Interaktywne plakaty z Glogstera

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wchodzę do pokoju córki. Na ścianach plakaty. Na jednym z nich czterech roześmianych członków zespołu „Arctic Monkeys” siedzi w łódce na środku jakiejś wielkiej wody. Zamykam oczy, słyszę jej plusk, śmiech z łódki, po chwili muzykę, której córka słucha wieczorami. Otwieram oczy - plakat jest martwy. Jak by go tu ożywić?(C) Glogster by Jolanta Okuniewska

Takie martwe plakaty czasami wykonują uczniowie na zajęciach w szkole. Tematyka jest różnorodna: Moje miasto, Moje hobby, Zwierzęta w ZOO, Średniowieczna architektura, Motyle, Antarktyda... Te papierowe plakaty po pewnym czasie się wyrzuca, blakną na ścianie, a pod koniec roku szkolnego lądują w koszu na śmieci. Znam świetne darmowe narzędzie, dzięki któremu uda się ożywić każdy plakat. Ten na ścianie pozostanie martwy, ale w Internecie można stworzyć plakat interaktywny – z szumem morza, muzyką, filmem. Umożliwi to serwis Glogster(technologia Flash). Narzędzie to zmieniało się na przestrzeni lat, gdy poznałam je cztery lata temu miało ciekawsze dodatki graficzne, nadal jednak jest świetną alternatywą dla papierowych plakatów (na wydrukowanym plakacie dodatkowo osadzamy kod QR - i wtedy w każdym telefonie plakat wywieszony w klasie może ożyć).

Należy założyć konto na edu.glogster.com – to opcja dla nauczycieli. W wersji darmowej można dodać dziesięciu uczniów, którzy otrzymają swoje loginy i będą mogli na naszym nauczycielskim koncie stworzyć swoje plakaty. Tak właśnie robię. Loguję uczniów na swoim koncie i mam wszystkie uczniowskie plakaty w tym jednym miejscu.

W darmowej wersji można do plakatu dodawać teksty, zdjęcia, filmy, adresy URL do zewnętrznych zasobów. Wersja płatna serwisu glogster ma więcej możliwości – można dodać pliki Word, PowerPoint, PDF, Excel.

Do wyboru mamy gotowe szablony glogów, które z łatwością edytujemy, możemy również zacząć od pustej strony i z dostępnych zasobów dodać elementy grafiki oraz tło, a następnie umieścić na plakacie własne zdjęcia, filmy, rysunki. Interaktywne plakaty można przygotowywać indywidualnie, stwarzają też znakomitą okazję do pracy w małej grupie.

Jeśli pracujemy z uczniami młodszymi – należy przygotować dzieciom folder na komputerze z zasobami do pracy. Pamiętajmy o prawach autorskich do filmów, zdjęć oraz muzyki, które chcemy wykorzystać. Warto skorzystać ze stron otwartezasoby.pl oraz www.jamendo.com.

Starsi uczniowie poradzą sobie sami, mogą użyć własnych zdjęć, nagrać pliki dźwiękowe, filmy. Wykonanie gloga na dany temat może być podsumowaniem pracy nad projektem gimnazjalnym. Z pewnością każdy nauczyciel znajdzie swój sposób na zastosowanie glogów podczas zajęć na lekcjach.

Ważne, że glog, po skopiowaniu kodu embed, można osadzić na blogu, stronie internetowej szkoły, TwinSpace projektu eTwinning. Zostanie na zawsze w naszym archiwum, może też być powtórnie edytowany.

Oto przykłady glogów stworzonych przez małych uczniów ze szkoły podstawowej:
http://jokookun.edu.glogster.com/false-6583/
http://jokookun.edu.glogster.com/krzys/
http://jokookun.edu.glogster.com/glog-kwiaty/
http://jola2c.edu.glogster.com/monika-plakat/
http://jola2c.edu.glogster.com/pola-plakat/

Dla użytkowników Linuksa, mogę zaproponować podobne narzędzie: Pahvi.

Instrukcja wykonania gloga krok po kroku tutaj (PDF).

Notka o autorce: Jolanta Okuniewska jest nauczycielką w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie i ambasadorem programu eTwinning. Niniejszy artykuł ukazał się w Blogu SuperBelfrów, zaś niniejszy tekst został zmodyfikowany przez Marcina Polaka; licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie