Projekt XX/XXI wiek. Historia, sztuka, edukacja

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Książka Timothy’ego Snydera "O Tyranii: dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku" jest szczególnie ważnym głosem w krytycznych momentach rozwoju demokracji. Postanowiliśmy wykorzystać te rozważania jako inspiracje do praktycznego działania. Pod wpływem tej lektury powstał projekt, którego celem jest promowanie świadomego uczestnictwa w społeczeństwie demokratycznym przez ukazanie wartości aktywnego obywatelstwa, otwartości na dyskusję oraz samodzielnego i krytycznego myślenia. Wyjątkowo zwięzła formuła lekcji zapisana na kartach tej książki uzmysłowiła nam, jak w prosty, a zarazem uniwersalny sposób można przekazywać wiedzę o demokracji. Praktyka aktywności obywatelskiej nie pojawiła się znikąd, lecz była wypracowywana przez ludzi różnych epok i narodowości. Jest ona szczególnie ważnym punktem odniesienia dla współczesnych demokracji. Wierzymy, że uwrażliwianie młodego odbiorcy na tematy związane z historią XX wieku jest kluczem do rozwijania świadomego i zaangażowanego społeczeństwa.

Projekt zdecydowaliśmy się skierować do ludzi młodych, którzy o tyranii, braku wolności słowa oraz problemach związanych z życiem w państwie nie respektującym prawa dowiadują się głównie na lekcjach historii lub wiedzy o społeczeństwie. Zależało nam na zainicjowaniu spotkania ludzi, którzy w codziennej praktyce pielęgnują wartości demokratyczne z młodzieżą która już wkrótce osiągnie pełnoletniość. W trakcie lekcji zaproszeni goście opowiedzą o swoich doświadczeniach i zachęcą młodzież nie tylko do dyskusji, ale też do udziału w działaniach praktycznych. W ten sposób pokażą jak ważny jest wymiar fizycznej praktyki obywatelskiej i krytycznego spojrzenia na to, co we współczesnym świecie widzimy, słyszymy oraz wierzymy. Wiemy, że nie zawsze na lekcjach historii lub wiedzy o społeczeństwie jest czas na dyskusję wokół tych tematów. Poprzez zainicjowanie spotkania z ludźmi bezpośrednio związanymi z polską kulturą i sztuką chcemy umożliwić nauczycielom oraz uczniom głębszą refleksję nad nimi.

Główną osią projektu jest cykl 20 lekcji z XX wieku. Każda z wyjątkowych lekcji będzie wykorzystywała twórczo rozdział z książki Timothy’ego Snydera oraz dzieło sztuki z Kolekcji MOCAK-u. Sztuka współczesna wraz z autorskim programem stworzonym przez zaproszonych gości będzie służyła nie tylko jako tło opowieści, ale również jako punkt wyjścia do krytycznej dyskusji.

W ramach projektu będą prowadzone także warsztaty oraz oprowadzania, podczas których uczestnicy zapoznają się z Kolekcją MOCAK-u, oraz bezpośrednio zaangażują się w działania twórcze. Efektem naszej pracy będzie również wydanie zeszytu edukacyjnego dla młodzieży i dorosłych. Poprzez poznawanie prac artystów zamieszczonych w zeszycie poszukiwać będziemy odpowiedzi na pytania dotyczące społecznej odpowiedzialności, struktury władzy demokratycznej oraz aktywnej roli obywatela w państwie.

 

(Źródło: Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie