Klub Czterech Żywiołów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Żywe zaciekawienie i silne emocje budzą sprawy nieznane. Dzieci potrafią się dziwić, a ich ciekawość trzeba pielęgnować. Oto propozycja powołania „Klubu Czterech Żywiołów”. To nowy projekt przyrodniczy przygotowany na drugi semestr roku szkolnego 2013/2014. Jest kierowany do uczniów klas I-III.fot. CC-BY Futuredu-Edunews, Flickr.com

Żywioły budzą emocje

Żywioły kojarzy się z siłą, wielkością i tajemnicą natury. Już w starożytnej Grecji wskazywano na 4 główne żywioły: wodę, wiatr, ogień i ziemię. Klub Czterech Żywiołów to nowy projekt przyrodniczy przygotowany przez Polską Grupę Energetyczną i Wydawnictwo Nowa Era na drugi semestr roku szkolnego 2013/2014. Jest kierowany do uczniów i nauczycieli klas I-III. Zawiera szereg interesujących zadań, eksperymentów i materiałów dydaktycznych do uczenia się treści przyrodniczych. Trzeba zrobić wiele, aby edukacja (szkoła), nie tylko przyrodnicza, była dla dzieci ciekawsza.

Żywe zaciekawienie eksperymentami

Żywe zainteresowanie dzieci budzą obserwacje żywych organizmów, przyrody, pomiary, doświadczenia i eksperymenty. Są metodami bardzo dobrymi, sprawdzonymi i preferowanymi od wielu lat przez dydaktykę przyrodoznawstwa i przedmiotów przyrodniczych, a także dydaktykę ogólną. Mają problemowy charakter, uwalniają indywidualny potencjał i wymagają wysiłku, wielostronnie aktywizują, uczą też współdziałania i porozumiewania się. One przede wszystkim motywują uczniów do uczenia się treści przyrodniczych i dają konkretne edukacyjne korzyści. Trzeba więcej uwagi poświęcić uczeniu o polskiej przyrodzie (patrz: Edunews.pl - Uczmy się o polskiej przyrodzie).

Żywioły po chińsku

Żywiołami przyrody byli zainteresowani już w II tysiącleciu p.n.e. Chińczycy. Wyróżniali 5 żywiołów: wodę, ogień, drewno, metal i ziemię. Rozumieli, że powiązane są one szeregiem zależności, takich jak cykl tworzenia, nierównowagi, zwyciężania, zniewagi. Na przykład w cyklu tworzenia dostrzegali, że:

  • Woda tworzy drewno.
  • Drewno tworzy ogień.
  • Ogień tworzy ziemię.
  • Ziemia tworzy metal.
  • Metal tworzy wodę.

A w cyklu zwyciężania:

  • Metal przecina drewno.
  • Drewno zapuszcza się w ziemię.
  • Ziemia pochłania wodę.
  • Woda gasi ogień.
  • Ogień topi metal.

Żywiołowe sprawności

Życzeniem organizatorów tego projektu jest, aby znaleźć w nim miejsce dla każdego młodego miłośnika przyrody, tropiciela, badacza czy obserwatora zjawisk życia. Wystarczy zapisać klasę do klubu. Nauczyciel zgłasza klasę, a uczniowie biorą udział. Do wykonania są fascynujące zadania i eksperymenty. Do zdobycia są żywiołowe sprawności, punkty i odznaki. Każdy Klub otrzyma pakiet powitalny, a w nim m.in. legitymacje dla Klubowiczów, materiały do prowadzenia zajęć i odznaki dla zdobywców poszczególnych sprawności. Organizatorzy zapraszają do udziału w projekcie nauczycieli klas I-III. Warto próbować.

Program wystartuje w lutym - więcej informacji o nim ma się znaleźć na stronie http://www.klubczterechzywiolow.pl/ (jeszcze nie działa).

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie