Jakiej matematyki potrzebujemy w epoce cyfrowej?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
jakość edukacjiProgram nauczania matematyki oparty jest na arytmetyce i algebrze. Wszystko prowadzi do jednego zagadnienia: analizy matematycznej. Tymczasem na tym miejscu powinna znaleźć się statystyka. Dziś potrzebujemy przejść z matematyki klasycznej, "analogowej" do nowoczesnej, „cyfrowej“ - przekonuje Profesor Arthur Benjamin, w wystąpieniu z serii TEDTalks.

(uwaga - wybierz w filmie polskie napisy)
„Jestem tutaj, by powiedzieć, że (...) tym, co wszyscy studenci, wszyscy maturzyści powinni znać [z matematyki] powinna być statystyka – a dokładnie, prawdopodobieństwo i statystyka.“ – przekonuje prof. Benjamin. „Statystyka to przedmiot, którego można - i trzeba - używać codziennie. Jest tu ryzyko, zysk, jest losowość. Jest też rozumienie danych.“
„Gdyby studenci i uczniowie liceów - i wszyscy obywatele Stanów Zjednoczonych - znali prawa prawdopodobieństwa i statystyki, nie znaleźlibyśmy się w naszej obecnej sytuacji ekonomicznej.“ – uważa prof. Benjamin. Bo prawdopodobieństwo i statystyka to nie tylko matematyka gier i hazardu. To również analiza trendów, przewidywanie przyszłości.

„Pomyślcie, świat zmienił się z analogowego na cyfrowy. Najwyższa pora, żeby program nauczania matematyki też się zmienił - z analogowego na cyfrowy. Z klasycznej matematyki ciągłej, na nowoczesną matematykę dyskretną, matematykę niepewności, losowości, danych - czyli właśnie na prawdopodobieństwo i statystykę.“ – przekonuje Benjamin.

TEDTalks (TED to akronim od Technology, Entertainment, Design) to jeden z najciekawszych cykli międzynarodowych konferencji, który zapoczątkowany został w 1984 r. Celem konferencji jest zebranie w jednym miejscu najbardziej kreatywnych umysłów świata, aby mogli oni - dzieląc się swoją życiową wiedzą – pogłębiać rozumienie problemów rozwoju cywilizacyjnego i inspirować społeczność światową do działań zmieniających świat.

Prof. Arthur Benjamin z Harvey Mudd College w Kalifornii, stara się nauczać matematyki praktycznej. Dzięki niekonwencjonalnemu podejściu do matematyki zyskał u studentów przydomek "Mathemagician", czyli w dosłownym tłumaczeniu matematyczny czarodziej. Jest współautorem z Michaelem Shermerem książki "Secrets of Mental Math" (Sekrety matematyki pamięciowej), w której zdradza swoje sposoby dokonywania szybkich obliczeń w pamięci, a także dzieła "Proofs That Really Count: The Art of Combinatorial Proof" (Dowody, które naprawdę liczą. Sztuka dowodu w kombinatoryce).
(Źródło: TEDTalks)
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sytuacja wyrwie się spod kontroli w nauczycielstwie. Pielęgniarki i pielęgniarze, opiekunowie choryc...
Powstaje pytanie na jakich materiałach uczy się AI - bo jeśli na podręczniku to oznacza że nauczycie...
A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie