Po co nam w szkole psycholog?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jednym z kierunków działań psychologa jest rozwijanie u uczniów kompetencji miękkich, takich jak: komunikacja interpersonalna, zarządzanie czasem oraz swoimi emocjami. Dobra komunikacja między rodzicami, nauczycielami i psychologami sprzyja rozwojowi dziecka i odkryciu jego potencjału.

Głównym celem pracy psychologa szkolnego jest wsparcie ucznia, rodzica oraz nauczyciela. Pomoc ta może przejawiać się w różnoraki sposób: poprzez spotkania indywidualne, konsultacje psychologiczne albo realizację programów i lekcji psychologicznych.

Jednym z kierunków działań psychologa jest rozwijanie u uczniów kompetencji miękkich, takich jak: komunikacja interpersonalna, zarządzanie czasem oraz swoimi emocjami.

W naszej szkole realizowane są różnorodne programy i zajęcia, których zadaniem jest dbanie o rozwój sfery emocjonalnej ucznia. Dostosowane są one do wieku i potrzeb dzieci.

Wśród nich wymienić można:

Program Psychoprofilaktyczny „Moc Emocji”

Na podstawie filmu „W głowie się nie mieści” w reżyserii Pete Docter i Ronaldo Del Carmena, uczniowie odkrywają świat własnych emocji i uczuć. Uczą się je nazywać i rozpoznawać u siebie oraz u innych osób. Dzieci wypracowują też własne sposoby radzenia sobie z trudnymi przeżyciami.

Lekcje psychologiczne z cyklu „Żabka uczy uważności i spokoju”

Zajęcia realizowane są przy pomocy książek „Uważność i spokój żabki” oraz „Moja supermoc” autorstwa Eline Snel. Dzieci poznają technikę relaksacji ucząc się skupiać na swoim oddechu, a dzięki temu na spokojnie szukają sposobów na rozwiązanie trudnych sytuacji.

Uczniowie i nauczyciele zauważyli, że dzięki stosowaniu techniki uważnego oddychania u dzieci poprawia się zdolność koncentracji, wzrasta spokój, opanowanie i wzajemna życzliwość. A to wszystko pomaga w wyjaśnianiu problemów i radzeniu sobie z nimi.

Program promocji zdrowia psychicznego „Przyjaciele Zippiego”

Jest to międzynarodowy program dla dzieci w wieku 5-8 lat, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi.

Nie koncentruje się on na osobie z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich młodych ludzi.

Program arteterapeutyczny „Podróżuję z Małym Księciem”

Arteterapia, posługując się działaniami twórczymi, pozwala nazwać i uporządkować przeżyte emocje czy doświadczenia. Dodatkowo, pomaga wyrazić to, co za pomocą języka werbalnego jest trudne do określenia. Warsztaty skoncentrowane są na odkrywaniu swojej tożsamości, mocnych i słabych stron oraz własnego świata emocji.

Program nawiązuje do podróży głównego bohatera opowieści Antoine de Saint-Exupery – Małego Księcia. Przygody bohatera książki są bodźcem do rozmyślania nad własnym życiem, dostrzeżeniem zachodzących w nim zmian i odkrywaniu własnej filozofii życia. Tworzenie artystycznych kreacji pozwala na uświadomienie sobie własnej odrębności, a jednocześnie zależności od innych i potrzeby tworzenia wspólnoty.

Jest to dla dzieci sposób wyrażenia przeżyć, opowiedzenia o nich oraz wsłuchania się i zrozumienia świata swoich rówieśników. Podczas warsztatów uwagę uczniów nakierowuje się szczególnie na temat „opiekowania się” swoją planetą, rozbudzając w nich tym samym poczucie odpowiedzialności za świat, w którym żyją i który współtworzą.

Od zabawy do rozwoju

Realizowane w szkole programy i lekcje psychologiczne stanowią bodziec do rozwoju sfery emocjonalnej u dzieci.

Otwarta, szczera rozmowa i uczenie nazywania oraz opanowywania emocji przyczyniają się do kształtowania troski o zdrowie psychiczne młodej osoby oraz odkrywanie przez dzieci własnego potencjału. Psychologicznej pracy z dziećmi bardzo sprzyja otwartość rodziców na wszystkie wyżej wspomniane działania. Pamiętajmy, że dobra komunikacja między rodzicami, nauczycielami i psychologami sprzyja rozwojowi dziecka i ma wpływ na jego przyszłe życie.

 

Notka o autorce: Viktoria Kondratiuk – psycholożka pracująca z uczniami edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej Paderewki, arteterapeutka oraz trenerka programu profilaktyki i promocji zdrowia „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej”. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Edukacja i Inspiracje, licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie