Przyjeżdża muzeum do szkoły

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rozpoczął się nabór szkół do nowatorskiego projektu Muzeum Archeologicznego w Poznaniu, które z myślą o placówkach oświatowych regionu przygotowało mobilne wystawy i planuje z początkiem roku szkolnego 2011/2012 odwiedzić aż 50 szkół. Najmłodsi poznają dzięki niemu, w atrakcyjny i niestandardowy sposób, realia życia w średniowieczu i w pradziejach.PHOTO: SXC.HU

"W ramach projektu zorganizujemy 50 wystaw na terenie szkół podstawowych i gimnazjów. Naszym celem jest zapoznanie dzieci z najdawniejszymi dziejami regionu oraz zachęcenie ich do odkrywania historii województwa" - informuje pomysłodawca programu Agnieszka Krzyżaniak z Muzeum Archeologicznego w Poznaniu.

Wystawy w postaci spotkań tematycznych będą nawiązywały do ekspozycji stałych prezentowanych w poznańskiej placówce: "Pradzieje Wielkopolski" oraz "Tu powstała Polska". Ekspozycja jednorazowo będzie gościć na terenie szkoły przez siedem dni.

"Nasza propozycja zdecydowanie odbiega od typowej lekcji muzealnej. Są to dwa zestawy skrzyń wypełnionych precyzyjnymi kopiami zabytków - kolczugami czy mieczami, interaktywnymi grami planszowymi, puzzlami, klockami. Taki sposób przedstawiania przeszłości ma zachęcić młodych ludzi do dalszego odkrywania dziejów regionu i przekonać, że wizyta w muzeum jest zajmująca" - wyjaśnia Krzyżaniak.

Organizatorzy przygotowali również gotowe scenariusze zajęć - pakiety edukacyjne dla nauczycieli, którzy przeprowadzą nietypowe lekcje historii. Pomocne będą również gotowe prezentacje multimedialne. Kluczem do zrozumienia zawartości skrzyń "Tu powstała Polska" będą także nowatorskie przewodniki w postaci humorystycznych komiksów. Dzięki nim dzieci poznają również nazwy wymierających zawodów.

Natomiast w zrozumieniu zawartości skrzyń odnoszących się do pradziejów Wielkopolski pomoże fabularyzowana, bogato ilustrowana opowieść ukazująca podróż poznańskiego koziołka w czasie po okres paleolitu.

"Dzieci otrzymają przewodniki w formie składanek, które będą mogły zawiesić na szyjach. Zależało nam na stworzeniu +gadżetu+, do którego najmłodsi się przywiążą i będą chcieli mieć" - mówi archeolog.

Przedmioty znajdujące się wewnątrz skrzyń posłużą do wykonania zadań. Z klocków dzieci ułożą średniowieczne grody i podgrodzia. W zestawie znajduje się nawet szałas paleolitycznych łowców i kurhan.

Główny cel akcji to promocja regionu i jego atrakcji - w tym Muzeum Archeologicznego w Poznaniu - oraz wyrównanie dysproporcji w dostępie do edukacji muzealnej i stworzenie możliwości zdobycia wiedzy na temat dziedzictwa historyczno-archeologicznego Wielkopolski. Nadrzędną intencją jest próba uczulenia, zwłaszcza najmłodszych, na otaczające ich dziedzictwo kulturowo-historyczne.

"Wielokrotnie docierały do nas informacje, że szkoły z odległych regionów województwa mają problemy finansowe i nie mogą wysłać dzieci do poznańskiego muzeum. Nasz pomysł może choć trochę pomóc w dostępie najmłodszych do informacji o najstarszych dziejach regionu i zainteresować pradziejami" - dodaje Krzyżaniak.

Zorganizowanie mobilnych wystaw było możliwe dzięki sfinansowaniu przez Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2007-2013, w ramach projektu "To jest Twoje dziedzictwo. Kampania informacyjna budująca tożsamość regionalną mieszkańców Wielkopolski".

Szkoły mogą zgłaszać chęć uczestnictwa w programie bezpośrednio u koordynatorki akcji - Agnieszki Krzyżaniak telefonicznie (516 075 888, 61-852 82 51) albo Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

(Źródło: PAP - Nauka w Polsce)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie