Sidebar

14
Śr, Maj

Edukacja medialna dla seniorów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
 
W przyszłym roku będę miał możliwość poprowadzenia spotkań dla seniorów poświęconych edukacji medialnej. Do tej pory zdarzyło mi się raz przeprowadzić zajęcia dla tej grupy wiekowej. Były poświęcone współczesnej reklamie. Wspólnie oglądaliśmy na wideo wybrane spoty, dyskutowaliśmy o problemie wszechobecności, a wręcz niekiedy nachalności obrazów we współczesnej kulturze. Można było dostrzec pewną obawę wśród moich starszych słuchaczy, lęk przed nowością, a jednocześnie dojrzałe rozumienie współczesności i pewien zdrowy rozsądek, który winien cechować dojrzałego odbiorcę mediów. Nie do końca byli zachwyceni przykładami spotów, które według mojego gustu uznałem jako interesujące. Śmieli się i komentowali jednak to, co dla mnie aż taką wyjątkowością nie było. Inny rodzaj odbiorcy, nieco zalękniony i zamknięty – pomyślałem – ale pod pewnym względem taki sam – wybieramy to, co nas interesuje, z czego możemy pożartować, co nas wzrusza. 



Andragogika mediów wymaga i badań, i praktycznych spotkań, warsztatów, pogadanek. Warto zainteresować się tą grupa odbiorców, może niezbyt atrakcyjną dla reklamodawców, którzy wolą kierować swoje przekazy do młodych. Ale grupę, którą można przyciągnąć, i – co pokazuje fenomen Radia Maryja – także atrakcyjną komercyjnie. Grupę, której warto poświęcić czas, pomóc odnaleźć się w świecie mediów, zwrócić uwagę na manipulację, ukazać twórcze sposoby korzystania ze środków komunikacji. Ale również – samego się czego nauczyć. Medialnej mądrości.



Notka o autorze: Dr Piotr Drzewiecki, adiunkt w Instytucie Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Dziennikarz, specjalista ds. edukacji medialnej. Prowadzi internetowy serwis o wychowaniu do mediów Press Cafe.

Komentarze (0)
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie