Europejski Rok Dialogu Międzykulturowego w Warszawie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

projekty edukacyjneRok 2008 został z inicjatywy Komisji Europejskiej ogłoszony Europejskim Rokiem Dialogu Międzykulturowego (ERDM). W wielu państwach europejskich, w tym i w Polsce, odbędzie się wiele przedsięwzięć związanych z tematyką edukacji międzykulturowej, pedagogiki interkulturowej oraz dialogu międzykulturowego. Część wydarzeń odbędzie się w Warszawie.

 

Obchody Roku mają na celu:
- poszanowanie i promocję różnorodności kulturowej
- zapewnienie równości szans wszystkim mieszkańcom UE i przeciwdziałanie dyskryminacji
- wsparcie idei solidarności i sprawiedliwości społecznej
- budowanie partnerskich relacji z krajami członkowskimi i z krajami spoza Wspólnoty.

 

W Polsce ERDM koordynowany jest przez Narodowe Centrum Kultury, które prowadzi stronę informacyjna www.dialog2008.pl, na której zamieszczona jest mapa planowanych wydarzeń, „katalog dobrych praktyk” i wiele innych przydatnych informacji oraz zaproszenia do ogólnopolskich projektów, takich jak dla przykładu „Porozmawiajmy – europejskie debaty o wartościach”. (…)

 

Warszawa realizując politykę edukacyjną nawiązuję do idei ERDM, kształtuje model warszawskiej szkoły samorządowej, która jest: otwarta, różnorodna, obywatelska i europejska. Uważamy, że „różnorodność wzbogaca”, co odnosi się m.in. do szanowania wielokulturowego dziedzictwa naszego miasta, otwartości na cudzoziemców i kontakt z innymi kulturami. Aby osiągać te cele w warszawskich szkołach dyrektorzy powinni umiejętnie „zarządzać różnorodnością”, nauczyciele posiadać „umiejętności międzykulturowe”, a uczniowie nabywać postawy otwartości, tolerancji i zdolności do dialogu. Polityka edukacyjna nie jest realizowana w próżni, w debacie społecznej nad kształtem Warszawy podkreśla się znaczenie partycypacyjnego modelu społeczności lokalnej w życiu miasta, przeciwdziałanie wszelkiemu wykluczeniu społecznemu, w tym wykluczeniu członków społeczności wywodzących się z innych narodowości i wyznań. Podkreśla się wagę aktywności obywatelskiej wszystkich grup mieszkańców stolicy, w tym imigrantów. (…)

 

W roku 2007 Biuro Edukacji rozpoczęło program edukacyjny „Warszawa różnorodna”, w ramach którego podjęto działania na rzecz edukacji międzykulturowej i edukacji o wielokulturowym dziedzictwie Warszawy. Wspólnie z partnerami zorganizowano szereg konferencji, seminariów, konkursów i szkoleń związanych z zagadnieniami wielokulturowości w Warszawie. Odbyły się m.in. seminarium naukowo-dydaktyczne „Warszawa różnorodna. Edukacja obcokrajowców w Warszawie” zorganizowane przez BE, Biuro Informacji RE, UW i CEO (wraz z  panelem akademickim „Pedagogiczne konteksty integracji międzykulturowej” oraz  panelem oświatowym – „Szkolne uwarunkowania edukacji obcokrajowców”), wspólna konferencja Urzędu Miasta i Żydowskiego Instytutu Historycznego pt. „Różnorodność kulturowa stolicy”. Uczestniczyło w nich kilkanaście instytucji i organizacji pozarządowych ze sfery edukacji i kultury. Inny przykład to seminaria „Islam – trudne pytania, edukacyjne odpowiedzi”, przygotowujące warszawskich nauczycieli do spotkania z uczniami i ich rodzicami wyznającymi islam.

 

Spośród działań edukacyjnych podejmowanych w 2008 r. należy wskazać na programy, które będą realizowane przez organizacje pozarządowe w ramach realizacji zadania „ochrona wielokulturowego dziedzictwa Warszawy i edukacja międzykulturowa” (organizacje te uzyskały finanse w otwartym konkursie ofert na realizację zadań edukacyjnych i wychowawczych zorganizowanym przez Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy). Projektami realizowanymi przez organizacje pozarządowe na rzecz warszawskich szkół w 2008 r. będą m.in. „Szkoła Dialogu” (realizowana przez Forum Dialogu Między Narodami), „Korczakowskie Spotkania Wychowawcze” (Polskie Stowarzyszenie im. J. Korczaka),  „Ślady przeszłości” (Centrum Edukacji Obywatelskiej), „Mały Europejczyk” (Towarzystwo „Szansa”), „Warszawska Galeria Wielu Kultur” (Pierwsza Warszawska Agenda 21), „Nie bój się islamu” (Stowarzyszenie Vox Humana), „Język i historia w edukacji wielokulturowej” (Towarzystwo Przyjaciół I SLO), „Ale historia” (Fundacja Heriditas).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie