Edutainment na świecie (3): Jasoos Vijay

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

edutainmentSerial telewizyjny Edutainment o przygodach detektywa Vijay cieszył się wielką popularnością w Indiach. Program obejrzało łącznie blisko 200 milionów mieszkańców tego kraju, chociaż nie był to klasyczny thriller telewizyjny. Głównym przekazem ukrytym w treści serialowych odcinków była bowiem tematyka dotyczące profilaktyki zdrowia, HIV i AIDS.

 

W 2001 roku Korporacja Nadawcza Indii i BBC nawiązały współpracę z indyjską Narodową Agencją ds. AIDS i rozpoczęły ogólnokrajowy projekt, mający na celu upowszechnianie wiedzy na temat HIV/AIDS oraz promocję profilaktyki HIV i AIDS.

Główną osią akcji edukacyjnej stał się telewizyjny serial detektywistyczny „Jasoos Vijay”, skierowany głównie do młodego odbiorcy. Bohaterem programu jest detektyw Vijay, który jest nosicielem wirusa HIV, stąd też serial zwraca uwagę na problem dyskryminacji osób chorych na AIDS i nosicieli wirusa HIV, zwłaszcza na terenach wiejskich. Jednak program nie jest oderwany od innych tematów - w serialu poruszane są również ważne kwestie społeczne, takie jak uprzedzenie i przemoc wobec kobiet.

ImageProgram zawiera wiarygodny i sprawdzony przekaz informacyjny dotyczący HIV i AIDS, a wokół niego stworzono dużą kampanię komunikacyjną dotyczącą tematyki osób chorych na HIV/AIDS. Można powiedzieć, że „Jasoos Vijay” jest w Indiach pierwszym, interaktywnym serialem detektywistycznym, pełnym dramatycznych ujęć, zwrotów akcji, niespodziewanych rozwiązań, w którym widzowie mają szanse wpływać na akcję i wcielać się w role detektywów.

Całość produkcji sfinansował brytyjski Departament Rozwoju Współpracy Międzynarodowej. Serial zdobył kilka międzynarodowych i krajowych nagród i wyróżnień (w tym Indyjska Nagroda Telewizyjna, Najlepszy Program 2003 roku), a przede wszystkim udowodnił, że program rozrywkowy, może być doskonałym i skutecznym narzędziem zmiany nastawienia i zachowań społecznych dotyczących profilaktyki HIV i AIDS.

Wyniki ewaluacji programu i kampanii informacyjnej mu towarzyszącej dowiodły, że serial miał rzeczywisty wpływ na oglądających. Świadomość społeczna zagrożenia AIDS zdecydowanie się zwiększyła: 86% oglądających uznało, że nauczyło się czegoś nowego o HIV/AIDS, 32% rozmawiało na ten temat z innymi osobami, 56% deklarowało, że zamierzają lub już podjęli określone działania profilaktyczne lub medyczne.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie