Kursy e-learningowe dla zawodów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w ramach realizowanego projektu systemowego „Model systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia zawodowego w uczeniu się przez całe życie” opracowuje 165 kursów e-learningowych dla wybranych grup efektów kształcenia w najpopularniejszych zawodach.fot. KOWEZiU

Szkoły zawodowe oraz placówki kształcenia ustawicznego mogą prowadzić kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych m.in. w postaci kwalifikacyjnych kursów zawodowych, kursów umiejętności zawodowych i kursów kompetencji ogólnych. Kursy te, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. 2012, poz. 186 oraz Dz.U. 2012, poz. 1152 z późn. zm), mogą być prowadzone 

z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Rozporządzenie wyraźnie podkreśla, że zajęcia laboratoryjne i praktyczne muszą być prowadzone stacjonarnie. Jest to zupełnie zrozumiałe, ponieważ rozwijanie typowo praktycznych umiejętności zawodowych nie może być realizowane z wykorzystaniem kształcenia na odległość.

Wśród warunków, jakie musi spełnić organizator kursu z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w rozporządzeniu wymieniono konieczność zapewnienia:

  • odpowiedniego oprogramowania pozwalającego na synchroniczną i asynchroniczną interakcję między prowadzącym a uczestnikami kursu,
  • materiałów dydaktycznych do kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,
  • bieżącej kontroli postępów w nauce uczestników kursów i bieżącej kontroli aktywności prowadzących kurs.
  • szkolenia dla uczestników kursu przed rozpoczęciem zajęć.

Ponadto, w celu zapewnienia wysokiej efektywności kształcenia, zaliczenie kursu nie może odbywać się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (wirtualnie).

W realizowanym projekcie KOWEZiU dba o to, aby organizatorzy kwalifikacyjnych kursów zawodowych i kursów umiejętności zawodowych mieli dostęp do materiałów dydaktycznych pozwalających na ich prowadzenie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

W tym celu w 2012 roku zainicjowano działania związane z opracowaniem multimedialnych kursów e-learningowych. Do końca 2013 r. powstanie łącznie 165 kursów e-learningowych dla najpopularniejszych zawodów z klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. O wyborze zawodów zadecydowała wielkość naboru do szkół zawodowych w roku szkolnym 2012/2013 oraz na kwalifikacyjne kursy zawodowe. Liczby opracowywanych kursów w podziale na obszary kształcenia prezentują się następująco:

  • obszar administracyjno-usługowy – 41 kursów
  • obszar budowlany – 18 kursów
  • obszar elektryczno-elektroniczno-teleinformatyczny – 27 kursów
  • obszar mechaniczny i górniczo-hutniczy – 29 kursów
  • obszar rolniczo leśny z ochroną środowiska – 17 kursów
  • obszar turystyczno-gastronomiczny – 25 kursów
  • obszar medyczno-społeczny – 8 kursów

W przygotowywanej ofercie znajdą się materiały możliwe do wykorzystania przez szkoły i placówki kształcące m.in. sprzedawców, fryzjerów, kucharzy, elektryków, rolników, a także kształcące w zawodach na poziomie technikum.

Kursy będą składały się z 4–8 modułów szkoleniowych, będących zamkniętymi jednostkami dydaktycznymi. W każdej jednostce znajdziemy materiały wspomagające nabywanie wiedzy i umiejętności, materiały aktywizujące i motywujące, materiały utrwalające oraz materiały sprawdzające nabytą wiedzę i umiejętności. Każdy moduł będzie odpowiednikiem ok. 5 godzin zajęć prowadzonych stacjonarnie.

Kursy zostaną udostępnione w 2014 r. Wcześniej będą poddane pilotażowi, przejdą testy funkcjonalne i użytkowe. Organizatorzy kursów będą mogli je bezpłatnie pobrać ze strony internetowej KOWEZiU.

Przygotowane materiały dydaktyczne pozwolą szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe oraz placówkom kształcenia ustawicznego wzbogacić i uatrakcyjnić swoją ofertę. Wykorzystanie metod i technik kształcenia na odległość umożliwia dotarcie do uczestników kursów, którzy nie mogą w nich brać udziału w formie wyłącznie stacjonarnej. Mogą to być m.in. osoby zamieszkałe w znacznej odległości od miejsca kształcenia, rodzice małych dzieci, osoby pracujące.

Zachęcamy do śledzenia projektu na stronie www.kno-koweziu.pl

(Źródło: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej)

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności 
w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie