Jak uczyć dzieci muzyki?

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Badania naukowe są raczej zgodne w ocenie wpływu muzyki na rozwój mózgu małego dziecka – jest on jak najbardziej pozytywny. Z drugiej strony od wielu lat można zaobserwować powolny regres edukacji muzycznej w szkole – uznano chyba, że to zbyt trudne i kosztowne kształcić nauczycieli muzyki, nie mówiąc już o wyposażeniu szkół w instrumenty muzyczne. Czy warto jeszcze uczyć muzyki? Co robimy dobrze, a co źle?

O edukacji muzycznej w szkole na antenie TOK FM redaktor Aleksandra Pezda rozmawiała z trzema ekspertkami: prof. Jagną Dankowską, wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Grażyną Kilbach – nauczycielką muzyki i działaczką Polskiego Stowarzyszenia Edukacii i Animacji Muzycznej oraz Moniką Gromek – nauczycielką muzyki w szkole.

Po co nam nauczanie muzyki? Po to, aby dziecko wspierać w rozwoju i żeby „uczyło się bawiąc i coraz lepiej kojarzyło, trenowało pamięć także przez zapamiętywanie i śpiewanie piosenek” – przekonuje prof. Dankowska. „Niestety jest zaniechane w Polsce upowszechnianie i praktykowanie muzyki, muzykowanie.” Muzykę w szkole zazwyczaj uznaje się za jakąś fanaberię. Brakuje świadomości – także wśród dyrektorów szkół i nauczycieli oraz rodziców – jakie znaczenie ma muzyka dla rozwoju dzieci i młodzieży. Większość mówi: „a po co nam to?” A można byłoby skorzystać z doświadczeń szwedzkich – tam w szkołach każda klasa wybiera, na jakim instrumencie chcą się uczyć grać i wówczas dzięki wspólnemu muzykowaniu także szkoła bardzo zyskuje (na wydarzeniach artystycznych choćby).

Tymczasem w Polsce problem jest nawet z zakupem dobrego i taniego fletu – najczęściej to nauczyciel musi go zakupić, bo rodzice nie mogą się zebrać… Być może wiele osób dorosłych ma traumę związaną z własną edukacją muzyczną, ale to raczej dowód na to, że od lat jest problem z nauczaniem muzyki i że instrumenty są po prostu źle wprowadzane.

Często pada argument – no przecież nie da się nauczyć grać 30 dzieci w klasie! Jeśli nauczyciel na wstępie czyni takie założenie, to faktycznie musi liczyć się z porażką - zgadzają się rozmówczynie.

Dzieci trzeba nauczyć muzykowania! Jest wiele dowodów w szkołach na to, że jeśli zastosuje się odpowiednią metodę, to są pozytywne rezultaty. Można w sposób beznutowy nauczyć dzieci grać i sprawić, że dzieci będą miały radość z tego, co im się udaje zagrać.

Posłuchajmy ciekawej rozmowy na temat nauczania muzyki w polskich szkołach:

 

 (Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie