Nie tylko Tydzień Kodowania, nie tylko Scratch

fot. #SuperKoderzy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ostatnio sporo się słyszy o programowaniu w polskich mediach. Między innymi za sprawą Tygodnia Kodowania, który obchodziliśmy w całej Europie od 15 do 23 października. W samej akcji Tydzień Kodowania – codeweek.eu wzięło udział ponad pół miliona osób z 46 krajów.

Bardzo cieszy fakt, że akcja oddolna, w postaci inicjatywy Codeweek przynosi tak duże efekty w trakcie zaledwie jednego tygodnia. Ważniejsze jest jednak to, że w wielu szkołach na tygodniu się nie kończy, a przeciwnie – Tydzień Kodowania w wielu przypadkach okazuje się pierwszym krokiem w kierunku promowania programowania w szkołach.

Nauka programowania nie musi ograniczać się do tygodnia, nie musi być elementem zajęć komputerowych, czy informatyki. Z powodzeniem elementy kodowania można przenieść na grunt przedmiotów matematycznych (przedstawiając algorytmy, pętle), czy muzyki (wykorzystanie MakeyMakey i Scratcha do gry na bananach).

Gdzie szukać inspiracji, jakimi narzędziami się zainteresować? Które rozwiązania powinny pojawić się w mojej szkole? Na te pytania nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ każda szkoła jest inna. Narzędzia i urządzenia należy dostosować do poziomu grupy, czy zasobności portfela szkoły (niektóre elementy są do zrealizowania zupełnie bezpłatnie). Poniżej krótkie podpowiedzi:

Rozwiązania programowe:

Code Commander – online’owa rozgrywka polegająca na sterowaniu czołgiem za pomocą kodu, który uczeń musi samodzielnie skonstruować. Nie wymaga rejestracji.

Scratch – popularny w szkołach bezpłatny, obiektowy język programowania, spod znaku MIT. Jego zaletą jest mnogość pomocy i poradników oraz społeczność zbudowana wokół oficjalnego portalu aplikacji. Sam program działa online, istnieje też jego wersja do instalacji na komputerach nie posiadających dostępu do Internetu.

Microsoft Small Basic – bezpłatne środowisko programistyczne oparte na języku Basic. Sporą zaletą aplikacji jest bogata pomoc kontekstowa w języku polskim, samo środowisko zostało maksymalnie uproszczone, polecane jest jednak dla nieco starszych uczniów.

Rozwiązania sprzętowe:

LOFI Robot – programowalny robot oparty o środowisko Scratch i Arduino.

ScottieGo! – gra planszowa składająca się z bloczków (podobnych do tych występujących w Scratchu), w której użytkownik ma za zadanie rozwiązać zagadkę pisząc kod, a następnie skanując go przy pomocy tabletu. Na ekranie urządzenia, bohater gry wykona wszystkie zaprogramowane przez użytkownika czynności.

Dash i Dot – zestaw dwóch programowalnych, sympatycznych robotów stworzonych z myślą o najmłodszych. Urządzenia są odporne na dziecięcą energię, a jednocześnie naszpikowane zestawem czujników. Roboty posiadają głośniki, mikrofony, diody LED, czujniki odległości, czy przyspieszenia.

Więcej rozwiązań z dokładnym opisem znajdziesz znajdziesz tutaj.

Nadal nie czujesz się przekonany do wprowadzenia chociażby podstaw kodowania w swojej szkole? Sprawdź poniżej, czy warto uczyć dzieci programowania.

 

Notka o autorze: Tomasz Mikołajczyk jest nauczycielem informatyki w Szkole Podstawowej nr 9 w Tarnowskich Górach i członkiem grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi bloga Pan Informatyk.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie