O budowaniu odporności lidera oraz społeczności szkolnej

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Temat budowania odporności coraz częściej pojawia się w rozmowach z dyrektorami szkół. Potrzeba zwinnego odpowiadania na pojawiające się każdego dnia wyzwania, brak stabilizacji i rosnące zmęczenie to doświadczenia ostatniego roku, oczywiście nie tylko w edukacji. Pojawiają się pytania o sens codziennych działań, o sposoby zadbania o społeczność szkolną, a także o samych siebie.

Czym jest odporność?

W zagadnienie odporności w bardzo syntetyczny, a zarazem obrazowy sposób wprowadza nas publikacja Harvard Business Review pt. Odporność. Inteligencja emocjonalna, przybliżająca między innymi definicje Benarda i Johnsona. Zawierają się one w słowach: To zdolność radzenia sobie, uczenia się i rozwoju w obliczu zmian, wyzwań i przeciwności losu. Książka przybliża także cechy ludzi odpornych, czyli tych, którzy w pełni i wytrwale akceptują rzeczywistość; głęboko wierzą, że życie ma sens, a także mają zdolność do improwizowania.

Odporność dyrektora szkoły w czasie pandemii

Truizmem byłoby stwierdzenie, że głęboka zmiana, której doświadczamy od roku praktycznie w każdym obszarze życia szkoły (oczywiście również poza nim) to istny poligon doświadczalny, naznaczony wieloma problemami, a także błędami. Pierwsze tygodnie “nowej” rzeczywistości zajęło nam radzenie sobie z pośpieszną cyfryzacją, tworzeniem nowego ładu, organizacją egzaminów w nowych warunkach, często czekaniem na jesień z nadzieją, że pandemia osłabnie, a my wszyscy wrócimy do szkoły. Początek kolejnego roku szkolnego również rozpoczął się dynamicznie, kilka tygodni nie wystarczyło, by odbudować utracone życie społeczne szkoły, a już trzeba było na nowo wrócić do zdalnej edukacji. Przepracowanie i wieczna gotowość do reagowania na trudne sytuacje dają się we znaki, niby przyzwyczailiśmy się do nowej sytuacji, a jednak napięcie nie maleje. Czas zatem zadbać o siebie.

Jak zatroszczyć się o siebie?

  • zadbaj o równowagę w życiu (postaraj się oddzielić czas pracy od tego prywatnego), wyjdź na spacer, wyśpij się;
  • pomyśl, jak dobrze zaplanować dzień pracy, przygotuj się do spotkań (lepiej krótko, a konkretnie, z planem, celowo niż długo i bez określonego kierunku);
  • wyciągaj lekcje z doświadczeń - zastanów się, co się wydarzyło, co zadziałało, a co w przyszłości zrobiłabyś/zrobiłbyś inaczej. Zbieraj informację zwrotną od innych;
  • otwórz się na wyzwania i problemy - akceptuj je, bądź ich ciekawa/ciekawy i ucz się z nich;
  • doceniaj siebie - każdego dnia zdefiniuj to, co jest czymś ważnym /sukcesem /dumą /radością;
  • znajdź mentora lub osobę/grupę, która Cię wspiera - to pomoże Ci uzyskać szerszą perspektywę i przekonać się, że nie tylko Ty doświadczasz trudności. Otrzymasz także wsparcie.

W ostatnich miesiącach prowadzę takie grupy wsparcia dla dyrektorów, wicedyrektorów i liderów zmiany i widzę, jak dużo daje im właśnie przestrzeń, w której można podzielić się problemami, dylematami, uzyskać radę lub po prostu posłuchać, z jakimi wyzwaniami mierzą się inni. Raz w miesiącu organizuję spotkania on-line - Akademię Przywództwa Edukacyjnego (możesz dołączyć, zapraszam - https://bit.ly/3t40wPD). Odporność liderów w szkołach jest kluczowa dla przewodzenia społeczności w tak trudnym czasie i w zrównoważony sposób.

Jak budować odporność społeczności?

Istnieje wiele ważnych praktyk służących wzmacnianiu członków szkolnej społeczności (ważnych do wdrażania nie tylko w czasie pandemii). Uniwersytet w Melbourne rekomenduje:

  • wzmacnianie poczucia przynależności do grupy (zarówno nauczycieli, jak i uczniów),
  • budowanie pozytywnego klimatu szkoły i dobrych relacji,
  • dawanie autonomii (wybór, współdecydowanie),
  • rozwijanie sprawczości/skuteczności (autorefleksja - czego się nauczyliśmy? z czym sobie poradziliśmy?),
  • jasne zasady współpracy oraz wsparcia (wprowadzają one tak potrzebne constans do naszego życia),
  • celowość podejmowanych działań (wykorzystajmy ten czas, by przyjrzeć się naszym inicjatywom i projektom),
  • docenianie (zamiast przyłapywania na błędach),
  • dawanie i pozyskiwanie informacji zwrotnej,
  • wzmacnianie pewności siebie (zamiast szukania wad i niedociągnięć),
  • angażujące metody pracy,
  • rozwijanie kompetencji społecznych,
  • rozwiązywanie problemów,
  • wdrażanie strategii radzenia sobie z przemocą,
  • współpracę z rodzicami.

Ostatni rok, choć bardzo trudny, pozwolił nam, nauczycielom, bardziej się zintegrować. Mam poczucie, że nigdy wcześniej nie byliśmy tak sprawnie działającym zespołem. To, co nam pomaga, to formalny i nieformalny system spotkań - roboczych i tych służących socjalizacji. Odkryliśmy wartość wspólnego prowadzenia lekcji, poszukiwania sposobów na angażowanie uczniów, a także na pogłębiony dialog z rodzicami. Nie jest łatwo, ale na szczęście coraz częściej dostrzegamy swoją skuteczność i doceniamy siebie. Mam nadzieję, że to doświadczenie będzie nam towarzyszyło również po pandemii - to opowiedziane przez jednego z dyrektorów sposoby na budowanie odpornej społeczności jednej z większych szkół w niedużym mieście. Współpraca dyrektora z gronem pedagogicznym, z rodzicami, a także dobre relacje w samej kadrze to jedne z ważniejszych czynników budujących naszą odporność. Warto zatem o nie zadbać.

 

Notka o autorce: Oktawia Gorzeńska - absolwentka Leadership Academy for Poland. Wieloletnia dyrektorka szkoły z mocą zmieniania świata, twórczyni szkoły w chmurze oraz Flagowej Szkoły Microsoft w Polsce. Członkini Rady Programowej, a także doradczyni dyrektorów w projekcie "Szkoła dla Innowatora" Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej. Twórczyni Akademii Przywództwa Edukacyjnego. Szefowa działu edukacji w start-upie edtech Photon. Współinicjatorka platformy wymiany wiedzy, komunikacji i współdziałania EduLab, ogólnopolskiego ruchu #wiosnaedukacji oraz projektu społecznego nauczycieli lekcjewsieci.pl. Autorka poradników dla dyrektorów szkół z zakresu edukacji zdalnej i innowacji. Wspiera nauczycieli, dyrektorów oraz instytucje w procesie tworzenia i wdrażania strategii edukacyjnej zmiany, w tym w obszarach liderstwa oraz cyfryzacji. Prowadzi blog www.laboratoriumzmiany.com

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie