Pomysły z kropką w tle

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Każdego roku w połowie września od ponad 10 lat w wielu szkołach, świetlicach, bibliotekach na całym świecie króluje Kropka. A wszystko za sprawą Dot Day, czyli międzynarodowego dnia kreatywności. To dzień, w którym na pierwszym miejscu stawiamy uczniowskie talenty oraz myślimy o twórczych i odważnych działaniach jeszcze bardziej niż zazwyczaj.

Dzień Kropki w wielu szkołach to zróżnicowane zadania, które składają się w jeden wyjątkowy projekt. Kropka uczy wiary we własne siły, pokazuje, że warto czasem zaryzykować, że w każdym człowieku tkwi talent i tylko od niego samego zależy, kiedy go odkryje. Właśnie dlatego w Dniu Kropki uczniowie uczą się poprzez zabawę – najmłodsi łączą kropki malowanek, kolorują kwerkle, projektują własne kropki w rozszerzonej rzeczywistości; ci bardziej odważni kodują na matach albo kropka prowadzi ich poprzez różnego rodzaju komputerowe programy. Nieco starsi liczą piramidę Pascala, układają skojarzeniowe domino, tworzą drzewka talentów. Pojawiają się szyfry i alfabet Braille’a. Kropkowe qr kody pozwalają na poznawanie stosownych dla święta związków frazeologicznych, przysłów czy też motywujących cytatów. Kropka staje się w końcu postacią, która przemierza Polskę i przeżywa niezwykłe przygody.

W Polsce Dzień Kropki coraz mocniej wpisuje się w kalendarz szkolnych uroczystości. Jednoczy i motywuje do działania zarówno uczniów jak i nauczycieli. To oni wspólnie tworzą dla swoich wychowanków tematyczne pokoje zagadek i testy czujności. Powstają Księgi Kropki, książki kucharskie czy też różnego rodzaju zagadki (np. w LearningApps).

Ubiegłoroczne świętowanie Dot Day przyniosło wyjątkową publikację – z okazji 100 rocznicy odzyskania niepodległości przez naszą ojczyznę nauczyciele działający w fejsbukowej grupie Dzień Kropki spisali swoje 100 pomysłów na świętowanie tego nietypowego dnia. Tu każdy – bez względu na poziom edukacyjny i przedmiot, jaki wykłada – znajdzie coś dla siebie. Zobaczcie sami.

Kreatywność to wymyślanie, eksperymentowanie, wzrastanie, ryzykowanie, łamanie zasad, popełnianie błędów i dobra zabawa – Mary Lou Cook

15 września 2019 - Międzynarodowy Dzień Kropki - pamiętajcie o nim! Zachęcam do przyłączenia się do tej ciekawej inicjatywy. 

Strona internetowa projektu (j. ang.) - do dziś przyłączyły się do tej inicjatywy szkoły ze 181 krajów i terytoriów. 

 

Notka o autorce: Marlena Kowalska – nauczyciel języka polskiego w Katolickiej Szkole Podstawowej im. Św. Jana Bosko w Piotrkowie Trybunalskim, autorka bloga szkoła inaczej – widziane oczami nauczyciela… Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie