Sidebar

27
Pt, Cze

E-podręczniki na laptopy, smartfony i tablice interaktywne

fot. shutterstock.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

E-podręczniki dostępne i bezpłatnie, w każdej chwili i z każdego miejsca w podstawowej formie zostaną udostępnione bez potrzeby logowania dla wszystkich użytkowników jesienią na platformie technologicznej www.epodreczniki.pl.

E-podręcznik jest cyfrową formą dostarczania przez Internet otwartych treści edukacyjnych dla uczniów i nauczycieli zgodnych z obowiązującą podstawą programową. E-podręcznik nie jest samodzielną aplikacją, nie jest płytą CD/DVD, skanem papierowej książki, systemem LMS (LMS z ang.: System Zarządzania Nauczaniem), serwisem społecznościowym, wikipedią, ani blogiem. 

Struktura i multimedialność

Struktura e-podręcznika składa się z wielu modułów, które w zależności od przedmiotu i poziomu nauczania mogą obejmować:

  • wieloformatowe obiekty multimedialne oraz interaktywne (WOMI): gry edukacyjne, interaktywne ćwiczenia i przykłady, nagrania wideo, audio, ilustracje graficzne, itp. wraz z ich alternatywnymi reprezentacjami oraz opisem w formie metadanych.
  • tekstowe opisy, twierdzenia, wskazówki, wzory, równania, itp. wraz z odpowiednio dobranymi zadaniami sprawdzającymi wiedzę ucznia z danego zakresu.

Duży nacisk położono na intuicyjną i łatwą obsługę e-podręcznika (prosta nawigacja i przyjazny interfejs). W efekcie powinno to ułatwić posługiwanie się e-podręcznikiem również rodzicom i osobom, które nie mają dużego doświadczenia w pracy z komputerem. W przyszłości planowane jest wprowadzenie funkcjonalności, która pozwoli rodzicom monitorować postępy pracy swojego dziecka.

Dostępność z każdego urządzenia

E-podręczniki działają zarówno na urządzeniach mobilnych (takich jak smartfon i tablet), stacjonarnych (komputer PC, laptop) oraz e-czytnikach (e-ink reader) niezależnie od systemu operacyjnego. Początkowo, aby skorzystać z e-podręcznika niezbędna była przeglądarka internetowa, choć treści w wersji offline dostępne są także w formatach EPUB i PDF (oczywiście obiekty interaktywne i multimedialne nie będą w takich wersjach dostępne, zamiast nich pojawią się odpowiednie opisy i alternatywne ilustracje) umożliwiający łatwy wydruk treści. Ze względu na wsparcie najnowszych standardów HTML rekomendowane są najnowsze wersje popularnych przeglądarek internetowych. Od wielu miesięcy e-podręczniki działają również w wersji mobilnej, czyli natywnych aplikacjach na popularne systemy operacyjne dla telefonów i tabletów, pozwalające korzystać z zasobów e-podręczników nie tylko z poziomu przeglądarki internetowej czy formatów statycznych.

E-podręcznik został tak zaprojektowany, aby automatycznie dostosowywać się do rozmiaru i rozdzielczości ekranu urządzenia końcowego użytkownika (komputera stacjonarnego, laptopa, smartfona, itp.).

Responsywność wyświetlania

Moduły e-podręcznika to odpowiednio dobrane partie materiału, powiązane ze sobą wspólnym tematem (odpowiednik działów w standardowym podręczniku). Modularność to cecha dzięki której możliwe jest tworzenie różnych wersji e-podręcznika, w zależności od potrzeb (dla różnych grup uczniów, różnych wariatów e-publikacji).

Dzięki wykorzystaniu technologii wirtualizacji zasobów komputerowych, środowisk chmurowych oraz naukowej szerokopasmowej sieci optycznej PIONIER, zarówno zasoby cyfrowe e-podręczników, jak i ilość użytkowników może być odpowiednio skalowalna, tzn. dynamicznie zwiększana przy jednoczesnym, ciągłym utrzymaniu parametrów jakości zdalnego dostępu. Oznacza to, że system jest przygotowany na powiększającą się ilość materiałów cyfrowych i korzystających z e-podręczników użytkowników.

Materiał przygotowany we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji

Komentarze (2)
This comment was minimized by the moderator on the site
Trzeba przyznać, że tym artykułem nieźle reklamuje się/reklamujecie ORE, tylko.
Artykuł dotyczy opakowania a nie zawartości ... a Nauczyciele czekają właśnie na zawartość !
Zapewne wiecie co JEST dostępne na stronie epodręczników.
Nie znalazłem a...
Trzeba przyznać, że tym artykułem nieźle reklamuje się/reklamujecie ORE, tylko.
Artykuł dotyczy opakowania a nie zawartości ... a Nauczyciele czekają właśnie na zawartość !
Zapewne wiecie co JEST dostępne na stronie epodręczników.
Nie znalazłem a Waszych materiałach polemizujących, także krytycznych uwag co do zawartości, sposobu prezentowania treści ...
W porównaniu do pojawiających się opracowań, też podręczników dostępnych online, epodreczniki to porażka. Widać brak doświadczenia ich Autorów.
I zapewne, takie materiały będą obowiązkowe dla nauczycieli, kolejna porażka.
Nie wspomnę, że przed ich wprowadzeniem, w ramach realizowanego projektu nauczycieli mieli uczestniczyć w szkoleniach.
Pieniądze UE, które są także naszym udziałem, wracają do Kraju i są MARNOWANE, nie boję się dodać określenia świadomie.
More
soltys
This comment was minimized by the moderator on the site
A ja zdecydowanie wolę e-podręczniki od multipodreczników, eduromów i innych tego typu produkcji z wydawnictw podręcznikowych. Sposób używania jednych i drugich jest diametralnie inny. Multipodrecznik (czy jak go tam zwało wydawnictwo, bo każde...
A ja zdecydowanie wolę e-podręczniki od multipodreczników, eduromów i innych tego typu produkcji z wydawnictw podręcznikowych. Sposób używania jednych i drugich jest diametralnie inny. Multipodrecznik (czy jak go tam zwało wydawnictwo, bo każde inaczej) jest NIECO rozszerzoną wersja podręcznika, ale nadal do pracy pod kierunkiem dorosłego. Tymczasem e-podręcznik jest znakomitym narzędziem do pracy samodzielnej ucznia, uczeń co chwilę dostaje informację zwrotną umiem-nie umiem/ idę dalej-zostaję. Jest jedynym, który można zastosować w modelu blended learning.

Tymczasem tak chwalone podręczniki elektroniczne do gimnazjum to zaledwie wersja na komputer czy tableta, większość nie jest wzbogacona nawet jednym filmem czy serią zdjęć. Podstawówkowe - owszem. Problem w tym, że wszystkie materiały dodane nadal podporządkowane są metodzie podawczej. Kwestię ceny już pomijam zupełnie.
More
Magien
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Dylemat związany z ocenianiem dobrze byłoby również przeanalizować pod kątem różnych przedmiotów szk...
Pełna zgoda - nie chodzi o nie wiadomo jaka indywidualizacje, lecz o zauważenie CZŁOWIEKA przynajmni...
Barbara Nowacka powinna być zdymisjonowana, ponieważ jedynie czym zajmuje się, to podwyżkami nauczyc...
Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie