Uporządkuj wiedzę z myślografią

fot. Joanna Krzemińska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ostatnich dniach stanęłam przed zadaniem porządkowania wiedzy moich uczniów z zakresu odmiany rzeczownika. Ponieważ rzecz dotyczy pierwszorocznych gimnazjalistów, postanowiłam podejść do tematu inaczej niż zwykle. Zamiast tradycyjnej „burzy mózgów”, zaproponowałam uzupełnienie narysowanej notatki.

Na pomysł wykorzystania karty pracy przygotowanej w myśl zasad myślografii wpadłam rzecz jasna dzięki Agacie Baj (stanowi ona nieustające źródło mojej inspiracji, za co jestem niezmiernie wdzięczna). Początkowo zamierzałam poprzestać na narysowanej doraźnie karcie, szybko jednak doszłam do wniosku, że warto pójść za ciosem i „dorysować” od razu materiały na przyszłe lekcje (dzięki temu powstał gotowy komplet materiałów na zajęcia o częściach mowy).

Co znalazło się w ćwiczeniach? Najbardziej podstawowe wiadomości, czyli: pytania, na które odpowiadają konkretne wyrazy, elementy, przez które się odmieniają lub które można określić (jak np. rodzaj rzeczownika). Dodatkowo, kategorie zostały pomyślane i narysowane w taki sposób, aby wykazać zależności zachodzące między nimi (np. rodzaj czy osoba uzależnione zostały od liczby). Przy nazwach kolejnych przypadków pojawiły się „dymki” komiksowe z miejscem na pytania. Wszystko po to, by usystematyzowana wiedza na dłużej pozostała w głowie.

Kiedy skończyłam zmagania z materiałami dotyczącymi gramatyki, nabrawszy odpowiedniego rozpędu, zabrałam się za teorię literatury. Każdy z trzech rodzajów literackich doczekał się własnego opracowania. Na razie jednak mogę się z Wami podzielić materiałami związanymi z fleksją (co niniejszym czynię, klikacie <tu> i otrzymujecie dostęp). Na literaturę przyjdzie jeszcze pora. A może narysujecie własne interpretacje tematu?

 

Notka o autorce: Joanna Krzemińska jest nauczycielką języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym "Mikron" w Łodzi. Prowadzi własny blog edukacyjny Zakręcony Belfer. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie