Ewolucja szkoły zaczyna się w głowie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy możemy uwolnić proces uczenia się? Czy edukacja i szkoła mogą się obyć bez nauczycieli? W wywiadzie udzielonym w czerwcu telewizji CBS Salman Khan, twórca i szef Khan Academy przyznał, że jest zaskoczony sukcesem swojej inicjatywy, z której korzysta już ponad 6 milionów osób tygodniowo, ale kontynuuje prace i stara się nie myśleć o spoczywaniu na laurach.photo: sxc.hu

„Kiedy uczysz się czegoś w tradycyjnej szkole – to zawsze jest dość stresujące doświadczenie“ - mówi Khan. „Filmy, które tworzymy i zamieszczamy online, sprawiają wrażenie, że edukator siedzi obok ciebie przy jednym kuchennym stole i tłumaczy problem w prosty sposób, jak w zwyczajnej rozmowie“. Nie jest to wcale stresujące, zaś problemy stają się nam bliższe i bardziej zrozumiałe. Ważny jest też ton rozmowy i unikanie traktowania odbiorcy z wyższością.

Misją Akademii Khana jest zapewnienie edukacji dla każdej osoby, która chce się uczyć i w tym celu tworzy bibliotekę lekcji w internecie (obecnie już ponad 3200, które są tłumaczone na 12 języków) przygotowanych w formie klipów wideo i dostępnych bezpośrednio ze strony internetowej organizacji oraz w YouTube. Mamy tu do czynienia z lekcjami nagranymi, co pozwala na wielokrotne odtwarzanie materiału, albo tylko jego fragmentu, gdy uczeń nie zrozumiał wszystkiego. Lekcję można zobaczyć w każdej chwili, gdyż jest dostępna na każde kliknięcie w Internecie. To pozwala wracać do wybranych tematów nawet wiele tygodni lub lat później.

Trzeba jednak podkreślić, że koncepcja Khana – szkoły obróconej o 180 stopni – wcale nie usuwa nauczyciela z procesu nauczania. Wręcz przeciwnie – daje mu dodatkowy czas na realizację tematu, pracę z bardziej/mniej zdolnymi uczniami, pracę w grupach, rozmaite ćwiczenia. Dzieje się to wtedy, gdy najpierw zadajemy uczniom pracę domową – zapoznanie się z daną lekcją, rozwiązanie przypisanych do niej zadań, a później, w szkole, w oparciu o już przerobiony materiał prowadzone są ćwiczenia, warsztaty, wyjaśniane są wątpliwości. Istotne jest to, że nauczyciel wchodząc do klasy widzi w swoim panelu w Internecie, kto przerobił materiał i jaki uzyskał wynik. Może swobodnie sterować procesem nauczania. Również uczeń powinien być zadowolony z takiej metody nauki – dzięki filmom wideo ma tyle czasu na przerobienie materiału, ile sam sobie wybierze. Mamy więc formułę zindywidualizowanej edukacji, bardzo dobrze odpowiadającej na potrzeby uczących się.

Wydaje mi się, że sukces Akademii Khana może mieć znaczący wpływ na metody i sposoby uczenia się na całym świecie. Punktem wyjścia jest jednak (i przede wszystkim) „odrobienie lekcji” przez nauczyciela. Została zaprezentowana ciekawa metoda pracy z uczniami amerykańskimi, ale czy sprawdziłaby się w polskich warunkach? Odpowiedź na to można znaleźć tylko próbując i eksperymentując. Eksperymentujmy, bo to nie zaszkodzi! Ewolucja szkoły naprawdę zaczyna się w głowach. Chętnie opiszemy doświadczenia polskich nauczycieli próbujących „obrócić” o 180 stopni polską szkołę.

Oryginalne filmy w Khan Academy powstają w wersji anglojęzycznej. Dzięki pracy wolontariuszy są tworzone do nich napisy w języku polskim – lista przetłumaczonych zasobów dostępna jest tutaj.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie