Ora-Ama-Ko - praca metodą projektu

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Metoda projektu jest jedną z najpopularniejszych i najczęściej wykorzystywanych przez nas, ale także przez innych nauczycieli metod uczenia się. To naturalny sposób na kreatywne nauczanie oraz wdrażanie do samokształcenia i rozwijania zdolności twórczych uczniów.

Dlaczego warto, a nawet należy pracować metodą projektów?

Projekt umożliwia nauczycielom, terapeutom, ale także rodzicom poznanie predyspozycji, zainteresowań i umiejętności uczniów. Podczas pracy w projekcie mamy szansę na poznanie stylów uczenia się dzieci.

Dzięki różnorodnym zadaniom zaplanowanym w pracy projektowej umożliwiamy naukę i aktywność wszystkim typom dzieci, bez względu na ich rodzaj inteligencji i predyspozycji. W projkecie mają szansę na sukces zarówno słuchowcy jak i uczniowie, u których dominującym zmysłem jest ruch czy wzrok. Z pewnością projekt sprawdzi się w pracy z uczniami z wysoką samooceną jak i z uczniami o niskim poczuciu własnej wartości. Swoje miejsce odnajdą w nim uczestnicy preferujący rolę lidera i uczniowie lubiący aktywności w cieniu innych.

Metoda projektu zwiększa szansę na odniesienie sukcesu uczniom słabszym, nieśmiałym, ale także dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Bez wątpienia taka forma pracy i rozwiązywania problemów daję szansę na współpracę i integrację uczniów z wielu szkół.

Projekt pozwala na zastosowanie różnorodnych aktywności, form pracy i użycia różnych środków i zapraszania do ich realizacji ciekawych osób. Nie bez znaczenia jest tutaj możliwość wdrażania nowoczesnych technologii, które nie tylko aktywizują uczniów, ale uatrakcyjnią proces uczenia się.

Jednym z ostatnich projektów, który realizujemy z uczniami jest międzynarodowy projekt eTwinning pt. ORA-AMA-KO. Zadaniem projektu jest poznanie różnorodności biologicznej lasów deszczowych, ochrona klimatu, kształtowanie umiejętności i postaw proekologicznych i prozdrowotnych, integracja, a także współdziałanie w obrębie kilku przedmiotów.

Podczas projektu uczniowie współpracując z kolegami ze Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce oraz ze Szkołą Podstawową z Cypru działają praktycznie, wykorzystując dostępne wcześniej już w innym celu wykorzystywane elementy, ale także poszerzają swoje kompetencje cyfrowe.

  1. Dlatego przygotowaliśmy już makietę lasu deszczowego.
  2. Stworzyliśmy ekologiczny model pojazdu, który przemieszczać się ma pomiędzy poznanymi miejscami takimi jak Borneo, Amazonia i Kotlina Konga.
  3. Przygotowywaliśmy lapbooki, plakaty, dzięki którym poznajemy zwierzęta i rośliny tych regionów.
  4. Uczestniczyliśmy w warsztatach kulinarnych, podczas których przygotowujemy i promujemy zdrowe, wegańskie potrawy.
  5. Tworzyliśmy mapy myśli w aplikacjach tabletowych, które pomagają nam odpowiedzieć na pytanie po co potrzebne są nam lasy deszczowe?
  6. Ponadto organizowaliśmy wideokonferencje, podczas których wzajemnie się poznajemy i omawiamy nasze działania, planując jednocześnie kolejne.
  7. Udało nam się nagrać wspólny klip, który powstał na potrzeby projektu.
  8. Kodowaliśmy trasy robotów, które poznają kotlinę Konga.
  9. Stworzyliśmy tajemne szyfry, w których zbudowaliśmy wiadomości do siebie.
  10. Przygotujemy doświadczenia, które pomogą nam zrozumieć, w jaki sposób wybuchają wulkany i jak można oczyszczać wodę i powietrze, by wszystkim żyło się lepiej.

Największą wartością dodaną tego projektu jest jednak jego interdyscyplinarność, współpraca i integracja uczniów pełnosprawnych z niepełnosprawnymi intelektualnie. Udowadniamy przy tym, że jesteśmy świadomymi ekologicznie ludźmi i jesteśmy zdeterminowani, by dbać o naszą planetę. Wszystkie, edukacyjne działania, które podnoszą świadomość i wiedzę uczniów na temat klimatu i tego w jaki sposób o niego dbać, są efektywne i warte naszego zaangażowania.

Relacja z działań projektowych na platformie Twin Space.

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska- nauczycielki w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Członkinie grupy SuperbelfrzyMini i SuperbelfrzyRP. Autorki bloga specjalni.pl. Entuzjastki nowoczesnych technologii i kreatywnych pomocy dydaktycznych. Wdrażają elementy programowania w szkolnictwie specjalnym. Autorki projektu sieci współpracy nauczycieli, prowadzące Rady Szkoleniowe i warsztaty dla nauczycieli. Za szczególne osiągnięcia edukacyjno-wychowawcze otrzymały w 2017 r. Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Specjalni.pl. Licencja CC-BY-SA

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Komórka a kondycja psychiczna uczniów
Chodziłem o szkoły w czasach "przedkomórkowych" i zapewniam, że jak lekcje są nudne, trudne, postrze...
nauczycielka wf napisał/a komentarz do Nowa podstawa programowa WF, czyli przerost formy nad treścią
Czy wie ktoś, w którym miejscu rozporządzenia zaczyna się podstawa programowa dla szkoły branżowej I...
Ppp napisał/a komentarz do Pierwsze dni po powrocie do szkoły
Po pierwsze - nie straszyć! Że będzie więcej nauki, że będzie trudniej itp.Pozdrawiam.
Czemu nie? Głupio, nielogicznie postawione pytanie może dotyczyć ciekawego problemu, który trzeba po...
Podstawa programowa nie opisuje szczegółowo oceniania. Oceniamy osiągnięcia ucznia wynikające z pods...
Jan napisał/a komentarz do Kto lub co jest konkurentem dla nauczycieli?
Postscriptum: minęło parę dni i nic, cisza, żadnych kontrargumentów, żadnej odpowiedzi, a specjalnie...
Czy w poprzednich podstawach programowych nie było zapisane, że przy ocenianiu ucznia bierzemy pod u...
Jan napisał/a komentarz do Dura lex, sed mala lex
Znajomy dyrektor szkoły (dziś jest już na emeryturze) powiedział mi parę lat temu w przypływie szcze...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie