Debaty edukacyjne

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Społeczeństwo informacyjne niesie ze sobą poważne wyzwania dla każdej jednostki bez względu na wiek. Wyzwania te dotyczą przede wszystkim obszaru szeroko rozumianej edukacji, ponieważ kluczowym dla prawidłowego funkcjonowania jednostki i jej sukcesu życiowego lub zawodowego staje się  wymóg ciągłego aktualizowania kompetencji. Te bowiem będą co kilka lat dezaktualizować się w wyniku rozwoju technologicznego i przemian gospodarczych oraz społecznych.


„Globalne społeczeństwo informacyjne będzie inne niż nasze obecne społeczeństwo (…) Postęp naukowo-techniczny w informatyce i telekomunikacji, niezależnie od tego, czym był inspirowany, prowadzi do nowych rozwiązań biznesowych, które są wprowadzane do gospodarki. Zmiany funkcjonowania przedsiębiorstw wymuszają zmiany form, środków, metod i organizacji pracy. Zmiana stylu pracy wraz z ofertą nowych produktów i usług wpływa na zmianę stylu życia. Równolegle, nowe możliwości techniczne, zmiany gospodarcze i zmiany stylu pracy i życia wpływają na zmianę organizacji społeczeństwa i jego instytucji. Kluczowymi elementami uczestnictwa w globalnym społeczeństwie informacyjnym staje się kultura i edukacja. Kultura, ponieważ z jednej strony, jak nigdy przedtem staje się towarem na rynku i warunkiem sukcesów gospodarczych, a z drugiej, ponieważ odgrywa szczególną rolę w zachowaniu tożsamości narodowej w warunkach globalizacji. Natomiast edukacja staje się czynnikiem warunkującym przynależność do globalnego społeczeństwa informacyjnego, od edukacji bowiem, i to w skali całego życia, a nie przede wszystkim w młodości, zależy nadążanie za rozwojem będącym immanentną cechą społeczeństwa informacyjnego (…)” [fragment streszczenia raportu o Rozwoju Społecznym UNDP pod red. naukową prof. Wojciecha Cellarego].

 

Zapraszamy do rozmów i wyrażania opinii o tym, jaka powinna być polska edukacja. Nie tylko ta w szkole, ale także to, co powinno dziać się poza szkołą. W tym miejscu będziemy prezentować najciekawsze dyskusje, wywiady oraz opinie osób zainteresowanych rozwojem polskiej edukacji.

 

Redakcja EDUNEWS.PL

 

            OPINIE O EDUKACJI           WYWIADY O EDUKACJI

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Raportem w płot
Zawsze myślałem że nauczanie języków obcych w całej Europie opiera się na ESOKJ, czyli Europejskim S...
Niestety system edukacji w Polsce musi się zmienić żeby można mówić o jakimkolwiek budowaniu marki.....
Sytuacja wyrwie się spod kontroli w nauczycielstwie. Pielęgniarki i pielęgniarze, opiekunowie choryc...
Powstaje pytanie na jakich materiałach uczy się AI - bo jeśli na podręczniku to oznacza że nauczycie...
A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie