Sidebar

23
Pn, Cze

Uczenie oparte na grach przyszłością edukacji?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Fundacja Gates’ów rozpoczęła współpracę z Centrum Naukowym Gier Uniwersytetu Washington. Rezultatem współpracy ma być przygotowanie darmowej gry edukacyjnej Refraction. Jednym z priorytetów fundacji jest prowadzenie badań i rozwijanie uczenia się opartego na grach. Zdaniem Billa Gatesa uczenie się oparte na grach będzie fundamentem edukacji przyszłości.(C) Edunews.pl

Według Billa Gatesa w klasach szkolnych przyszłości uczniowie będą podzieleni na grupy w zależności od stopnia posiadanych kompetencji. Lekcja będzie wyglądała inaczej niż obecnie. Nie będzie jednego wykładu nauczyciela wspomaganego rozmaitymi narzędziami multimedialnymi. Uczniowie pracować będą w mniejszych lub większych zespołach. Jedni będą grali w edukacyjną grę albo pracowali na symulatorze rzeczywistości. Inni pracować będą z nauczycielem nad zagadnieniami teoretycznymi, jeszcze inni odbywać będą w tym czasie lekcje online, w których prowadzić ich będzie avatar nauczyciela.

Taka forma organizacji zajęć pozwoli wydobyć z uczniów wysoką motywację do uczenia się i entuzjazm porówywalny z tym, gdy siedzą oni przed ekranem i grają w pasjonującą grę. Umożliwiłaby również wprowadzenie zróżnicowanego tempa uczenia się, tak aby każdy mógł rozwijać umiejętności w preferowanym przez siebie stylu i czasie.

Gates precyzuje, że nie chodzi jednak o zastąpienie jedną wielką grą całej lekcji. Gry w tej koncepcji są kluczowym elementem i wartością dodaną do programu kształcenia.

We wspomnianej grze Refraction zadaniem uczniów będzie uwolnienie zwierząt, które uwięzione zostały w statkach kosmicznych. Statki te wymagają różnego rodzaju paliwa, które powinno zostać dostarczone w odpowiednich proporcjach. Zadaniem uczniów jest przygotowanie paliwa w odpowiedniej ilości z wykorzystaniem laserów.

Gates uważa, że można poprzez gry uczyć świetnie matematyki, a uczniowie będą wysoce zmotywowani do nauki i nawet mogą nie zauważyć, że uczą się ułamków, niejako przy okazji grania. Proces grania odbywa się pod kontrolą nauczyciela, który na swoim komputerze widzi postępy uczniów i może reagować, gdy pojawią się trudności. Trochę to przypomina pracę orkiestry – wszyscy grają, każdy ma inne zadania, ale razem się uczą. A nauczyciel jest dyrygentem.

Można się spodziewać, że w najbliższych latach na rynku pojawi się wiele bezpłatnych gier edukacyjnych (także online), które pozwolą nauczycielom prowadzić ciekawsze zajęcia z całą klasą lub poszczególnymi uczniami.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

(Źródło: The Atlanta Journal-Constitution, eSchoolNews.com)

Komentarze (3)
This comment was minimized by the moderator on the site
no tak, to jest na przyklad widoczne na podstawie tak zwanych Leadership Games, gier uczacych liderstwa. Podswiadomie czerpiemy najlepsze wnioski z zabawy.
Viessmann
This comment was minimized by the moderator on the site
Zdecydowanie tak - uczę angielskiego osoby w wieku od 4 lat do 65 - trzy pokolenia i mam przekrojowy pogląd w percepcji świata i podejścia do gier i szeroko pojętej technologii - wg mnie to kwestia 15 lat
Daniel
This comment was minimized by the moderator on the site
hallo Daniel. jesli uczysz grupy o tak duzym przekroju wiekowym, to jak bardzo rozne sa owe pokolenia pod wzgledem rozumienia swiata? jak szybko rozumeija, jak widzisz madrosc i spokoj ducha? czy sa cechy wspolne pokolen?
Viessmann
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie