Czy wiesz co Twoje dziecko robi w sieci?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyPowszechność dostępu do nowoczesnych mediów powoduje, że coraz więcej, coraz młodszych dzieci korzysta z internetu. Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych na przełomie sierpnia i września br. przez TNS OBOP na zlecenie Fundacji Grupy TP. Według badań ponad 40% dzieci po raz pierwszy samodzielnie korzysta z internetu przed ukończeniem 9 roku życia.
 
Nie jest więc zaskakujące, że często młodzież jest o wiele bardziej biegła i zorientowana w obsłudze komputera niż ich rodzice, którzy często pierwszą styczność z internetem mieli dopiero w liceum. Pomimo tej technologicznej różnicy pokoleniowej to na nas dorosłych spoczywa odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w sieci.

Oczywiście internet posiada wiele dobrych stron – umożliwia kontaktowanie się z przyjaciółmi, zdobywanie wiedzy i umiejętności potrzebnych w szkole oraz rozwijanie zainteresowań. Jednak wraz z rozwojem możliwości jakie daje korzystanie z sieci, wzrasta też skala zagrożeń internetowych, które mogą mieć negatywny wpływ na prawidłowy rozwój i funkcjonowanie dzieci. Wśród tych zagrożeń możemy wymienić trzy kategorie:
• 
Kontakt z niebezpiecznymi treściami, które mogą mieć szkodliwy wpływ na psychikę dziecka. Są to filmy, zdjęcia lub teksty o charakterze pornograficznym, prezentujące przemoc, promujące niezdrowe postawy i zachowania tj. hazard, używki, anoreksję, uczestnictwo w sektach itp.

Niebezpieczne kontakty, na które narażone są dzieci korzystające z komunikatorów, czatów i portali społecznościowych. Dzieci zawierające w ten sposób nowe znajomości, często podają obcym w sieci prywatne informacje, dane osobowe oraz umawiają się z osobami poznanymi w sieci na spotkania w rzeczywistym świecie, nie mówiąc o tym dorosłym.

Cyberprzemoc, czyli nowe oblicze przemocy rówieśniczej z wykorzystaniem różnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, jak np.: poczta elektroniczna, czaty, komunikatory, strony internetowe, blogi, serwisy społecznościowe, itd. Akty cyberprzemocy mogą przyjąć bardzo różne formy, od publikowania lub rozsyłania ośmieszających, kompromitujących zdjęć i filmów po podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli.

Wyniki badań pokazują, że większość rodziców jest świadoma tych niebezpieczeństw. Niestety wiedza ta nie ma przełożenia na działania – tylko 37% badanych ustaliło z dziećmi jak powinny reagować na nieodpowiednie treści znalezione w sieci. Dodatkowym problemem jest fakt, że dzieci zazwyczaj nie mówią nikomu o tym, że doświadczyły niepokojącej sytuacji i że dzieje im się krzywda.

Co możemy więc zrobić, aby uchronić najmłodszych przed niebezpieczeństwem w sieci?
Po pierwsze, interesuj się tym co robi dziecko na komputerze. Możesz na przykład ustawić komputer w mieszkaniu w ogólnodostępnym pomieszczeniu umożliwiającym obserwowanie monitora. Innym sposobem jest sprawdzanie w ustawieniach przeglądarki historii odwiedzanych stron lub zainstalowanie programu ochrony rodzicielskiej.

Wszystkie te działania nie zastąpią jednak rozmowy. Dlatego zachęcamy do zapytania swoich dzieci, co robią w internecie, czym zajmują się najczęściej itp. Internet jest wynalazkiem ich czasów, poproś więc, aby pokazało Ci jak spędza czas w sieci. Następnie przekaż mu jakie są Twoje oczekiwania. Wyjaśnij, że:

nie powinno się podawać przez internet osobistych danych, takich jak imię, nazwisko, adres czy numer telefonu,

wiadomości od osób nieznanych można otwierać tylko w obecności osób dorosłych, ponieważ mogą zawierać wirusy lub zdjęcia o nieodpowiedniej treści,
• 
nie należy spotykać się z osobami poznanymi w internecie bez Twojej wiedzy i kontroli.

Bardzo ważne jest także poproszenie dziecka o zaufanie. Dzieci często obciążają się winą i zamykają w sobie. Dlatego dobrze jest zapewnić je, że mogą Ci o wszystkim powiedzieć, o każdej niepokojącej je sytuacji.

Na zakończenie rozmowy zachęcamy do podpisania z dziećmi symbolicznej umowy, zawierającej zasady bezpiecznego korzystania z internetu, a najmłodszym przyznanie dyplomu z wiedzy o bezpieczeństwie. Na stronie www.bezpiecznemedia.pl oraz www.sieciaki.pl znajdują się gotowe do druku umowy i dyplomy. Można je wydrukować i powiesić obok miejsca, w którym stoi w domu komputer. Zachęcamy także do sprawdzenia czy szkoła, do której uczęszczają Twoje dzieci prowadzi zajęcia dydaktyczne na temat bezpieczeństwa w internecie oraz na temat cyberprzemocy. Jeśli nie, możesz zachęcić wychowawcę, aby w klasie Twojego dziecka przeprowadził zajęcia na ten temat.
 
(Źródło: Lighthouse Consultants)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie