Głos w sprawie egzaminów zewnętrznych

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z inicjatywy prof. Zbigniewa Kwiecińskiego, wybitnego pedagoga i socjologa, Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk wystosował do Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Edukacji i Ministra Cyfryzacji otwarty list w sprawie egzaminów maturalnych i ósmoklasistów.

Petycja porusza ważne problemy współczesnej szkoły, które w dobie pandemii COVID-19 są niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania polskiej edukacji. Po pierwsze, autorzy zwracają uwagę na istniejące w Polsce wykluczenie cyfrowe. Szczególnie dotyka to uczniów zamieszkałych z dala od dużych miast. Przy braku dostępu do technologii cyfrowych uczniowie z rodzin wielodzietnych mają ograniczoną możliwość pracy zdalnej i uczestniczenia w planowanych egzaminach on-line. Uruchomione przez Ministerstwo Cyfryzacji 186 milionów zł na wyposażenie w niezbędny sprzęt do zdalnej nauki nie rozwiążą w prosty sposób problemu, jaki ujawnił się dziś w szkołach i wielu polskich rodzinach.

List otwarty KNP PAN porusza również ważny aspekt szkodliwości egzaminów testowych. Wyraża się w nim zarówno troska o równy dostęp uczniów do technologii, ale też o ich zdrowie i bezpieczeństwo. Prof. Kwieciński uważa, że oceny szkolne, wystawiane przez nauczycieli znających swoich uczniów przez kilka lat, znacznie trafniej oddają stan osiągnięć szkolnych, wiedzy i umiejętności uczniów, niż wyniki jednorazowych testów. Jednocześnie przytacza wyniki badań wybitnego znawcy zastosowań pomiarów testowych - Johna Ravena, który wskazuje na szkodliwy skutek powszechnych testów egzaminacyjnych. Szkoła zamiast skupiać się na rozwoju wiedzy i umiejętności dzieci i młodzieży, koncentruje uwagę nauczycieli, uczniów oraz rodziców na umiejętności zdawania testów (J. Raven, The Tragic Ilusion: Educational Testing; Trillium Press, Oxford 1991).

Głos środowiska polskich pedagogów może rozpocząć ważną dyskusję o kształcie szkoły po zakończeniu pandemii. Paradoksalnie, sytuacja w której znalazła się polska edukacja, może być okazją do przeprowadzenia prawdziwej transformacji zarówno szeroko rozumianego środowiska edukacyjnego, ale też funkcji i roli nauczyciela oraz sposobu funkcjonowania uczniów w świecie nowych wyzwań. Czas pokaże, czy głos ten zostanie wysłuchany i będzie podstawą dla systemowych rozwiązań w edukacji.

Treść listu dostępna jest na stronie PAN.

***
Komitet Nauk Pedagogicznych PAN pełni funkcję doradczą. W jego skład wchodzą pedagodzy z różnych uczelni, wybrani przez środowisko naukowe w wyborach.

(Źródło: Polska Akademia Nauk)

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

>> Wpływ wykluczenia cyfrowego na edukację zdalną w Polsce - analiza

>> W stronę współzależności

>> Nauczanie zdalne

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie