E-podręczniki w każdej szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jakie jest dziś naturalne środowisko komunikacyjne dzieci i młodzieży? Tu raczej nie ma żadnych wątpliwości – jest nim internet. Właśnie poprzez niego musimy efektywnie dotrzeć do uczniów, musimy być obecni właśnie tam, gdzie oni przebywają. Dlatego powstają e-podręczniki, które nie tylko odpowiadają na wyzwania nowoczesnej szkoły, ale też dotrą z atrakcyjnym multimedialnym materiałem edukacyjnym do większości uczniów i nauczycieli.fot. www.epodreczniki.pl

E-podręczniki to całe środowisko uczenia się i nauczania, w którym treści dynamicznie generowane są i dostosowywane jednocześnie do potrzeb uczniów i nauczycieli. Poziom merytoryczny, metodyczny, multimedialny oraz poziom dostępności poszczególnych partii materiału skorelowany są z grupą wiekową, potrzebami edukacyjnymi odbiorcy, stylami uczenia się. Jednocześnie cała zawartość e-podręczników spełnia wymogi podstawy programowej.

Platforma www.epodreczniki.pl

Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego zapraszamy na platformę edukacyjną www.epodreczniki.pl. Na niej będą udostępniane kolejne partie zasobów edukacyjnych, które ostatecznie gotowe będą w całości jesienią 2015 roku.

E-podręczniki podzielone są na cztery główne bloki tj.: edukacja wczesnoszkolna 1-3, szkoła podstawowa 4-6, gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna. Poza zintegrowaną i w sposobie przekazu zupełnie niepodobną do innych przedmiotów edukacją wczesnoszkolną znajdziemy e-podręczniki do matematyki, informatyki, biologii, geografii, przyrody, historii, wiedzy o społeczeństwie, języka polskiego, fizyki, zajęć komputerowych, chemii, historii i społeczeństwa oraz edukacji dla społeczeństwa. Na platformie będzie w sumie 14 przedmiotów i 62 e-podręczniki w podziale na klasy i przedmioty. W całym procesie edukacji uczniowie i nauczyciele będą mieli do dyspozycji 5195 lekcji. Dodatkowo na platformie znajdzie się minimum 2500 zasobów metodycznych i dydaktycznych uzupełniających treści lekcyjne. Wszystkie te zasoby, zarówno lekcje, jak i materiały dodatkowe, będą udostępnione na zasadach pełnej otwartości będąc dostępne dla wszystkich bez żadnych ograniczeń.

Zalety e-podręczników

E-podręczniki, co trzeba przede wszystkim podkreślić, są całkowicie bezpłatne dla wszystkich. Można z nich korzystać zgodnie z konwencją „wiedzy na żądanie” z dowolnego miejsca o dowolnej porze 24h/7dni w tygodniu. Dostępne będą z poziomu różnych typów urządzeń komputera, laptopa, tabletu, smartfona, czytnika e-booków, tablicy interaktywnej, co daje możliwość korzystania z nich w dowolnym miejscu w dowolny sposób. W pracy bieżącej będą mogły integrować się z innymi środowiskami, jak choćby dziennikami elektronicznymi, platformami e-learningowymi, blogami , stronami www etc, co pozwoli na wykorzystanie ich w dowolny sposób z uwzględnieniem dowolnych form i metod pracy z uczniem. Docelowo będą one również dostępne są w wersji do wydruku w standardach PDF, ePUB, ODT. Dostępne będą nie tylko online, ale również offline (aplikacje natywne dostępne na różne systemy operacyjne Android, IOS, Windows), co umożliwi skorzystanie z e-podręczników nawet w sytuacji pojawienia się problemów w Internetem.

Są one narzędziem pozwalającym na budowanie wiedzy oraz umiejętności uczniów poprzez zastosowanie w nich przekazu treści opartego o różnorodne formy przekazu obejmujące elementy tekstowe, graficzne, multimedialne i interaktywne. E-podręczniki pozwalają na dowolny sposób korzystania z zawartych w nich treści, jak choćby korzystanie przedmiotowe oraz multiprzedmiotowe, kształcenie indywidualne i pracę grupową, a także tworzenie przez nauczycieli autorskich wersji e-podręczników.

E-podręczniki udostępnione będą na otwartej licencji Creative Commons zapewniającej korzystanie z e-podręcznika przez nauczycieli i uczniów w bezpieczny sposób bez naruszenia własności intelektualnej jak również na przetwarzanie treści zawartych w e-podręcznikach np. do tworzenia własnych autorskich wersji e-podręczników czy materiałów dydaktycznych przez nauczycieli.

Dodatkowo trwają pracę nad dostosowaniem e-podręczników do standardu WCAG 2.0 na poziomie podstawowym, co pozwoli na korzystanie z e-podręczników uczniów w dysfunkcjami. Będą one również dostępne będą do wydruku z poziomu alfabetu Braille’a.

Wchodzącym w nowym roku szkolnym e-podręcznikom towarzyszy coraz więcej pytań. Jednym z najważniejszych jest to czy zastąpią one istniejące papierowe podręczniki. Oczywiście nie zastąpią tych ostatnich. Będą jednak stanowić alternatywę dla dotychczasowych wydawnictw oraz materiał wspomagający w prowadzeniu zajęć dydaktycznych. W planach przewidziany jest również ich stały rozwój i uatrakcyjnianie treści, które z czasem stanowić będą coraz pełniejsze i atrakcyjniejsze środowisko nauczania.

Materiał przygotowany we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie