Trwa 11. edycja Europejskiego Tygodnia Kodowania (Code Week). To czas, w którym szczególnie mocno promuje się naukę programowania wśród dzieci i młodzieży. Zaangażowanie Polski w realizację codeweekowej misji wyróżnia się na tle Europy. Jest to zasługa m.in. organizacji pozarządowych, które przez cały październik organizują bezpłatne wydarzenia dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog od lat działa na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych wśród polskich nauczycieli i uczniów – przyczyniło się m.in. do upowszechnienia programowania w szkołach. Jest jednym z liderów Code Week w Polsce, co roku organizując liczne wydarzenia powszechnie promujące naukę kodowania.
Społeczność ludzi skupiona wokół Cyfrowego Dialogu już od 10 lat bierze aktywny udział w Europejskim Tygodniu Kodowania. Ten czas ma dla nas szczególne znaczenie, ponieważ nasze działania trafiają wtedy do szerokiego kręgu odbiorców i odbiorczyń – także tych, którzy na co dzień zupełnie nie myślą o tym, że mogą programować. Z ogromną przyjemnością po raz kolejny współtworzymy Code Week, wierząc, że nasze propozycje przekonają każdego niedowiarka, że “kod nie gryzie” – mówi Iwona Brzózka-Złotnicka, prezeska Cyfrowego Dialogu, ambasadorka Code Week.
Dla zainteresowanych z całej Polski – przedszkolaków, uczniów i uczennic, rodziców, nauczycieli i nauczycielek – Cyfrowy Dialog przygotował aż 11 spotkań online. Najwięcej aktywności będzie realizowanych przy użyciu języka programowania Scratch oraz w świecie gry Minecraft. Nie zabraknie też elementów robotyki i majsterkowania (nie tylko cyfrowego!). Pojawi się wątek ekologiczny – podczas ratowania żółwi na minecraftowym Galapagos oraz przy przeglądzie mobilnych aplikacji zmieniających świat (i ich użytkowników i użytkowniczki) na lepsze. Szczegóły na stronie www.cyfrowydialog.pl/codeweek2023.
Podczas tej edycji Code Week na wielu spotkaniach organizowanych przez Cyfrowy Dialog będzie obecny temat sztucznej inteligencji – zarówno w roli uzupełnienia już znanych i lubianych w edukacji narzędzi, takich jak Scratch, jak i samodzielnego instrumentu, który może pomóc nauczycielom w codziennej pracy (np. Czat GPT).
Powinniśmy jak najszybciej zrozumieć, że AI w pracy nauczyciela to nie chwilowy trend tylko szansa na realne wsparcie jego codziennych działań. Mam na myśli nie tylko zadania powtarzalne takie jak pisanie sprawozdań czy szkolnej dokumentacji, ale i te wymagające kreatywności, czyli np. tworzenie kart pracy czy scenariuszy lekcji. Jestem przekonana, że sztuczna inteligencja nie zastąpi nas, edukatorów i edukatorek, ale pomoże nam ograniczyć do minimum wysiłek przy rutynowych obowiązkach – przekonuje Barbara Halska, Nauczycielka Roku 2014, edukatorka i trenerka Cyfrowego Dialogu, jedna z prowadzących wydarzenia podczas Code Week.
W tym roku Cyfrowy Dialog zaplanował również bonus – szkolenie stacjonarne certyfikowane przez Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Cyfrowy Dialog. Uczestnicy i uczestniczki bezpłatnych 4-godzinnych warsztatów zapoznają się z 4P4C, autorską metodyką Cyfrowego Dialogu, łączącą w sobie założenia teorii kreatywnego uczenia się oraz nacisk na rozwój kluczowych kompetencji przyszłości.
***
Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog wzmacnia jakość i efektywność systemu edukacji. Zajmuje się wspieraniem nauczycieli(-ek) w ich codziennych wyzwaniach poprzez upowszechnianie nowych technologii i innowacyjnych metod w nauczaniu. Organizuje lub współorganizuje programy edukacyjne dla dzieci, młodzieży i dorosłych, prowadzi szkolenia i warsztaty, bierze udział w seminariach i konferencjach oraz współtworzy i publikuje materiały dydaktyczne. Jest organem prowadzącym szkół DobraTU oraz Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Cyfrowy Dialog.
Ostatnie komentarze