Zanim nakarmisz niedźwiedzia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
 
•  po pierwsze NIE PŁOSZ: „nie powinniśmy w ogóle zbliżać się do zauważonego zwierzęcia. Jeśli zwierzę zbliża się do nas, powinniśmy przystanąć i poczekać lub zrobić kilka kroków w tył. Czasem zwierzę pojawia się w sąsiedztwie ludzi z przyczyn zewnętrznych, na przykład ścigane przez drapieżnika lub rywala. Z pozoru w ogóle się nas nie boi. Tymczasem może być w wielkim stresie, którego nie zauważamy. A stres, jak wiadomo, szkodzi. Jeśli zwierzę zbliża się do nas, powinniśmy oddalić się od niego i to tym szybciej, im zwierzak jest większy. Jeśli zwierzę idzie w naszym kierunku, powinniśmy cofać się tak, aby ta odległość została zachowana. Zasada zachowania odpowiedniego dystansu powinna dotyczyć wszystkich zwierząt. Niedopuszczalne jest czekanie, aż zwierza podejdzie na tyle blisko, że będzie go można pogłaskać. Nawet jeśli będzie to sympatyczny świstak lub wiewiórka.”

po drugie NIE DOKARMIAJ: “życie na obszarach chronionych (…) ma toczyć się swoją własną koleją. Dostępność naturalnego pokarmu w środowisku powinna być jednym z czynników regulujących liczebność populacji zwierząt. Dokarmiając, zaburzamy tę równowagę, wpływamy na zachowania zwierząt, osłabiając ich pierwotne instynkty. Zasada „nie dokarmiaj” dotyczy wszystkich gatunków zwierząt bez wyjątku, małych i dużych.”
 
edukacja społeczna
 
Kampanię społeczną (w sumie 548 billboardów) TPN sfinansował ze środków własnych i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. „Jesteśmy największym polskim parkiem
narodowym, odwiedza nas najwięcej turystów. Czujemy się niejako w obowiązku nie tylko modernizować szlaki, ale też edukować społeczeństwo.” - mówi Szymon Ziobrowski – „Zwłaszcza że przekaz naszej kampanii dotyczy zachowania w każdym parku narodowym, nie tylko w naszym.”

(Źródło: TPN, Metro)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

fajny pomysł😀
Fizyka, chemia i biologia to są różne dziedziny nauki. Wypracowały różne metody, zestawy pojęć i "pr...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Przyroda w szkole, czyli co może nas czekać w 2026 r.
Kluczem do zmiany zawsze są nauczyciele. To oni zmieniają edukację na lepsze, a nie ministerstwo. Zm...
Zlikwidujmy oceny - wydaje się to proste rozwiązanie, przemawia za nim chęć wygaszenia nadmiernej i ...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Jak szybko wydać 10 milionów?
Sprawa wydaje się bulwersująca, aczkolwiek po części wynika z narzucenia samym sobie (jesteśmy w tym...
Małgorzata napisał/a komentarz do Kryzys wizerunkowy
,,Pręgież ?"...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Maszyna Cezara, czyli przygody z szyframi
Tu jest link do zdjęcia linijki Cezara: https://edunews.pl/images/obrazki/linijka-cezara01.jpg - roz...
Młodzi nauczyciele nie otworzyli jeszcze wszystkich drzwi w tym zbudowanym na krzemie pałacu AI. AI ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie