Kod nie gryzie, czyli Code Week z Cyfrowym Dialogiem

fot. Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Trwa 11. edycja Europejskiego Tygodnia Kodowania (Code Week). To czas, w którym szczególnie mocno promuje się naukę programowania wśród dzieci i młodzieży. Zaangażowanie Polski w realizację codeweekowej misji wyróżnia się na tle Europy. Jest to zasługa m.in. organizacji pozarządowych, które przez cały październik organizują bezpłatne wydarzenia dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog od lat działa na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych wśród polskich nauczycieli i uczniów – przyczyniło się m.in. do upowszechnienia programowania w szkołach. Jest jednym z liderów Code Week w Polsce, co roku organizując liczne wydarzenia powszechnie promujące naukę kodowania.

Społeczność ludzi skupiona wokół Cyfrowego Dialogu już od 10 lat bierze aktywny udział w Europejskim Tygodniu Kodowania. Ten czas ma dla nas szczególne znaczenie, ponieważ nasze działania trafiają wtedy do szerokiego kręgu odbiorców i odbiorczyń – także tych, którzy na co dzień zupełnie nie myślą o tym, że mogą programować. Z ogromną przyjemnością po raz kolejny współtworzymy Code Week, wierząc, że nasze propozycje przekonają każdego niedowiarka, że “kod nie gryzie” – mówi Iwona Brzózka-Złotnicka, prezeska Cyfrowego Dialogu, ambasadorka Code Week.

Dla zainteresowanych z całej Polski – przedszkolaków, uczniów i uczennic, rodziców, nauczycieli i nauczycielek – Cyfrowy Dialog przygotował aż 11 spotkań online. Najwięcej aktywności będzie realizowanych przy użyciu języka programowania Scratch oraz w świecie gry Minecraft. Nie zabraknie też elementów robotyki i majsterkowania (nie tylko cyfrowego!). Pojawi się wątek ekologiczny – podczas ratowania żółwi na minecraftowym Galapagos oraz przy przeglądzie mobilnych aplikacji zmieniających świat (i ich użytkowników i użytkowniczki) na lepsze. Szczegóły na stronie www.cyfrowydialog.pl/codeweek2023.

Podczas tej edycji Code Week na wielu spotkaniach organizowanych przez Cyfrowy Dialog będzie obecny temat sztucznej inteligencji – zarówno w roli uzupełnienia już znanych i lubianych w edukacji narzędzi, takich jak Scratch, jak i samodzielnego instrumentu, który może pomóc nauczycielom w codziennej pracy (np. Czat GPT).

Powinniśmy jak najszybciej zrozumieć, że AI w pracy nauczyciela to nie chwilowy trend tylko szansa na realne wsparcie jego codziennych działań. Mam na myśli nie tylko zadania powtarzalne takie jak pisanie sprawozdań czy szkolnej dokumentacji, ale i te wymagające kreatywności, czyli np. tworzenie kart pracy czy scenariuszy lekcji. Jestem przekonana, że sztuczna inteligencja nie zastąpi nas, edukatorów i edukatorek, ale pomoże nam ograniczyć do minimum wysiłek przy rutynowych obowiązkach – przekonuje Barbara Halska, Nauczycielka Roku 2014, edukatorka i trenerka Cyfrowego Dialogu, jedna z prowadzących wydarzenia podczas Code Week.

W tym roku Cyfrowy Dialog zaplanował również bonus – szkolenie stacjonarne certyfikowane przez Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Cyfrowy Dialog. Uczestnicy i uczestniczki bezpłatnych 4-godzinnych warsztatów zapoznają się z 4P4C, autorską metodyką Cyfrowego Dialogu, łączącą w sobie założenia teorii kreatywnego uczenia się oraz nacisk na rozwój kluczowych kompetencji przyszłości.

***

Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog wzmacnia jakość i efektywność systemu edukacji. Zajmuje się wspieraniem nauczycieli(-ek) w ich codziennych wyzwaniach poprzez upowszechnianie nowych technologii i innowacyjnych metod w nauczaniu. Organizuje lub współorganizuje programy edukacyjne dla dzieci, młodzieży i dorosłych, prowadzi szkolenia i warsztaty, bierze udział w seminariach i konferencjach oraz współtworzy i publikuje materiały dydaktyczne. Jest organem prowadzącym szkół DobraTU oraz Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Cyfrowy Dialog.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie