlepsze obiekty szkolne w Polsce i na świecie.

W wytycznych uwzględniono m.in. dwa modele szkoły podstawowej - z trzema lub czterema ciągami równoległych klas, dla około 645 i 860 uczniów. W ramach tego samego kompleksu powinno się też znaleźć przedszkole cztero- lub ośmiooddziałowe.

Co jest istotną zmianą – pomyślano także o tym, że nowe placówki powinny pełnić funkcje, które wykraczają poza ustawowe wymogi oświatowe i są związane m.in. z pracą na rzecz lokalnej społeczności. Dlatego nowoprojektowane placówki można wyposażać w dodatkowe pomieszczenia i obiekty, aby wspierać realizację zadań oświatowych na szerszą skalę, np. dla mieszkańców danej dzielnicy lub całej metropolii.

Stołeczne szkoły powinny być dostępne szybko, wygodnie i bezpiecznie. Uczniowie i ich rodzice powinni móc tu dotrzeć pieszo, hulajnogą lub rowerem lub komunikacją miejską. W otoczeniu szkoły powinien być uspokojony ruch i zapewnione miejsca dla jednośladów. Budynki i najbliższe otoczenie muszą być pozbawione wszelkich barier architektonicznych i technicznych, tak by były dostępne dla wszystkich.

Pobierz przewodnik "Szkoła dobrze zaprojektowana"

 

(Źródło: M.St. Warszawa, opr. red.)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie